Ervaringen met DSLR Dashboard i.c.m. TP-LINK TL-MR3040?

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
MarcvanZuylen
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Ervaringen met DSLR Dashboard i.c.m. TP-LINK TL-MR3040?

Bericht door MarcvanZuylen » za feb 22 2014 1:10 pm

Smakelijk eten Leon.

@Hasselbox, als je DSLR-dashboard opstart, zie jij dan meteen al je cameranaam/type bovenin vernoemd staan, of staat er bij jou ook : Connected DSLR?

Hasselbox
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Hasselbox » za feb 22 2014 1:45 pm

Landerd schreef:Smakelijk eten Leon.

@Hasselbox, als je DSLR-dashboard opstart, zie jij dan meteen al je cameranaam/type bovenin vernoemd staan, of staat er bij jou ook : Connected DSLR?
Nee. Dat gebeurt niet meteen vanzelf. Ik moet in de start dialoog steeds op Connect to OpenWrt/Linux klikken. Dan verschijnt de naam en model camera wel direct.
Dan moet ik nog een paar seconden wachten voordat de gebruikers interface verschijnt.
Ik vermoed dat het aan de gebruikte hardware zal liggen of dat wel of niet zo werkt. Ik gebruik nu een Samsung Galaxy ACE-3.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » za feb 22 2014 2:55 pm

Op de vorige pagina heb ik toch nog even < een paar aanvullingen > erbij gezet die Landerd en anderen misschien verder helpen.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Hasselbox
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hasselbox » za feb 22 2014 2:59 pm

Léon Obers schreef:Op de vorige pagina heb ik toch nog even < een paar aanvullingen > erbij gezet die Landerd en anderen misschien verder helpen.
Bedankt voor de moeite. :)

MarcvanZuylen
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door MarcvanZuylen » za feb 22 2014 3:13 pm

Inderdaad, bedankt Léon.....

Afbeelding

Voor zover ik het begrijp staat het bij mij goed, actief dus.

Wat me nog opviel, maar weet dus niet of het belangrijk is,. als ik de TP-Link aansluit op mijn camera dan branden de lampjes:
- Internet
- WLAN (op het moment dat ik op mijn tablet kies voor het netwerk "DSLR" brandt dit lampje een paar seconden waarna het een aantal keren knippert, om dan weer eventje te branden en weer te knipperen (en dit gaat dan dus zo de hele tijd door)).
- Power

Als ik de TP-link aansluit op mijn desktop dan branden de lampjes:
-WLAN
-Ethernet
-Power

Dus bij de ene "Internet" en bij de ander "Ethernet"

Hasselbox
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hasselbox » zo feb 23 2014 2:20 pm

@Landerd.

Werkt het nu? Probeer anders ook eens met een andere USB kabel.
Ergens op een forum las ik dat je bij voorkeur de kabel moet gebruiken welke bij de camera geleverd is.
Ik heb wel eens problemen gehad met mijn Sony e-reader. Die kan ik b.v. alleen opladen met de sony usb kabel

Nog een vraag. Werken jij en Léon met eem MAC?

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo feb 23 2014 2:39 pm

Ik (Léon) werk met Windows, maar dat zou niet uit moeten maken.
De gebruiks web-interface van de TP-Link is "universeel" in een browser op te klikken.
Verder heb je in het werken met DslrDashboard te maken met het Android besturingssysteem op een Android tablet of smartphone.
Of bedoel je met betrekking tot het netwerk het vast instellen van een "MAC-adres" ??

Je opmerking om een andere USB-kabel te gebruiken had ik ook in mijn gedachte.
Landerd kan de kabel ook even testen met koppeling van de camera aan de PC en kijken of hij bijv. bestanden kan overzetten via Nikon Transfer (onderdeel van Nikon View). Lukt dat, lijkt er geen probleem met de kabel te zijn.

Daarnaast gewoon de firmware en DslrDashboard opnieuw downloaden en opnieuw flashen en installeren.

