Flitsen in studio, toch bewegingsonscherpte

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
kkika82
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Flitsen in studio, toch bewegingsonscherpte

Bericht door kkika82 » za feb 22 2014 4:47 pm

Beste forumleden,

Heel af en toe, als ik mijn stuiterende zoontje van 2 jaar fotografeer in de studio (2 flitslampen) dan heb ik toch nog bewegingsonscherpte, zeer vervelend, en dat dus met flits??
Ik heb een nikon d700 en instellingen zijn altijd f8 of f9 en 1/126 of 1/160

Heeft iemand enig idee hoe dit komt?
Groetjes van kkika

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Flitsen in studio, toch bewegingsonscherpte

Bericht door gijs sandberg » za feb 22 2014 5:05 pm

Beste Kika,
Kan je een voorbeeld laten zien?
Als jet instellicht erg fel is ten opzichte van de flits, zou het voor kunnen komen.
Je kan de verhouding bekijken door (zonder flits, maar met het instelicht) een meting te doen.
Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

ATOR
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door ATOR » za feb 22 2014 5:12 pm

Dat is heel normaal met studioflitsers. Je kunt je sluitertijd niet sneller zetten dan je sync speed want anders krijg je een zwarte balk van je shutter curtain in beeld. De flitsduur van de meeste studioflitsers is vrij lang en 1/250s (maximale sync speed) is gewoon niet genoeg om snelle beweging te bevriezen.

kkika82
Forumlid
Forumlid

Bericht door kkika82 » za feb 22 2014 5:33 pm

okeej ator .. dus dat is het simpele probleem? ik begreep altijd dat je in een studio met bewegende mensen desnoods met 1/100e kunt fotograferen, omdat de flitser toch wel "bevriest"

Gijs, het instellicht schakelt toch uit zodra de flits aangaat?

kkika82
Forumlid
Forumlid

Bericht door kkika82 » za feb 22 2014 5:36 pm

http://www.flickr.com/photos/76356745@N03/12699107063/" onclick="window.open(this.href);return false;

zijn rechterhand hier als voorbeeld (let even niet op de foto verders, niet bewerkt en beetje donker)

gijs sandberg
Clublid
Clublid

Re: schakelt toch uit

Bericht door gijs sandberg » za feb 22 2014 5:39 pm

Beste Kika,
Soms wel, soms niet.
Ook: sommige studioflitsers regelen het insetllicht niet met de flitser mee.
Eens met de teneur van wat Ator beschrijft, je kan e.e.a testen door met verschillende sluitertijden 1/60 tot 1/250 een proefopname te maken.
Over het algemeen is een tijd iets trager dan 1/250 aan te bevelen, daarmee overbrug je eventuele vertraging van triggers, flitsers etc.
Je kan het onderwerp natuurlijk ook vastzetten, dat gebeurt met insecten ook vaak :idea:
Alternatief voor echt snelle onderwerpen: kijk eens in een flitser-handboek onder FP flits met sommige Nikon flitsers, als het moet kan je dan tot sluitertijden van 1/16000 gebruiken.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

ATOR
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ATOR » za feb 22 2014 5:54 pm

kkika82 schreef:Ik begreep altijd dat je in een studio met bewegende mensen desnoods met 1/100e kunt fotograferen, omdat de flitser toch wel "bevriest"
Helaas is dat niet het geval, vrijwel alle gangbare studioflitsers hebben een lange flitsduur. Het bevriezen van beweging gebeurt door de sluiter.

Hier staat wat meer info. (Even scrollen naar Flitsduur.)

weimaraner
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door weimaraner » za feb 22 2014 6:12 pm

Ik neem aan dat als je een foto met dezelfde instellingen (sluitertijd, diafragma en ISO) maar zonder flits neemt het beeld wel donker is? Want als je teveel omgevingslicht hebt (door ramen e.d.) kan dat ook de oorzaak zijn.

kkika82
Forumlid
Forumlid

Bericht door kkika82 » za feb 22 2014 6:17 pm

he gijs,
bedankt! dat fp is/ heeft zeker te maken met high sync speed... ik moet mij idd nog in gaan verdiepen :D

weimaraner: jupz, foto is dan idd donker

ator, bedankt voor de link

Matthieu
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Matthieu » za feb 22 2014 6:21 pm

ATOR schreef:Dat is heel normaal met studioflitsers. Je kunt je sluitertijd niet sneller zetten dan je sync speed want anders krijg je een zwarte balk van je shutter curtain in beeld. De flitsduur van de meeste studioflitsers is vrij lang en 1/250s (maximale sync speed) is gewoon niet genoeg om snelle beweging te bevriezen.
???

