D7000 tips
Re: D7000 tips
Ik heb er even mee gespeeld en de handleiding nageslagen. Wel handig dat je belangrijke dingen gelijk kan instellen zonder het menu in te gaan. Ik bedoel de iso en zo.
- DannySan
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Dat is 1 van de punten waardoor deze body's zo heerlijk zijn om mee te werken, je kunt zelfs de ISO onder het achterste wiel zetten in combi met bijvoorbeeld het diafragma als je in Aperture-mode zit.
Kun je 'on the fly' je ISO wisselen (op de D7100 kan dit ook met de belichtingscorrectie, weet niet zeker of dat met de D7000 ook kan).
Kun je 'on the fly' je ISO wisselen (op de D7100 kan dit ook met de belichtingscorrectie, weet niet zeker of dat met de D7000 ook kan).
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Standaard iso knop inhouden en dan kun je hem instellen met het achterste wiel toch? Ik heb de handleiding even niet bij de hand namelijk.
- DannySan
- Clublid
Klopt remco66, dat is als je de camera instelt.
Maar je kunt de ISO-setting ook instelling dat dát werkt EN dat als je in A of S werkt dat dan het áchterste scrollwiel ook de ISO bediend.
Dus je kijkt door je zoeker en je ziet je diafragma op f/4 en je sluitertijd zakt naar 1/20 omdat je ISO op 100 staat dan draai je met je duim aan het wiel en je hoeft je oog dus niet voor de zoeker weg te halen en je zet de ISO 'on the fly' omhoog. Kun je als alternatief gebruiken voor de 'auto-ISO' functie die dit eigenlijk ook doet, maar wat soms kan leiden tot een grote verscheidenheid aan ISO-settings binnen een zelfde serie.
Beiden kan, geen is fout; het mooie is dat deze body je die opties geeft en jij als gebruiker kiest wat je wil.
Maar je kunt de ISO-setting ook instelling dat dát werkt EN dat als je in A of S werkt dat dan het áchterste scrollwiel ook de ISO bediend.
Dus je kijkt door je zoeker en je ziet je diafragma op f/4 en je sluitertijd zakt naar 1/20 omdat je ISO op 100 staat dan draai je met je duim aan het wiel en je hoeft je oog dus niet voor de zoeker weg te halen en je zet de ISO 'on the fly' omhoog. Kun je als alternatief gebruiken voor de 'auto-ISO' functie die dit eigenlijk ook doet, maar wat soms kan leiden tot een grote verscheidenheid aan ISO-settings binnen een zelfde serie.
Beiden kan, geen is fout; het mooie is dat deze body je die opties geeft en jij als gebruiker kiest wat je wil.
Laatst gewijzigd door DannySan op wo jan 29 2014 9:53 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik ga eerst een tijdje op automatische standen, dan ga ik stap voor stap instellingen proberen.
Zijn er trouwens bepaalde instellingen die ik alvast kan doen, die beter als de standaard instellingen zijn.
Zijn er trouwens bepaalde instellingen die ik alvast kan doen, die beter als de standaard instellingen zijn.
- DannySan
- Clublid
Dat hangt puur van je persoonlijke instellingen af, mogelijkheden te over die 'kunnen' natuurlijk.
Niets is persé "beter", wellicht wel "anders".
Ik heb bij mijn D7100 een heleboel veranderd, maar dat is zoals ik graag werk (komende vanaf de D3100).
Niets is persé "beter", wellicht wel "anders".
Ik heb bij mijn D7100 een heleboel veranderd, maar dat is zoals ik graag werk (komende vanaf de D3100).
- ben42
- Moderator
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Er kan zeer veel met de D7000.
Besteed wat aandacht een goede instelling te maken voor U1. Ga die zo snel mogelijk gebruiken.
Je eigen standaard op U1 heeft grote voordelen.
Je kunt heel gemakkelijk weer terug naar je eigen standaard. En je kent je eigen standaard zodat je ook snel aanpassingen kunt maken.
Als je even wat veranderd, maakt niet uit of dat de AF, de belichting of iets anders is, een keer weg switchen van U1 en weer terug naar U1 en je heb je standaard weer terug. Omdat ik regelmatig instellingen verander, maar deze instellingen vaak niet wil behouden, switch ik altijd veel van U1 weg en weer naar U1 terug. Als je b.v. overbelichting hebt gebruikt en deze (nog) niet hebt teruggezet, werkt dit zeer goed. zo ook voor ander focuspunten, Iso waarden, je startdiafragma. Je beeld kwaliteit en zo nog een aantal zaken.
