Digitaliseren dmv foto-van-foto

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
CaptainHook

Re: Digitaliseren dmv foto-van-foto

Bericht door CaptainHook » zo feb 16 2014 1:08 pm

Zoals iemand anders ook al opmerkte; waarom niet een scanner gebruiken?

Zolang je foto's tot A4 formaat wilt 'reproduceren' is een scanner imho de makkelijkste EN goedkoopste oplossing.
Voor een paar tientjes heb je al een (2de hands) scanner.

iJoost

Bericht door iJoost » zo feb 16 2014 1:26 pm

Frank Roelofs schreef:Ik volg dit draadje, maar vraag me toch iedere keer af waarom zo moeilijk? Met een beetje scanner is dit toch veel makkelijker, sneller en met een beter resultaat te bereiken. :shock:
Moah, ik doe het wel even met de camera. Want makkelijker, sneller en beter resultaat? Vanuit dat idee heb ik ooit een scanner gekocht ja. 'T zal wel aan mij liggen (want het kan ongetwijfeld wel goed), maar met een camera en lenzen van een paar duizend ballen die ik ken als mijn broekzak lukt het mij een stuk beter om een bruikbaar resultaat te krijgen. ;-)

Je mag mijn scanner (Mikrotek ScanMaker 4800) overigens zo hebben. Compleet met dia- en negatief-hulpstuk (LightLid 35). Sofware moet je zelf maar regelen want dat onderhoud heb ik opgegeven. Opgeruimd staat netjes.

Jumpjiving
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Jumpjiving » zo feb 16 2014 1:34 pm

Ik heb met een D70 9 jaargangen van de Indische Mercuur gefotografeerd,
Per jaargang ongeveer 700 foto's
Was een hele klus.
Gebruikte daarvoor een standaard van een vergrotingsapparaat en een prime Lens.
Monteerde daar de camera aan en gebruikte een waterpasje om de camera goed recht te zetten.
Zo had ik geen last van vertekening.
Dit kun je ook doen met een statief.
Het formaat van deze krant was ongeveer A5
Werkte met een afstandsbediening voor het gemak.
Voor een goede scherpte ook in de hoeken koos ik een gemiddeld diafragma, afhankelijk van de bereikte scherpte.
Had doordat het een boek was en de bladen welfden een behoorlijke scherptediepte nodig.
Het vertekende wel wat maar dat was voor het doel van de foto's(leesbaarheid van de kleine letters) geen probleem.

Voor gewone foto's is het van belang ze zo vlak mogelijk te leggen.
Reflecties is wel een probleem.
Maar daar had ik ook last van bij glimmende foto's in een goedkope scanner.
Twee lichtbronnen aan weerszijden onder een hoek kan goed werken.
Zo werken fototafels die je o.a. wel in archieven tegenkomt ook.
Voorwaarde is dat de lichtbronnen gelijk zijn.

Bestaand licht kan ook.
Dat is wel een kwestie van uitproberen.
Een plek met gelijkmatig licht is belangrijk.
Met sluitertijden is veel te doen.

JNU

Bericht door JNU » zo feb 16 2014 9:45 pm

Frank Roelofs schreef:Ik volg dit draadje, maar vraag me toch iedere keer af waarom zo moeilijk? Met een beetje scanner is dit toch veel makkelijker, sneller en met een beter resultaat te bereiken. :shock:
Gewoon vragen! ;) Ik heb geen scanner (meer) en ik heb nogal wat te doen en wil dat op m'n gemak doen. Dus niet met hijgers in m'n nek op een externe locatie.

JNU

Bericht door JNU » zo feb 16 2014 9:48 pm

CaptainHook schreef:Zoals iemand anders ook al opmerkte; waarom niet een scanner gebruiken?

Zolang je foto's tot A4 formaat wilt 'reproduceren' is een scanner imho de makkelijkste EN goedkoopste oplossing.
Voor een paar tientjes heb je al een (2de hands) scanner.
Omdat ik van m'n huis geen kantoor wilde maken, heb ik m'n oude scanner (die te slecht was om dit aan te kunnen, hoor) weggedaan. Bovendien heb ik na het digitaliseren verder geen functie voor een scanner, dus ik vind het ook zonde geld.

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”