Literatuur

Discussies over opleidingen, cursussen, boeken en websites op het gebied van fotografie
Plaats reactie
marcb_1977
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Literatuur

Bericht door marcb_1977 » di aug 22 2006 9:37 am

Hoewel het mogelijk is om via cursussen en opleidingen het fotograferen onder de knie te krijgen, zijn er ook andere mogelijkheden. Namelijk een goed boek met duidelijke instructies en vele voorbeelden.

Zelf heb ik meteen bij de aanschaf van mijn camera allereerst de handleiding doorgenomen en vervolgens het boek Fotograferen onderweg van Frank Muller doorgelezen. Er ging een wereld voor mij open.

Welke boeken zijn eventueel ook een goede "handleiding" voor het fotograferen waarin verschillende technieken tot in detail besproken worden?

RVK
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door RVK » di aug 22 2006 3:21 pm

Voor algemene fotografie zijn er heel veel boeken, De Slechte in Rotterdam heeft een grote afdeling 2e hands waar je voor zeer weinig veel kan kopen. Kijk eens naar de Elsevier Foto en Film encyclopedie, er zijn 3 drukken geweest, ze bevatten heel veel informatie, referenties en tips.

Maar ook Kodak heeft heel veel gepubliceerd over praktische fotografie.

Voor panoramafotografie zijn er niet zoveel boeken echter onlangs zijn verschenen:

Stretch van Nick Meers, ISBN 2-88046-692-X, bevat veel voorbeelden maar niet zoveel techniek.

www.nickmeers.com

Panoramic Photgraphy van Lee Frost. ISBN0 7153 1962 0, bevat zeer veel tips en voorbeelden met duidelijke uitleg.

www.leefrost.co.uk

Voor HDR wordt het al moeilijker, er is wel literatuur, maar die is meestal hoofdzakelijk wis en natuurkunde en weinig toegepaste techniek. Op deze site www.microotje.be/hader.html staat wel veel bruikbare informatie, inclusief voorbeelden en een duidelijke handleiding hoe te beginnen.

Succes

RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/

rytec

Bericht door rytec » wo aug 23 2006 3:55 pm

Ik heb het "fotoboek" van Dick Boer 2e hands kunnen kopen en ik heb ook het boek "fotografie" van Freeman gekocht.
Deze beiden zijn zeer leerrijk en leggen in detail uit hoe en wat.
Ik ben er wel nog niet klaar mee maar tot nu toe heb ik er veel van opgestoken.
En veel oefenen is belangrijk !

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » wo aug 23 2006 6:21 pm

De aloude Time-Life serie "De Fotografie" is voor wat betreft de basistechnieken nog steeds een van de betere series. Zag ik laatst voor peanuts weer een paar delen liggen bij de Kringloop in Rotterdam, maar ook in tweedehands boekenwinkels zie je ze regelmatig. De Slegte enz.
Het drukwerk is fantastisch, alleen het bindwerk kon beter... Het mooie van deze boeken is dat veel oudere Nikon spullen als illustratie dienen.

Wat je ook vaak ziet is de serie van Lecturama, maar die vind ik persoonlijk minder. Is wel goedkoop.
Ook uit de Prisma pockets van Peter Charpentier en de boeken van Dick Boer kun je best veel halen.
John Freeman heeft inderdaad heel mooie boeken geschreven.
Groet, E.M. de Klerk

Plaats reactie

Terug naar “Opleidingen/cursussen/boeken/websites”