De vraag die nog niemand aan TS heeft gesteld: in welk formaat sla je de foto op, na het converteren van de NEF?
In PSD of TIFF behoudt het bestand zijn grootte of wordt zelfs groter, tenzij je extreem zou croppen, de afbeelding verkleint of de resolutie fors verkleint (bijv. verkleinen van volle 12 MP naar 1200x800 pixels).
Sla je de NEF na conversie op als JPEG, dan vindt er wel een serieuze reductie van de bestandsgrootte plaats door de lossy compressie van het JPEG-formaat.
@Robin: mijn ex-D90 zat rond de 10-12MB per foto, vergelijkbaar met de D700.
Grootte van RAW foto's
- Cyrus
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: Grootte van RAW foto's
Laatst gewijzigd door Cyrus op di feb 11 2014 10:54 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- Léon Obers
- Forumlid
Gezien de opgave in de openingspost:Cyrus schreef:De vraag die nog niemand aan TS heeft gesteld: in welk formaat sla je de foto op, na het converteren van de NEF?
"na wat bewerkingen in fotoshop blijft er nog maar 1MB en zelfs minder over!"
kan het haast niet anders als het JPG-formaat zijn.
Vriendelijke groet, Léon Obers
- Cyrus
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Dat dacht ik ook al. Maar zeker weten doe ik het niet 

Deze zin nog een keer lezende:
Sinds een half jaar maak ik de foto's in RAW. Nu heb ik gemerkt dat deze foto's maar 9MB zijn en na wat bewerkingen in fotoshop blijft er nog maar 1MB en zelfs minder over!
denk ik, dat kan helemaal niet, want fotshop kan helemaal geen NEF files saven!
Dus het betekent in ieder geval dat de TS z'n bewerkte plaatjes in een ander formaat weer opslaat...
Dus TS, kom er maar in!
Sinds een half jaar maak ik de foto's in RAW. Nu heb ik gemerkt dat deze foto's maar 9MB zijn en na wat bewerkingen in fotoshop blijft er nog maar 1MB en zelfs minder over!
denk ik, dat kan helemaal niet, want fotshop kan helemaal geen NEF files saven!
Dus het betekent in ieder geval dat de TS z'n bewerkte plaatjes in een ander formaat weer opslaat...
Dus TS, kom er maar in!

- JvdKooij
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Grappig toch, volgens mij is de TS allang klaar met zijn vraag, maar de forumleden blijven lekker door mutsen en aannames maken 

Groetjes,
Jaap
Jaap
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Beetje late reactie, maar was even niet in de gelegenheid geweest om te reageren.
Het lijkt erop dat mijn RAW bestanden gewoonweg niet groter zijn. Na omzetten in JPEG blijft er gewoon erg weinig over.
Omzetten naar Tiff brengt ook geen vooruitgang.
Iedereen bedankt voor de input zover.
Groeten,
Eelco
Het lijkt erop dat mijn RAW bestanden gewoonweg niet groter zijn. Na omzetten in JPEG blijft er gewoon erg weinig over.
Groeten,
Eelco
Hier ff een opmerking wat betrefd het omzetten van NEF naar jpeg.eelco schreef:Beetje late reactie, maar was even niet in de gelegenheid geweest om te reageren.
Groeten,
Eelco
Als je NEF bijvoorbeeld 12 MB is, dan is de jpeg de helft daarvan.
Ja, dan wel boven in bij converteren kan je met kwaliteit instellen, hoe meer naar rechts hoe groter dan je jpeg bestand word.
Trouwens gebruik je View NX2 voor bewerking, dan word je bestanden groter.