Ten aanzien van de brandende lampjes is dat hier weinig anders:
Landerd schreef: Wat me nog opviel, maar weet dus niet of het belangrijk is,. als ik de TP-Link aansluit op mijn camera dan branden de lampjes:
- Internet
- WLAN (op het moment dat ik op mijn tablet kies voor het netwerk "DSLR" brandt dit lampje een paar seconden waarna het een aantal keren knippert, om dan weer eventje te branden en weer te knipperen (en dit gaat dan dus zo de hele tijd door)).
- Power
Bij mij met ingeschakelde LP-Link router en camera (D700) branden in eerste instantie de volgende lampjes continue:
- 1e lampje = internet
- 2e lampje = WLAN
- 4e lampje = power

Zo gauw ik een connectie maak met mijn smartphone (LG Optimus F5), gaat het 2e lampje (WLAN) even knipperen, daarna branden de lampjes weer vrij constant continue met soms een korte knippering van het 2e lampje.

Als ik DslrDashboard opstart en connectie leg met de camera knipper het 1e lampje erg snel, het 2e lampje knippert ook maar in een rustiger tempo. Dat blijft zo, zolang ik DslrDashboard (en in mijn geval LiveView) heb ingeschakeld.
Landerd schreef: Als ik de TP-link aansluit op mijn desktop dan branden de lampjes:
-WLAN
-Ethernet
-Power

Dus bij de ene "Internet" en bij de ander "Ethernet"
Hier ook.
- 2e lampje = WLAN
- 3e lampje = ethernet
- 4e lampje = power

MauritsD
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door MauritsD » zo feb 23 2014 3:42 pm

Landert,

Ik heb iets soortgelijks aan het begin ook gehad.
Alles netjes uitgevoerd, maar tablet/smartphone zag geen camera.
Heb toen niet kunnen vinden wat er nu precies verkeerd was, maar nadat ik de firmware (sysupgrade versie deze (2e) keer) opnieuw had geinstalleerd op de MR3040, werkte alles in 1x
Misschien dat de (1e) factory-firmware soms een klein foutje maakt...
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo feb 23 2014 6:10 pm

Of eerst de factory firmware met daarna nog een keer de sysupgrade erachteraan, ook dat kan. (Deed ik bij de vorige versies).

MarcvanZuylen
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door MarcvanZuylen » zo feb 23 2014 10:21 pm

Het is echt heel frustrerend.

Heb de TP-link gereset, firmware er op gezet, update er op gezet, maar nog steeds niets.

Verschillende kabels gebruikt, geen resultaat.

Ben er nu al een paar dagen mee bezig, zo ontzettend frustrerend...........

Het ergste is gewoon dat alles vorige week, met dezelfde spullen, gewoon werkte, maar van de een op de andere dag niet meer werkt. De tablet ziet het netwerk, dus ik denk dat de router en de bekabeling wel goed is, maar de tablet ziet de camera niet. Ook de app al een aantal keren van de tablet verwijderd en weer opnieuw geinstalleerd, balen, balen balen.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma feb 24 2014 9:48 am

Het is mogelijk om een backup te maken van alle instellingen.

Wat ik kan doen is hier een werkende set-up maken volgens de persoonlijke instellingen die voor jouw van toepassing zijn.
Met persoonlijke instellingen bedoel ik met wachtwoorden, eigen benoeming van Hostnaam, ESSID-naam etc.
Die zou je me via mail dan moeten aangeven. Ik test hier alles op werking met die instellingen.
Dan maak ik een instellingen backup bestand en zend je dat toe, tezamen met mijn versie OpenWRT en DslrDashboard.
Dan installeer je DIE firmware en applicatie versies + laadt je het instellingenbestandje met jouw gegevens.

Dan zou het allemaal moeten werken, met de minste kans op problemen.
Mocht het dan desondanks nog niet werken, zit het hem toch ergens in je hardware (USB-kabel, de connectie met je tablet e.d).

Is dat een idee?

Hieronder de gewenste gegevens die je me dan zou moeten toesturen:
- Hostnaam (default is OpenWrt )
- Wachtwoord om in de TP-Link web-gebruikersinterface te moeten komen (default niet ingesteld)
- ESSID-naam (default is DDserverAP )
- hoofd domein netwerk-adres (default is 192.168.1.1 )

Indien je zelf thuis diverse internet routers en switches gebruikt, hebben die ook reeds een hoofd domein netwerk-adres (gateway). Grote kans dat een van die netwerken hetzelfde adres heeft. Vandaar "voor de vorm" (en als je zelf zaken strikter wilt sturen m.b.t. andere applicaties die je mogelijk gebruikt) IMO beter een ander hoofd domein netwerk-adres te kiezen voor de TP-Link router. Je kunt die hoofd domein netwerk-adressen controleren door met je PC in te loggen op zo'n netwerk, een DOS-scherm op te klikken (= uitvoeren CMD) en dan in dat zwarte DOS-scherm de commando's - ipconfig /all - in te tikken.