Als je in een redelijk donkere studio werkt en je werkt met studio flitsers (of reportage flitser )
is de flitstijd (1/3.000 gemiddeld afhankelijk van capaciteit) bepalend boven die 1/250.
Altijd bevroren beeld..... geen probleem
Nikon D3 + D3s + 14-24 + 24-70 + 50 + 105 + 70-300 VR + SB-700 +Elinchrome flitskoppen en boxen + nog meer

Kijken doe je met je ogen, fotograferen met je hart

www.matthieuverhoeven.nl
Kunstsite Matthieu
Flickr Matthieu
Laatste boek Matthieu

plincky
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door plincky » za feb 22 2014 6:56 pm

Idd. Moet wel kunnen. Als het maar donker genoeg is en de flitsers niet op vol vermogen laat flitsen (dan hebben ze de langste flits duur) dan moet het niet echt een probleem zijn.
Wat het vaak is dat er iets van omgeving licht is wat mee belicht word en daardoor de foto bewogen is. Als de instellampen uit zijn zou het eigenlijk helemaal donker moeten zijn.

Onderstaande foto heb ik laatst nog gemaakt met studioflitsers. Hij rende heel hard rondjes... (wel de ramen en deuren afgeplakt met zwart doek om lichtlekkage te voorkomen. Alles wat je ziet is flitslicht.) Is zeer lichte beweging te zien in de hand. Maar ook deels door uit focus.
Afbeelding

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za feb 22 2014 7:07 pm

Matthieu schreef:.....en je werkt met studio flitsers (of reportage flitser )
Dat maakt nu net een groot verschil studioflitser of reportageflitser.
Bij studioflitser is doorgaans de flitstijd echt aanzienlijk langer dan 1/3000 sec. Minstens 3-5 keer zo lang, zo niet langer als je de nagloeitijd op een lager lichtniveau wat nog invloed heeft ook nog meetelt.
Of je moet speciale types agregaten / studioflitsers hebben (of minder vermogen uitsturen). De flitsduur kan dan inderdaad een stuk korter zijn.
Vriendelijke groet, Léon Obers

ATOR
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ATOR » za feb 22 2014 7:32 pm

Er zit een groot verschil in de werking van een studioflitser en een reportageflitser.

Bij een reportageflitser word de stroom naar de flitsbuis afgekapt als de ingestelde hoeveelheid vermogen is bereikt. Hoe lager het ingestelde vermogen, hoe korter de flitsduur.

Bij studioflitsers wordt het voltage van het circuit verlaagd als je het ingestelde vermogen vermindert. Door het lagere vermogen wordt de flitsduur juist langer. De kortste flitsduur krijg je bij een studioflitser juist op het hoogste vermogen.

Ik ken weinig studioflitsers die een totale flitsduur (dus niet meestal vermelde t0.5 flitsduur) van 1/3000s hebben. De t0.5 duur kun je ruwweg met drie vermenigvuldigen om de totale flitsduur te krijgen.

Er zijn er een paar zoals de Einstein van Paul C Buff, de Profoto B1 en Hensel en Broncolor hebben een model, die op dezelfde afkap manier werken als reportageflitsers en daardoor een hele korte flitsduur hebben.

Met 1/250 of 1/200 bevries je wel wat beweging maar de snel bewegende delen, meestal de voeten of handen, krijg je niet haarscherp. Laat staan als je een watersplash wilt fotograferen.

plincky
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door plincky » za feb 22 2014 8:01 pm

Je hebt helemaal gelijk. :oops:
Zit teveel met raportageflitsers in mijn hoofd blijkbaar.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za feb 22 2014 11:02 pm

ATOR schreef: Bij studioflitsers wordt het voltage van het circuit verlaagd als je het ingestelde vermogen vermindert. Door het lagere vermogen wordt de flitsduur juist langer. De kortste flitsduur krijg je bij een studioflitser juist op het hoogste vermogen.
Dat is dan ook slechts weer bij bepaalde typen van studioflitsers het geval. De "normaal" gebruikelijke is ook gewoon minder ontlading van de capaciteit die er in een condensator zit om een kleiner lichtvermogen af te geven bij een kortere flitstijd. Vol vermogen de maximale flitstijd. Maar door het algemeen hogere vermogen, grotere inhoud van de flitsbuizen, langere nagloeitijd, kom je aan gemiddeld langere flitstijden.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”