Geen ervaring mee, maar als ik naar de specs kijk is het helemaal geen "opvolger" van de TL-MR3040.
Dat nieuwe ding waar je naar verwijst heeft een eigen specifieke mobiele 3G telefoon connectie met internet.
Je stopt er een simkaart in van een provider. Dat oude model heeft die functie niet ingebouwd, maar je zou er dan een 3G/4G USB stick in moeten steken.
Mooi zou je denken. Echter die functie gebruik je niet.
Maar dan komt het.
Belangrijkste minpunt lijkt te zijn de aanzienlijk lagere snelheid van het M5350 model.
Maar ja, is wel gemeten met mobiele 3G/4G telefoon connectie. Dat nieuwe ding is alleen 3G. De oude tevens voor 4G.
Weet niet wat voor effect dat heeft voor het WiFi zelf. De specificaties voor het WiFi zelf betreffen dezelfde protocollen.
(IEEE 802.11b, IEEE 802.11g, IEEE 802.11n). Maar er staat geen snelheid bij voor het WiFi gedeelte van dat nieuwe model.
Verder vraag ik me af of je de firmware kunt uitwisselen met die van Open WRT als firmware. Dat wordt gebruikt bij het oude model de TL-MR3040.
Tevens geven de specs aan, dat de micro USB-verbinding van het nieuwe apparaat alleen gebruikt wordt voor het opladen van het apparaat.
Je kunt er dus geen camera "bedraad" mee aansluiten. Het apparaat lijkt specifiek gericht te zijn, om apparaten
die al WiFi hebben, alleen via het 3G telefoonnetwerk met internet te vebinden. Dus bijvoorbeeld een tablet of laptop die je gebruikt op een camping of ergens in het vrije veld, om daarmee via het mobile 3G telefoonnetwerk het internet op te gaan.
Specs. van beide apparaten:
http://www.tp-link.com/en/products/deta ... l#overview
http://www.tp-link.com/en/products/deta ... l#overview
Gezien beide specs nog te vinden zijn bij TP-Link vermoed ik dat het nieuwe model ook niet als een vervanger wordt gezien.
Het oude model heeft veel meer "ouderwetse" routerfuncties, die is namelijk ook nog via een ethernet-poort te verbinden. Waarbij je kunt kiezen voor een WAN- of LAN aansluiting. Kan ook als WiFi Acces Point voor een "normaal thuisnetwerk" worden gebruikt.