Digitaliseren dmv foto-van-foto

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
JNU

Digitaliseren dmv foto-van-foto

Bericht door JNU » za feb 15 2014 11:21 am

Hallo allemaal.
Ik wil een aantal foto's digitaliseren door middel van foto van foto.
Nu heb ik bedacht om dit te doen met de camera op statief recht boven de foto (liggend op de eettafel- de foto dus he :wink: ) met van één kant licht van buiten (bewolkt, ik weet het). Ik wil een vel wit papier gebruiken voor de preset van de witbalans.

Heeft iemand hier al ervaring mee? Nuttige tips zijn meer dan welkom! Welke camerastand zou ik bijv. beste kunnen gebruiken, is 'plat' fotograferen inderdaad het best idee etc...

Ik gebruik een d70 s.

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Digitaliseren dmv foto-van-foto

Bericht door gijs sandberg » za feb 15 2014 11:53 am

Beste J,
Ja , ik heb dat vaker gedaan.
Plat leggen beviel mij prima, ik had een workmate/werkbank als ondergrond.
Een stevige flitser met een softbox kan problemen met lichtverdeling of kleurtemperatuur voorkomen.
Als de foto's sterk in formaat/albumdikte verschillen kan een snel (in hoogte) verstelbaar statief en een macrolens handig zijn.
Groeten, Gijs

PS re: een aantal
Ja dat is de vraag:
-als het vele/verschillend/oude foto's zijn moet je je voorbereiden op veel nabewerking
-voor een enkele experiment zijn er vele opties, als het een oplage is, moet je sneller kunnen werken.
Laatst gewijzigd door gijs sandberg op za feb 15 2014 1:19 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

mandersp
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door mandersp » za feb 15 2014 11:55 am

Zo legt Albelli het uit:
http://www.albelli.nl/tips-en-tricks/vo ... italiseren

Maak er met een digitale camera een foto van

Leg je foto op een egale, vlakke ondergrond.
Heeft je foto gebogen hoekjes? Plak deze dan met plakbandjes (aan de onderkant) vast aan de tafel.
Zorg voor natuurlijk licht, gebruik geen flits.
Zorg dat je niet te dicht bij een raam staat, dat zorgt voor reflectie.
Zet je camera op ‘Automatisch’ en schiet je foto in ‘jpeg’.
Neem de foto iets schuin, zo voorkom je reflectie.
Zorg hierbij wel dat je de foto niet ‘vervormt’.Zoom in tot je foto het hele beeld vult. Zo bewaak je het best de kwaliteit en scherpte van de originele foto.

Of kijk even hier:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 23&t=19232
Laatst gewijzigd door mandersp op za feb 15 2014 11:56 am, 1 keer totaal gewijzigd.

JNU

Bericht door JNU » za feb 15 2014 11:55 am

Hallo Gijs, bedankt voor je reactie.
Die apparatuur heb ik allemaal niet. De camera, die heb ik! (en een statief) :?

iJoost

Bericht door iJoost » za feb 15 2014 1:52 pm

Plat tegen de muur vind ik zelf handiger. Het is dan veel minder gedoe om te zorgen voor de gewenste beeldafstand.

JNU

Bericht door JNU » za feb 15 2014 2:21 pm

@mandersp: sorry, ik had dat andere topic helemaal niet gezien. Vreemd, want ik had voordat ik m'n bericht postte, gezocht op zoekwoorden 'digitaliseren' en 'foto van foto'.
De uitleg van albelli vind ik te summier. Heb er van zulke meerdere gevonden op internet.

Scannen wil ik niet. Ik heb geen scanner en ik wil gewoon op m'n gemak in huis e.e.a. doen.
Ik wilde ook geen lampen gebruiken (want die heb ik niet), maar met geschikt daglicht fotograferen. En recht van boven inderdaad (zoals in het andere topic ook staat) en niet schuin, zoals albelli voorstelt: de vertekening krijg je in de nabewerking nooit 100% rechtgetrokken.

@iJoost: tegen de muur? Hoe zet je de foto's dan vast?