U2 gebruik ik voor iedere gelegenheid weer anders, soms is het de U1 met kleine aanpassingen, soms is het de U1 met grote aanpassingen. Wat ik b.v. veel doe is weg van U1 terug naar U1, ISO aanpassen aan de omstandigheden en deze setting bewaren onder U2.
Mijn standaard instellingen zijn:
A modus
7.1 als start diafragma.
100 Iso.
Meestal 9 punts Af.
Iso waarde instellen op het achterwiel.
Iso waarde zichtbaar in de zoeker i.p.v. beeldteller.
Met het achter en voorwiel bedien ik de belichting, iso/diafragma/sluitertijd volgt dan automatisch.
Hiermee kan ik dan vrijwel alles bedienen. (Allen bij flitsfotografie kom ik er niet mee uit).
Onder de bovenste functie knop heb ik een eerste item van mijn eigen snelmenu zitten.
Knopindrukken. Ok voor Off en dan zit ik in mijn eigen snelmenu, waar ik een paar functies heb zitten die ik iedere keer snel wil kunnen terugvinden.
Iedereen zal zo zijn/haar eigen voorkeuren hebben, die U1 is superhandig om snel naar een bekende toestand terug te gaan.
ben
Besteed wat aandacht een goede instelling te maken voor U1. Ga die zo snel mogelijk gebruiken.
Je eigen standaard op U1 heeft grote voordelen.
Je kunt heel gemakkelijk weer terug naar je eigen standaard. En je kent je eigen standaard zodat je ook snel aanpassingen kunt maken.
Als je even wat veranderd, maakt niet uit of dat de AF, de belichting of iets anders is, een keer weg switchen van U1 en weer terug naar U1 en je heb je standaard weer terug. Omdat ik regelmatig instellingen verander, maar deze instellingen vaak niet wil behouden, switch ik altijd veel van U1 weg en weer naar U1 terug. Als je b.v. overbelichting hebt gebruikt en deze (nog) niet hebt teruggezet, werkt dit zeer goed. zo ook voor ander focuspunten, Iso waarden, je startdiafragma. Je beeld kwaliteit en zo nog een aantal zaken.
U2 gebruik ik voor iedere gelegenheid weer anders, soms is het de U1 met kleine aanpassingen, soms is het de U1 met grote aanpassingen. Wat ik b.v. veel doe is weg van U1 terug naar U1, ISO aanpassen aan de omstandigheden en deze setting bewaren onder U2.
Mijn standaard instellingen zijn:
A modus
7.1 als start diafragma.
100 Iso.
Meestal 9 punts Af.
Iso waarde instellen op het achterwiel.
Iso waarde zichtbaar in de zoeker i.p.v. beeldteller.
Met het achter en voorwiel bedien ik de belichting, iso/diafragma/sluitertijd volgt dan automatisch.
Hiermee kan ik dan vrijwel alles bedienen. (Allen bij flitsfotografie kom ik er niet mee uit).
Onder de bovenste functie knop heb ik een eerste item van mijn eigen snelmenu zitten.
Knopindrukken. Ok voor Off en dan zit ik in mijn eigen snelmenu, waar ik een paar functies heb zitten die ik iedere keer snel wil kunnen terugvinden.
Iedereen zal zo zijn/haar eigen voorkeuren hebben, die U1 is superhandig om snel naar een bekende toestand terug te gaan.
ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
-
- Forumlid
Hallo,
heb zelf ook een Nikon D 7000 en heb daarbij het boek "fotograferen met een nikon"van Dre de Man gekocht.
Staat vol met handige tips en weetjes speciaal voor de D 7000.
Wat het kostte weet ik niet meer maar ik dacht rond de 20 euries.
Groeten
Willem Klein
heb zelf ook een Nikon D 7000 en heb daarbij het boek "fotograferen met een nikon"van Dre de Man gekocht.
Staat vol met handige tips en weetjes speciaal voor de D 7000.
Wat het kostte weet ik niet meer maar ik dacht rond de 20 euries.
Groeten
Willem Klein
- erikcreugers
- Forumlid
- Contacteer:
Stuur maar een PB met je adres, dan stuur ik je een geplastificeerd exemplaar op.remco66 schreef:Zal eens kijken waar ik dat kan laten doen.
Thanks!
