Digitaliseren dmv foto-van-foto

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
JNU

Re: Digitaliseren dmv foto-van-foto

Bericht door JNU » za feb 15 2014 6:47 pm

iJoost schreef:Dat hangt er maar net van af. Maar gelukkig heb je 360 graden vol met verticale standen. Dus daar valt dan misschien wel iets aan te doen. Bij de horizontale stand is er maar een stand wat reflecties betreft. Toch?

[...].

Uh nou nee, want ik wil het licht dat van de ramen komt gebruiken.

iJoost

Bericht door iJoost » za feb 15 2014 7:44 pm

Maar dan kun je toch nog steeds kiezen onder welke hoek dat op je onderwerp valt? Door het onderwerp en je camera te draaien in de kamer. (Ik neem aan dat je de camera er recht voor wilt.) Zolang je ervoor zorgt dat de ramen niet achter de camera zijn, krijg je ook geen directe reflecties van die ramen. Mogelijk wel van andere dingen die zich achter de camera bevinden. Dus het kan handig zijn om dat (en de camera zelf) wat in het donker te houden.

Maar goed, niets nieuws onder de zon. Hoek van inval is hoek van uitval.

Misschien is flitsen toch een beter idee, dan heb je van dat alles een stuk minder last. De flits gaat immers dik over al dat andere licht heen. Maar dan natuurlijk niet de flits op de camera.

JNU

Bericht door JNU » za feb 15 2014 10:35 pm

Maar m'n muur zit toch altijd op dezelfde plek? Het onderwerp dus ook. Of begrijp ik je verkeerd? :huh:

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » zo feb 16 2014 9:25 am

"Buitenlicht" wat door een raam in een kamer valt, maakt de algemene helderheid in de kamer zodanig, dat jezelf, en de zaken achter je als "lichtgevend object" al heel snel behoorlijk invloed hebben als reflectie op een foto. Extreem natuurlijk als het om glanzende foto's gaat. Maar ook matte of semi-matte foto's krijgen op die wijze een mate van verzachting.

Met twee flitsers onder een hoek van 45 graden gebruik je veel meer gericht licht voor een foto, waarbij die flitsers jezelf en de zaken achter je helemaal niet mee verlichten. Jezelf, en die zaken achter je geven dan geen licht meer van betekenis af die negatief van invloed zijn op die foto. Vandaar de voorkeur voor die verlichtingswijze.

Mocht je geen externe flitsers hebben, of slechts eentje, en de aankoop van een tweede flitser te duur vinden, zou je ook kunnen overwegen twee "LED" lichtpaneeltjes aan te schaffen, als alternatief maar dan met continue licht.
De kosten daarvan moet je afwegen tegen de kosten van flitsers.

Voor "LED" lichtpaneeltjes denk aan types zoals gebruikt bij video, of paneeltje die zich meer en meer laten zien als "disco-verlichting". Ook LED-bouwlampen zou je kunnen inzetten.
https://www.google.nl/search?q=led+bouw ... 66&bih=770" onclick="window.open(this.href);return false;

LED bouwlamp vanaf pakweg € 18,-:
http://www.ledlampenkopen.nu/led-bouwla ... wwodsHQAvg" onclick="window.open(this.href);return false;
Afbeelding

Het is mij niet bekend hoe de egaliteit van de lichtverdeling is van een LED bouwlamp waar één felle LED-pit in zit, maar je zou daar nog altijd een half transparant papiertje of "overtrekpapier" voor kunnen hangen, om het licht te verzachten. Voordeel van LED-licht is, dat het geen warmte van betekenis produceert, dus een papier ervoor gaat niet in vlammen op, zoals bij halogeenlampen.

Discopaneel:
Afbeelding

LED "vlak"verlichting:
Afbeelding
Bron: http://www.globalsources.com/gsol/I/LED ... 1053543600" onclick="window.open(this.href);return false;
Vriendelijke groet, Léon Obers

iJoost

Bericht door iJoost » zo feb 16 2014 10:12 am

JNU schreef:Maar m'n muur zit toch altijd op dezelfde plek? Het onderwerp dus ook. Of begrijp ik je verkeerd? :huh:
Om te beginnen heb je meer dan één muur denk ik. En als dat niet helpt, dan misschien een andere "muur"? Wat denk je van een kast- of kamerdeur? Die kan toch minimaal over 90 graden draaien. Als je het zonder gekochte hulpmiddelen wilt doen moet je wel een beetje inventief zijn. ;-)

PanzerFaustNL
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door PanzerFaustNL » zo feb 16 2014 10:56 am

Ergens in mijn achterhoofd kriebelde dat dit onderwerp al eens eerder besproken was, hier of op een ander forum. Deze link heb ik gevonden

http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 38&t=46495" onclick="window.open(this.href);return false;
Nikon Nikkormat + glas, D7100, D300, D3100, F90X, F80, F65

favoriete combinatie D7100 + 35mm f/1.8

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo feb 16 2014 11:02 am

Die gaat over het fotograferen van negatieven (diapositieven), ook mooi.
Echter niet het reproduceren van "foto's" als afdruk.