Richard

Bericht door Richard » za feb 15 2014 3:11 pm

JNU schreef:@mandersp: sorry, ik had dat andere topic helemaal niet gezien. Vreemd, want ik had voordat ik m'n bericht postte, gezocht op zoekwoorden 'digitaliseren' en 'foto van foto'.
De uitleg van albelli vind ik te summier. Heb er van zulke meerdere gevonden op internet.

Scannen wil ik niet. Ik heb geen scanner en ik wil gewoon op m'n gemak in huis e.e.a. doen.
Ik wilde ook geen lampen gebruiken (want die heb ik niet), maar met geschikt daglicht fotograferen. En recht van boven inderdaad (zoals in het andere topic ook staat) en niet schuin, zoals albelli voorstelt: de vertekening krijg je in de nabewerking nooit 100% rechtgetrokken.

@iJoost: tegen de muur? Hoe zet je de foto's dan vast?
gewoon fotolijstje ophangen
dan daar de foto met plakband van achter opplakken
natuurlijk laat je de glasplaat weg
makkelijker kan het niet
Laatst gewijzigd door Richard op za feb 15 2014 5:12 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

JNU

Bericht door JNU » za feb 15 2014 4:25 pm

Richard schreef:
gewoon fotolijstje ophangen
dan daar de foto met plakband van achter opplakken
natuurlijk laat je de glasplaat weg
makkelijker kan het niet
Vind het niet zo gek idee. Met kleefgum ofzo kan ik me dan indenken? Iets waardoor het snel werken is...

iJoost

Bericht door iJoost » za feb 15 2014 5:25 pm

JNU schreef:@iJoost: tegen de muur? Hoe zet je de foto's dan vast?
Verzin een list... De laatste keer heb ik de dia's in een bankschroef gezet met een egaal verlicht projectiescherm erachter terwijl ik de kopieën met een macrolens maakte. Maar dat is misschien een beetje off topic. Ik wilde je alleen maar even op tippen dat een verticaal onderwerp veel minder gedoe met het statief is. Plus dat jij zelf je dan ook in een meer ontspannen houding bevindt. ;-)

Richard

Bericht door Richard » za feb 15 2014 5:30 pm

@iJoost,

lees eens wat ik al eerder schreef

iJoost

Bericht door iJoost » za feb 15 2014 5:48 pm

Had ik al gelezen. Hoezo? Ik gaf topic starter gewoon antwoord op een direct aan mij gestelde vraag. Dat mag toch wel? ;-)

Richard

Bericht door Richard » za feb 15 2014 5:52 pm

iJoost schreef:Had ik al gelezen. Hoezo? Ik gaf topic starter gewoon antwoord op een direct aan mij gestelde vraag. Dat mag toch wel? ;-)
Ok, ik had TP al een idee gegeven, sorry was dus niet zo bedoelt.

iJoost

Bericht door iJoost » za feb 15 2014 6:28 pm

Dat mag. En dat stelt topic starter vast ook op prijs. Hoe meer antwoorden hoe beter.

Maar het uitzoeken van de antwoorden welke wel/niet bruikbaar zijn ligt op een forum in het algemeen bij topic starter zelf. Kan nog best lastig zijn lijkt mij, je stelt per slot van rekening een vraag omdat je iets niet weet. En dan al die verschillende invalshoeken, meningen... van mensen die je totaal niet kent, maak er maar eens chocola van.

Maar goed, dat is hoe een forum werkt. Of niet werkt. ;-)

JNU

Bericht door JNU » za feb 15 2014 6:31 pm

Tot nu toe ben ik blij met ieder antwoord.

Heb ik in verticale stand niet meer last van kleurzwemen, spiegelingen etc?

iJoost

Bericht door iJoost » za feb 15 2014 6:45 pm

Dat hangt er maar net van af. Maar gelukkig heb je 360 graden vol met verticale standen. Dus daar valt dan misschien wel iets aan te doen. Bij de horizontale stand is er maar een stand wat reflecties betreft. Toch?

Kleurzwemen hebben met het licht te maken. Even de witbalans goed instellen, of ze er achteraf uit trekken met Levels. Maar pas wel op voor menglicht want dan komt het niet meer goed met de kleur.

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”