"Vreemde" vlekjes

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
WimL60

"Vreemde" vlekjes

Bericht door WimL60 » vr feb 14 2014 10:08 am

Vanmorgen vroeg uit de veren om de zonsopgang te fotograferen. Camera op statief met 12-24 en timer die om de 30 seconden een foto maakt. De eerste 24 opnamen ok, alleen vanaf opname 25 heb ik ineens 2 vlekjes rechtsboven in beeld. Zijn dit die olievlekken waar je vaak over leest? Camera is een D70s van een jaar of 10 oud. Kan ik dit zelf evt. schoonmaken?

Voor:
Afbeelding

Na:
Afbeelding

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: "Vreemde" vlekjes

Bericht door Léon Obers » vr feb 14 2014 10:31 am

Gewoon vuil op de sensor.
Probeer het eerst met een blaaspeertje weg te blazen door het objectief van de camera te nemen, de spiegel omhoog te klappen en de sluiter te openen, zoals in de gebruiksaanwijzing omschreven blz. 162, 194 en 195.
http://www.nikonsupport.eu/europe/Manua ... -Nl_04.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Doe dan gelijk een inspectie van de achterkant van het objectief, en maak dat tevens schoon.
Vriendelijke groet, Léon Obers

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: "Vreemde" vlekjes

Bericht door gijs sandberg » vr feb 14 2014 12:00 pm

Beste Wim,
Eens met Leon...
re: die olie...
Ik heb nog nooit gelezen over olievlekjes in combinatie met een D70.
Overigens is het niet vreemd als de sensor van tijd tot tijd schooongemaakt moet worden,
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”