JNU

Bericht door JNU » zo feb 16 2014 11:14 am

Léon Obers schreef:"Buitenlicht" wat door een raam in een kamer valt, maakt de algemene helderheid in de kamer zodanig, dat jezelf, en de zaken achter je als "lichtgevend object" al heel snel behoorlijk invloed hebben als reflectie op een foto. Extreem natuurlijk als het om glanzende foto's gaat. Maar ook matte of semi-matte foto's krijgen op die wijze een mate van verzachting.
[...]
Hallo Leon, bedankt voor je reactie. Dit besef ik me. Daarom dacht ik (maar waarom kan ik niet zo 123 zeggen) dat het beter zou zijn een fotoafdruk liggend te fotograferen. Nogmaals: de foto ligt; ikzelf blijf staan. :D
Flitsers zijn ivm financien, geen optie. Bedankt voor je reactie.

JNU

Bericht door JNU » zo feb 16 2014 11:16 am

iJoost schreef:
JNU schreef:Maar m'n muur zit toch altijd op dezelfde plek? Het onderwerp dus ook. Of begrijp ik je verkeerd? :huh:
Om te beginnen heb je meer dan één muur denk ik. En als dat niet helpt, dan misschien een andere "muur"? Wat denk je van een kast- of kamerdeur? Die kan toch minimaal over 90 graden draaien. Als je het zonder gekochte hulpmiddelen wilt doen moet je wel een beetje inventief zijn. ;-)
Dat ik inventief moet zijn, had ik wel door, haha. Tja, een deur. Dat is natuurlijk een mooie optie, maar die zijn te ver van natuurlijk licht vandaan. Ik kan misschien iets verzinnen met een paneel en die schuin tegen de muur zetten.
Ik zal gewoon moeten gaan testen. Bedankt voor alle reacties zover. Iemand nog tips welke camerastand ik het beste kan gebruiken?

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo feb 16 2014 12:05 pm

JNU schreef:Iemand nog tips welke camerastand ik het beste kan gebruiken?
Alles manueel.

Frank Roelofs
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Frank Roelofs » zo feb 16 2014 12:13 pm

Ik volg dit draadje, maar vraag me toch iedere keer af waarom zo moeilijk? Met een beetje scanner is dit toch veel makkelijker, sneller en met een beter resultaat te bereiken. :shock:
Wat leuk Fuji spul (X-T1 | X-T3, 14, 23, 35 en 56 mm) en geen Nikon meer. Toch weer een Nikon D700 en een Fijifilm S5pro in gebruik genomen.

PanzerFaustNL
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door PanzerFaustNL » zo feb 16 2014 12:22 pm

Ik kwam zonet met een verkeerde link, maar ik weet dat boeken bijvoorbeeld al heel lang op deze manier gedigitaliseerd worden. Alleen een goede link kan ik maar niet vinden. Volgens mij zijn er zelfs complete sets om dit te doen te koop in de winkel.

De eenvoudigste manier die ik tegenkwam, dat was iemand die had zijn camera bevestigd aan een een constructie vergelijkbaar met die van een vaste boormachine, of een analoge vergroot machine.

Afbeelding

Op het moment dat je de juiste afstand hebt, dan hoef je alleen nog maar een mal te maken waar je de foto inlegt en dan is het afdrukken geblazen

Frank Roelofs
Forumlid
Forumlid

Bericht door Frank Roelofs » zo feb 16 2014 12:36 pm

PanzerFaustNL schreef:Ik kwam zonet met een verkeerde link, maar ik weet dat boeken bijvoorbeeld al heel lang op deze manier gedigitaliseerd worden. Alleen een goede link kan ik maar niet vinden. Volgens mij zijn er zelfs complete sets om dit te doen te koop in de winkel.

De eenvoudigste manier die ik tegenkwam, dat was iemand die had zijn camera bevestigd aan een een constructie vergelijkbaar met die van een vaste boormachine, of een analoge vergroot machine.

Op het moment dat je de juiste afstand hebt, dan hoef je alleen nog maar een mal te maken waar je de foto inlegt en dan is het afdrukken geblazen
Opemus leverde daar zelfs een arm voor de inplaats van de vergroterkop kon.
Wat leuk Fuji spul (X-T1 | X-T3, 14, 23, 35 en 56 mm) en geen Nikon meer. Toch weer een Nikon D700 en een Fijifilm S5pro in gebruik genomen.

PanzerFaustNL
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door PanzerFaustNL » zo feb 16 2014 12:52 pm

Hier iemand die zoiets doet met de Opemus.

http://www.elvinshoot.net/opemus_als_scanner.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Frank Roelofs
Forumlid
Forumlid

Bericht door Frank Roelofs » zo feb 16 2014 1:02 pm

PanzerFaustNL schreef:Hier iemand die zoiets doet met de Opemus.

http://www.elvinshoot.net/opemus_als_scanner.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Die heeft er een dia/negatief scanner van gemaakt.

Google maar eens op opemus repro arm. Of reprozuil.

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”