Draadloos kan het ook (als het om een draadloze netwerken gaat) door met je Android tablet naar systeeminstellingen ----> WiFi te gaan, het netwerk te kiezen en het dan verbonden netwerk op te klikken. Het netwerk-adres vóór het laatste getal (= vóór de laatste punt) geeft je hoofd-domein aan. Het laatste getal achter de laatste punt is het dan toegewezen netwerk-adres onderdeel van je tablet.

- gewenste WiFi encryptie i.v.m beveiliging, bijv. WPA2-PSK of WPA-PSK/WPA2-PSK Mixed Mode (default is geen encryptie - onbeveiligd )
- wachtwoord voor je WiFi connectie
- gewenst WiFi kanaal

Voor thuis, kun je het best een kanaal kiezen waar geen of zo min mogelijk andere kanalen van netwerken in je buurt gebruik van worden gemaakt. Je kunt dat controleren met een app "Wifi Analyzer" op je tablet wat eerder is aanbevolen door yzf1kr
Zie reactie en uitleg van yzf1kr: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 72#p697872" onclick="window.open(this.href);return false;

Dat is het zo'n beetje.
Met de instellingen zal ik "Nederland" als landcode aanhouden, en de tijdzone van "Europa-Amsterdam", de "Bootstrap" skin als jasje voor de TP-Link web-interface (die is iets overzichtelijker).
Het enige wat jezelf dan nog zou kunnen doen is de klok van de TP-Link synchroniseren met je PC.

Eenmaal "goed" je OpenWRT versie op de TP-Link geflashed is het een kwestie van het door mij geleverde instellingenbestandje inladen.

Onder de optie System ----> Backup / Flash Firmware, in het midden de optie om zo'n backup instellingenbestand in te laden "Restore backup".
(En misschien voor alle zekerheid onderdaan het vinkje uit van "Keep settings").

Afbeelding

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door yzf1kr » ma feb 24 2014 10:37 am

Ik heb het idee dat de DSLR-Server die op de router draait niet goed werkt.
Ik heb de TP-Link niet bij de hand, maar als het goed is is die software met de hand te stoppen en te starten, misschien is dat de oplossing.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma feb 24 2014 12:10 pm

Als aanvulling heel het riedeltje aan scherm-afdrukken waar je het een en ander allemaal kunt instellen.

Mocht je de OpenWRT firmware nog niet op de TP-Link router hebben geïnstalleerd (vers gekocht),
hierbij het scherm van de originele TP-Link firmware, en het onderdeel om de OpenWRT firmware te flashen.
Een en ander zoals beschreven hier: http://lrtimelapse.com/gear/dslrdashboard/" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaatje geleend van die website, want op mijn TP-Link zit die originele firmware er niet meer op:

Afbeelding

Als je reeds eerder een OpenWRT firmware hebt geïnstalleerd, dan geldt het volgende scherm:
Tab System ----> Backup/Flash Firmware
Het onderste onderdeel.
Zelf vink ik de optie om instellingen te bewaren UIT om niet gebruik te maken van oude settings. (Stel alles opnieuw in).

Afbeelding

Als je dan een nieuwe "verse" OpenWRT firmware hebt geflasht, zonder eerdere instellingen te hebben overgenomen, en je gaat naar de OpenWRT gebruikersinterface, krijg je als eerste het volgende scherm, waarbij je een wachtwoord moet invullen:

Afbeelding

Het scherm wat erop volgt is om je wachtwoord te verifiëren. Met het aanklikken van die groene ronde pijltjes
rechts van het invoerscherm kun je het wachtwoord zichbaar maken als controle of je het goed hebt ingevoerd:

Afbeelding

Onderaan het scherm rechts, afsluiten met Save & Apply
Dat geldt overigens voor elke instelling die je doet. ALTIJD afsluiten met Save & Apply, anders worden instellingen niet bewaard (en direct actief).

