lightroom instellingen

Discussies over fotobewerking en archivering
luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » vr okt 19 2007 8:10 am

Riemke schreef:Ik denk dat het misschien iets met de compressie van JPEG bestanden te maken heeft? Zou het niet zo kunnen zijn dat Lightroom de instellingen van je cameramenu overneemt als je in NEF schiet?

Wel eens gehoord van ACR bij nef word het standaard ACR 3.3 toegepast in Lightroom bij een jpg worden de embedded waardes ingeladen. ACR staat voor Adobe Camera RAW de genoemde waardes zijn dus de standaard instellingen van ACR.
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Skippy » vr okt 19 2007 8:14 am

Marco,

ik werk ook met een D70s en Nef i.c.m. NX en heb de camerainstellingen op witbalans -2 en scherpte op +1 gezet. Verder IIIa voor alles behalve portret, dan 1a. Voor portret iets minder contrast in NX.

Dan indien nodig verder bewerken in NX en eindresultaat verscherpen met hoogdoorlaatfilter waarde 1.

Maar er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden :wink:

Onno
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Onno » vr okt 19 2007 8:31 am

Skippy schreef:Dan indien nodig verder bewerken in NX en eindresultaat verscherpen met hoogdoorlaatfilter waarde 1.
Lightroom slaat bewerkingen niet op in het NEF bestand. Je kan deze dus niet 'verder bewerken' in Capture NX, tenzij je een TIFF of JPG exporteert met Lightroom en deze in Capture NX laadt.

Ik zou overigens afraden om 2x te verscherpen, zeker op twee verschillende manieren. 1x high pass is zonder meer voldoende voor een goed scherp genomen foto.

Macosx

Bericht door Macosx » vr okt 19 2007 11:01 am

Rogier schreef:Lightroom neemt bij NEF's geen instellingen van de camera over zoals Capture NX dat wel doet. En dat is precies waar dit door komt. Een NEF die in Lightroom wordt geopend is nog onbewerkt en krijgt de instellingen mee die als default in Lightroom zijn ingesteld. Een JPEG krijgt echter al bij het wegschrijven de instellingen mee die in de camera zijn ingesteld. Lightroom past daarom zelf niet nog eens de standaard instellingen toe, omdat dit dubbelop zou zijn.
Dan zou ik graag willen waar ik dan die default settings zou kunnen aanpassen ?
Ik kan ze niet vinden in LightRoom ?

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » vr okt 19 2007 12:51 pm

Macosx schreef:
Rogier schreef:Lightroom neemt bij NEF's geen instellingen van de camera over zoals Capture NX dat wel doet. En dat is precies waar dit door komt. Een NEF die in Lightroom wordt geopend is nog onbewerkt en krijgt de instellingen mee die als default in Lightroom zijn ingesteld. Een JPEG krijgt echter al bij het wegschrijven de instellingen mee die in de camera zijn ingesteld. Lightroom past daarom zelf niet nog eens de standaard instellingen toe, omdat dit dubbelop zou zijn.
Dan zou ik graag willen waar ik dan die default settings zou kunnen aanpassen ?
Ik kan ze niet vinden in LightRoom ?
In de Developmodule ga naar Develop en kies set default settings. Hier kun je de default instellingen camera afhankelijk opslaan voor acr.

Luc.
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr

k.hendrik

Bericht door k.hendrik » vr okt 19 2007 1:09 pm

ok seekers of truth; gevonden(dankzij Rogier & Luc)
ga naar Develop>zet alles op nul(of een instelling naar wens)>top paneel Develop>Set Default Develop Settings>update to current settings.
En klaar is k.hendrik. Nu zie je ook of je camera instellingen neutraal zijn; vergelijk maar eens met Jpeg
bedankt & vrgr

Macosx

Bericht door Macosx » vr okt 19 2007 1:20 pm

Bij Develop kan ik het niet vinden, bedoel je soms onder Library ???
Maar dat is volgens mij niet wat ik bedoel. Het ging er volgens mij om, om de waarden die bij import van NEF's die nu standaard op:
Black 5
Brightness + 25
Contrast = + 25
staan en of dit te verklaren is waarom ? of begrijp ik je verkeerd ???

Stef

Bericht door Stef » vr okt 19 2007 1:26 pm

k.hendrik schreef:Ik ben er nu achter dat alleen NEF afb. de genoemde voorinstellingen op Lightroom veroorzaken en Jpeg zet alles op 'nul'.
Mooi dat ik dit nu weet maar het hoe&waarom is me nog niet duidelijk.
Jullie tips zijn welkom.
vrgr
Eeeehhhhh, om een voorbeeld te geven:
Een JPG bestand heeft geen witbalans. Daarom staat de waarde daar op 0 (nul). Je kunt wel aanpassen naar meer of minder.
Bij een JPG zie je wel de waarde van de witbaland.

k.hendrik

Bericht door k.hendrik » vr okt 19 2007 1:48 pm

het staat wel onder Develop;
Het ging mij erom de standaardwaardes te kunnen wijzigen en dus zo neutraal mogelijk.
Het was mij ook opgevallen dat mijn Nef's bijna gelijk aan de Jpegs waren
terwijl iedereen sprak over de matige 'kwaliteit' van een Raw afb.
Oorzaak van dit alles ??????
vrgr

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”