Nikon D610 | Tamron SP AF 28-75 f/2.8 XR DI | Nikkor AF 85mm f/1.8D | Nikkor AF-S 50 mm f/1.8G | Nikkor 70-300mm f/4-5.6G| SB700
Website: http://www.erikcreugers.nl
Website: http://www.erikcreugers.nl
-
- Forumlid
- Contacteer:
ik ga dat zeker eens zo instellen; heb de laatste tijd teveel onscherpe foto's....dat neemt plezier in toestel weg!Paulus van Aken schreef:Hallo!
Fijne camera, die 7000. Ik zou je het advies willen geven om (zeker de eerste tijd) de AF op AF-S te zetten en alleen het middelste instelpunt te gebruiken. AF-A heeft de neiging te gaan zwemmen, en DAN krijg je onscherpe foto's
Sent from my iPhone using Tapatalk
Nikon D7000; Sigma 10-20 1:4-5.6 DC HSM; Nikkor AF-S 35 mm 1:1.8G; Tamron 17-50 F/2.8 VC; Nikkor 70-300 VR
Apple minded.
Apple minded.
-
- Forumlid
Ik heb de laatste dagen alleen nog maar onscherpe foto's lijkt het wel!
Ga haast terug verlangen naar de FZ200, maar ik realiseer me dat ik ook daar mee moest leren werken.
En met de Sigma 18-250, van mijn vrouw, was het vanmiddag al helemaal geen succes.
Dus blijf ik gewoon de tips volgen, blijft knutselen en dan komt het ooit wel eens goed.
Ga haast terug verlangen naar de FZ200, maar ik realiseer me dat ik ook daar mee moest leren werken.
En met de Sigma 18-250, van mijn vrouw, was het vanmiddag al helemaal geen succes.
Dus blijf ik gewoon de tips volgen, blijft knutselen en dan komt het ooit wel eens goed.
- DannySan
- Clublid
@ Jacob/Jacko, wat is er precies loos dan? Kun jullie eens een foto sturen onbewerkt met exif data erin?
-
- Forumlid
Te laat, te laat zei Winnetou,
de foto's zijn al naar de prullenbak toe!

de foto's zijn al naar de prullenbak toe!

-
- Forumlid
Een .NEF van deze middag welke ik niet naar mijn zin krijg.
Komt er bij mij gewoon niet lekker 'uit' : http://www.oosting-j.nl/NCN/DSC_4210.NEF
Of het aan mijn manier van be- of verwerken ligt weet ik niet maar met vorige foto's
en een andere lens ging het een stuk beter.

Verder zijn er heel veel mislukt door lange sluitertijden bij een groot brandpuntsafstand: bewegingsonscherpte.
Vanuit mijn ervaring met de FZ200 ben ik nog té huiverig voor hoge(re) ISO waarden.
Verder zit ik ook nog te worstelen met het diafragma. Op de FZ was dat een heel andere reeks.
Daar werkte ik met 2.8 tot 8. En aangezien de scherptediepte op een kleine sensor groter is dan op een DSLR,
zit ik daar ook nogal eens naast. 5.6 op de D7000 is beduidend minder DOF dan op de FZ.
Allemaal zaken waar ik me nog naar moet aanpassen/gewennen.
Maar dat komt ook wel weer goed.
Edit: De geplaatste foto is niet dezelfde als die van de .NEF in de link!
("Mastering the Nikon D7000" van Darrell Young maar eens verder bestuderen.)
Komt er bij mij gewoon niet lekker 'uit' : http://www.oosting-j.nl/NCN/DSC_4210.NEF
Of het aan mijn manier van be- of verwerken ligt weet ik niet maar met vorige foto's
en een andere lens ging het een stuk beter.

Verder zijn er heel veel mislukt door lange sluitertijden bij een groot brandpuntsafstand: bewegingsonscherpte.
Vanuit mijn ervaring met de FZ200 ben ik nog té huiverig voor hoge(re) ISO waarden.
Verder zit ik ook nog te worstelen met het diafragma. Op de FZ was dat een heel andere reeks.
Daar werkte ik met 2.8 tot 8. En aangezien de scherptediepte op een kleine sensor groter is dan op een DSLR,
zit ik daar ook nogal eens naast. 5.6 op de D7000 is beduidend minder DOF dan op de FZ.
Allemaal zaken waar ik me nog naar moet aanpassen/gewennen.
Maar dat komt ook wel weer goed.
Edit: De geplaatste foto is niet dezelfde als die van de .NEF in de link!
("Mastering the Nikon D7000" van Darrell Young maar eens verder bestuderen.)