Afbeelding

En de controle als "Password successfully changed!":

Afbeelding

Bij het onderdeel met tabs System ----> System
Bovenste blok:
- Kun je de klok gelijk zetten met de PC
- Hostnaam veranderen
- Tijdzone instellen
De rest laat je onaangeroerd, afsluiten met Save & Apply

Afbeelding

Bij het onderdeel met tabs Network ----> WiFi
Klik op Edit:

Afbeelding

Dan krijg je het onderstaande scherm, waarbij je de volgende opties kunt instellen:
- Kanaal (Channel) - zoals in de vorige reactie uitgelegd
- ESSID - netwerk herkenningsnaam

Afbeelding

Dan ga je vanuit dat scherm door naar de naastliggende tab van het onderste onderdeel Wireless Security
en stelt daar de gewenste encryptie in:

Afbeelding

Gevolgd door een wachtwoord op te geven bij "Key"

Afbeelding

Dan ga je vanuit dat scherm door naar het bovenste blok 2e tab Advanced Settings
en kiest daar voor de Nederlandse landcode.

Afbeelding

Bij het onderdeel met tabs Network ----> Interfaces
Hier kun je het netwerk domein veranderen, mocht je dat willen.

1e regel met de opgave 192.168.1.1 verander je in bijvoorbeeld 192.168.0.1
3e regel met de opgave 192.168.1.1 verander je dan in 192.168.0.1
4e regel met de opgave 192.168.1.255 verander je dan in 192.168.0.255

LET OP: Nadat je op Save & Apply hebt gedrukt, komt het scherm niet meer terug, want je hebt het netwerk veranderd. De TP-Link router kun je na een minuut even aan en uitzetten, 35 seconden wachten. Dan in je webbrowser het nieuwe IP-adres gebruiken om in te loggen.
Ook op je tablet bij DslrDashboard moet je dit nieuwe IP-adres ingeven (volgens verandering in 1e regel).

Afbeelding

Eventueel kun je daarna de andere gebruikers "skin" instellen.
Ga naar het onderdeel met tabs System ----> System
En dan binnen dat blok naar de 3e tab Language and Style, kies dan "Bootstrap"

Afbeelding

Na Save & Apply je browservenster verversen.
Je krijgt dan bij het onderdeel met tabs Network ----> Interfaces
en de nodige aanpassingen bijvoorbeeld dit (ander netwerk adres, andere Hostnaam boven in de regel):

Afbeelding

Hoop dat het nu allemaal wat duidelijk is.

Hasselbox
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hasselbox » ma feb 24 2014 12:30 pm

Goed werk Léon. Bedankt. Ik heb het opgeslagen voor een volgende keer als het weer nodig is. :)

MarcvanZuylen
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door MarcvanZuylen » ma feb 24 2014 2:27 pm

Fantastisch werk Léon, zeker ook voor de toekomst als meerdere mensen dit willen gaan gebruiken.

Ik heb je screenshots nagelopen en vergeleken met hoe het er bij mij uitziet. Het enige verschil wat ik tegen kwam was op scherm 11 waar bij mij geen gegevens ingevuld stonden bij IPv4-gateway en IPv4-broadcast. Dus daar heb ik 'jouw' gegevens overgenomen. Voor de rest kan ik geen noemenswaardige verschillen vinden....maar het werkt nog niet. Natuurlijk kan het aan de kabel liggen tussen de TP-link en de camera, maar ik heb nu 2 kabels gebruikt welke wel werken als ik ze gebruik tussen camera en desktop dus ik kan me niet voorstellen dat het aan de kabels ligt.

Misschien overbodig, maar wat moet er bij de app DSLR-Dashboard staan als je kijkt naar de instellingen bij:
-Network Server IP address (staat bij mij nu 192.168.1.1)
-Network Server port (staat bij mij nu 4757)

Moet je nog iets doen met de knop: "Start Server" ? (als ik daar op klik krijg ik de gegevens: Server listening on: 192.168.1.5: 4757

Maakt het uit of je TP-Link schakelaartje staat op: 3G/4G, of WISP of AP?

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”