Welke instellingen bij scannen negatieven?
- Roy Kersbergen
- Forumlid
- Ervaringsniveau: **
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Welke instellingen bij scannen negatieven?
Ik ben geheel nieuw in het zelf scannen van negatieven (eerste rol moet nog ontwikkeld worden) maar zou graag willen weten welke instellingen jullie gebruiken bij het scannen. Dan bedoel ik de grootte/formaat en resolutie.
Ik heb een PlusTek OpticFilm 7400 met daarbij SilverFast 8.0.1 geïnstalleerd.
Ik heb een PlusTek OpticFilm 7400 met daarbij SilverFast 8.0.1 geïnstalleerd.
- Roy Kersbergen
- Forumlid
- Contacteer:
- John Hoenen
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: Welke instellingen bij scannen negatieven?
Sorry Roy deze heb ik niet gezien
Tja instellingen, helaas voor jou werk ik alleen met VueScan, ik heb Silverfast vroeger gehad, ik zou de workflow van Silverfast niet meer weten.
Het is gewoon een kwestie van uitproberen tot dat je jouw gewenst resultaat hebt.
Scan met een zo hoog mogelijke resolutie, dat moet je ook wel bij je Plustek, ze geven een hele hoge scanresolutie op, maar deze bereik je pas met de allerhoogste en dus langzaamste snelheid.
Verscherpen kun je iets aanzetten en kies voor een groot uitvoerformaat, als het goed is doe je maar een maal inscannen.
Gebruik witte katoenen handschoenen en haal de negatieven voordat je ze in voert langs een zachte anti-statische doek.
Maak een aparte map aan waar de scans naar toe gestuurd worden zodat de "analoge" foto's een eigen plaats krijgen.
Nabewerken: wat schaduwen en hoge lichten aanpassen indien nodig en uiteraard de niet te vermijden stofjes weg werken.
Zoals gezegd gewoon doen en uitproberen.
Succes.

Tja instellingen, helaas voor jou werk ik alleen met VueScan, ik heb Silverfast vroeger gehad, ik zou de workflow van Silverfast niet meer weten.
Het is gewoon een kwestie van uitproberen tot dat je jouw gewenst resultaat hebt.
Scan met een zo hoog mogelijke resolutie, dat moet je ook wel bij je Plustek, ze geven een hele hoge scanresolutie op, maar deze bereik je pas met de allerhoogste en dus langzaamste snelheid.
Verscherpen kun je iets aanzetten en kies voor een groot uitvoerformaat, als het goed is doe je maar een maal inscannen.
Gebruik witte katoenen handschoenen en haal de negatieven voordat je ze in voert langs een zachte anti-statische doek.
Maak een aparte map aan waar de scans naar toe gestuurd worden zodat de "analoge" foto's een eigen plaats krijgen.
Nabewerken: wat schaduwen en hoge lichten aanpassen indien nodig en uiteraard de niet te vermijden stofjes weg werken.
Zoals gezegd gewoon doen en uitproberen.
Succes.
- Roy Kersbergen
- Forumlid
- Contacteer:
Bedankt John, ik ga ook gewoon proberen. Mijn scanner kan tot 7200dpi, dan word het bestand ongeveer 170MB zegt de software. Ben benieuwd 

- John Hoenen
- Forumlid
- Contacteer:
Dat bedoel ik Roy, Plustek geeft 7200 op maar in werkelijkheid is het de helft, maar dat is meer dan genoeg!Roy Kersbergen schreef:Bedankt John, ik ga ook gewoon proberen. Mijn scanner kan tot 7200dpi, dan word het bestand ongeveer 170MB zegt de software. Ben benieuwd
Gewoon uitproberen, ik weet zeker dat je goede resultaten krijgt.
Onlangs had ik een Plustek hier van een kennis om even te testen, ik moet zeggen dat ik beste onder de indruk ben.
Ze zijn wat trager maar de kwaliteit is gewoon goed.
- Roy Kersbergen
- Forumlid
- Contacteer:
Ik ben heel benieuwd. Hopelijk van het weekend de eerste rol vol en nog even zoeken naar een goede ontwikkel centrale hier in de buurt.
De tip van de handschoentjes had ik nooit aan gedacht, die ga ik ook maar eens aanschaffen dan
De tip van de handschoentjes had ik nooit aan gedacht, die ga ik ook maar eens aanschaffen dan

- John Hoenen
- Forumlid
- Contacteer:
Handschoentjes even bij de apotheek halen € 3,00 voor een linkse en een rechtse.
- John'47
- Forumlid
Handschoenen: helemaal eens, ook verkrijgbaar bij winkels voor bedrijfskleding
Instellen op 3600 geeft het optimale resultaat, maar eerst per negatief of dia de snelle proefscan maken en bepalen welk deel van de opname je wilt scannen, geheel of een uitsnede ( op dit forum vaak crop genoemd ) en kijken of je opname recht voor de lens ligt of er deels nog niet is of alweer voorbij is.
Reken op een workflow van enige minuten per beeldje
John
Instellen op 3600 geeft het optimale resultaat, maar eerst per negatief of dia de snelle proefscan maken en bepalen welk deel van de opname je wilt scannen, geheel of een uitsnede ( op dit forum vaak crop genoemd ) en kijken of je opname recht voor de lens ligt of er deels nog niet is of alweer voorbij is.
Reken op een workflow van enige minuten per beeldje
John
Nikon D810, Sony RX1R II.
- Roy Kersbergen
- Forumlid
- Contacteer:
Gaat helemaal goed komen!
Ik heb inmiddels in de buurt een fotowinkel gevonden die ontwikkeld en nu van het weekend alleen nog handschoenen scoren.
Moet zeggen dat het proces van analoog veel leuker is dan digitaal
Ik ben er helemaal klaar voor.
Ik heb inmiddels in de buurt een fotowinkel gevonden die ontwikkeld en nu van het weekend alleen nog handschoenen scoren.
Moet zeggen dat het proces van analoog veel leuker is dan digitaal

Ik ben er helemaal klaar voor.
-
- Clublid
- Contacteer:
En wat als je 2 linker handen hebt John? :mrgreen:John Hoenen schreef:Handschoentjes even bij de apotheek halen € 3,00 voor een linkse en een rechtse.
-
- Clublid
- Contacteer:
Roy, ik gebruik een Epson V600 en scan op 2400 dpi (tiff). Ik gebruik de meegeleverde Epson-software.
- Roy Kersbergen
- Forumlid
- Contacteer:
Biedt .tiff eigenlijk nog voor of nadelen t.o.v. .jpeg?
- John'47
- Forumlid
Tiff heeft meer data
John
John
Nikon D810, Sony RX1R II.
- John Hoenen
- Forumlid
- Contacteer:
Dan stuur je mij de rechter op, dan krijg jij van mij een linker.Genster schreef:En wat als je 2 linker handen hebt John? :mrgreen:John Hoenen schreef:Handschoentjes even bij de apotheek halen € 3,00 voor een linkse en een rechtse.
- John Hoenen
- Forumlid
- Contacteer:
Zou het op de een of andere manier niet lukken met de winkel, wil ik ze graag wel eens voor je ontwikkelen.Roy Kersbergen schreef: