Wellicht is mijn huidige workflow vermelden dan wel even handig
Bij de D3100 was de workflow:
Fotograferen in RAW waarbij alle 'enhancements' uit stonden (Active D-lighting, ruisonderdrukking, vervormingscorrectie enz.).
Foto's uitladen middels SD-card in laptop, kopiëren als DNG naar mijn catalogus.
Omdat ik niet elke foto 'volledig handmatig' wil bewerken heb ik een tweetal standaard 'presets' die ik binnen LR gebruik.
Als voorbeeld deze foto van afgelopen zaterdag:
Na het toepassen van 'portret-start' zijn de volgende dingen aangepast als basis:
- contrast +20 (ik hou van een goed verschil tussen de donkere en lichte partijen)
- hooglichten -50 en schaduwen +75 (helderder beeld maken, schaduwen openen)
- witten +20 en zwarten -20 (als basis)
- helderheid +20 (meer 'punch' qua foto)
- levendigheid +10 (meer 'punch' qua kleuren)
Alsmede:
- correcties lensprofiel inschakelen
- CA verwijderen
Daarna de volgende stappen:
- croppen (indien nodig / naar wens)
- witbalans bepalen (in dit geval pipet op het t-shirt bij het woordej 'BOOSTER'), daarna op het oog beoordelen en indien nodig corrigeren
- belichting bekijken en eventueel iets aanpassen (heb ik nu ik ben begonnen met het 'schieten' met de D7100 wat vaker; moet nog wel wat leren daarin)
- middels de ALT-toets en het schuiven van zowel de 'witten' als de 'zwarten' het witpunt en zwartpunt bepalen en toepassen
- daarna ruisreductie, was een standaard van 40 vanuit de D3100
- daarna verscherping, was een standaard van 100 - de factor ruisreductie (in dit geval dus 60)
- maskeren zodat de verscherping niet de delen pakt die ik niet wil (met ALT-toets)
- eventueel vignetering toevoegen, en wellicht een uitstapje naar Photoshop voor een beeldcorrectie of huidcorrectie
Voor de D3100 beelden werkte dit als basis heel behoorlijk - voor mijn gevoel dan.
Bij de D7100 ben ik al - vanaf het begin - aan het 'strijden' voor scherpe beelden al heb ik de AF-settings onder de knie; heb ik mijn oude Sigma 18-50 ingeruild voor een nieuwe 17-50 f/2,8 OS; heb ik de sluitertijden echt wel een stapje omhoog moeten zetten omdat deze sensor écht een stuk kritischer is... best wel frustrerend.
En als ik dan zoals in bijgevoegd voorbeeld een foto met hoge sluitertijd maak en ISO3200 (kan op de D7100 prima) denk ik na het bewerken... hier valt meer uit te halen...
Hierbij mijn startfoto, onbewerkt:
En dit dus het resultaat, bewerkt alleen via LR:
Ik wordt een klein beetje niet 'blij' met het geheel, het lijkt wel alsof door de aanschaf van de D7100 en het schieten daarmee; mijn kwaliteit 'achter uit' gaat en dat lijkt me toch niet de bedoeling.
CameraRAW upgrade heb ik zojuist toegepast, maar volgens mij was alles al geupdated.
Groet Danny