Aanschaf.

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
Don Fonzarelli
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Aanschaf.

Bericht door Don Fonzarelli » wo feb 26 2014 12:57 am

Nou, sparen sparen sparen en een flink cadeau erbij en dan kan 'ie komen.
Maar waar zal ik voor gaan?
Mijn 'werkveld' ligt in de architectuur-, portret-, zo nu en dan model-, straat-, reportage- en niet te vergeten concertfotografie.

Wat ik tegenwoordig gebruik staat helemaal onderaan. In de loop der tijd prime's gekocht om alvast te anticiperen op wat nu komen kan.
Dat blijft ook allemaal, er gaat niets de deur uit.

Wordt het:
-D610 body
-D800 body
-D610 met AF-S 24-85 (aanbieding bij sommige winkels)
-D800 met Tamron 24-70 (dan zit ik wel aan de top van mijn budget)(aanbieding bij sommige winkels)
-D610 met AF-S 24-70
Een van de 2 bodies met een objectief wat hier niet bij staat.

Graag advies van diegenen die ervaring hebben met deze camera's en objectieven.
Alvast dank.
http://www.donfonzarelli.com
2 FX body's en een rijtje objectieven.

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Re: Aanschaf.

Bericht door Hans Braakhuis » wo feb 26 2014 6:52 am

Voor mij zit het grote verschil tussen een D600-610 en een D800 (al of niet E) is het aantal pixels. Met meer pixels is de camera kritischer ten opzichte van de gebruikte objectieven.
Nu heb ik de D800 uitgebreid mogen testen en zelfs met een AF-S 70-300 f/4,5-5,6 G ED VR, die niet in het Nikon lijstje van objectieven staat die je mag gebruiken, deed het goed op de D800.

Ik zou de AF-S 24–85 f/3,5–4,5 G ED VR geheel links laten liggen. Je 24mm f/2.8D AF Nikkor, 50mm f/1.4G AF-S Nikkor en 85 mm AF-D f/1.8 zijn aanmerkelijk beter. In mijn onderzoek kom ik tot een 7,7 terwijl je op een van de genoemde camera's beter uit de voeten kunt met een objectief dat 8,5 of hoger haalt. Je 24mm haalt dat niet, de andere 2 Nikkors halen dat wel. Nikon heeft lang moeite gehad om met groothoek een hoog niveau te halen. De AF-S 24 f/1,4G ED is de uitzondering. Ik ben er voor aan het sparen.
Wil je perse een zoom:

AF-S 24-70 f/2,8 G ED
AF-S 28-70 f/2,8 D ED
AF 35-70/2,8 D
De laatste twee zijn de voorlopers van de 24-70, vrijwel bet zo goed en tweedehands te verkrijgen

bronnen:
http://www.hansbraakhuis.nl/Test-Nikon-D800.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.hansbraakhuis.nl/Test-Nikkor-Objectieven.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.hansbraakhuis.nl/Nikon-D-cameras.xls" onclick="window.open(this.href);return false;

John'47
Forumlid
Forumlid

Bericht door John'47 » wo feb 26 2014 7:44 am

Zoals Hans Braakhuis al meldt is het bij de D800 behoorlijk kritisch welke objectieven je erop klikt.
Als je een flink deel van je huidige lenzen wilt blijven gebruiken adviseer ik je de D610.
Als je het geduld wilt opbrengen om heel nauwkeurig te werken, liefst van statief, dan zou ik de D800 overwegen. Zeker als je bereid bent je bestand aan lenzen nog eens goed te bekijken en aan te passen. Je zult dan verbaasd zijn van de mogelijkheden die de in de D800 gebruikte sensor levert.
Ik heb zelf vrijwel alle lenzen die ik vroeger gebruikte ingeruild omdat ik niet tevreden was over de geleverde prestaties van objectieven die Nikon zelf aanraadt voor deze camera. Je kunt op DXOmark.com zien welke objectieven een goed rapportcijfer krijgen in combinatie met de D610 en de D800.
http://www.dxomark.com/Lenses/Ratings" onclick="window.open(this.href);return false;
Nikon D810, Sony RX1R II. 

Don Fonzarelli
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Don Fonzarelli » wo feb 26 2014 12:19 pm

Ik doe beiden.
Secuur van statief, maar ook zeker vanuit 'de losse pols'.
Met primes heb ik minder moeite om ze tweedehands te kopen. Zoom's ben ik huiverig voor. Ben nu al 2 maal tegen een slecht exemplaar aangelopen :-(

Maar het is dus te kort door de bocht om te stellen dat de D800 met mijn lenzen pakket nog steeds ´beter´ presteert dan met de D610 zou doen?
Dat lenzen pakket zal natuurlijk in de loop der tijd weer aangepast gaan worden. Dat is een kwestie van geld en tijd ;-)

Ik hoor jullie niet over de Tamron.
Nu snap ik best dat dit een beetje vloeken in de kerk is op een Nikon forum, maar in Photozone krijgt deze zoom een erg fraaie review.
En die mannen klinken wat geloofwaardiger dan die dramatische Ken ;-)

Kort samengevat tot nu toe: D800 kopen en door sparen voor AF-S 24-70?
Helaas wordt die combi niet in een leuke deal aangeboden ;-)

John'47
Forumlid
Forumlid

Bericht door John'47 » wo feb 26 2014 1:15 pm

De Tamron scoort vaak beter dan de Nikkor. Kijk bijvoorbeeld eens op DXO die ik hiervoor noemde.
Die score gaat over beeldkwaliteit en niet over snelheid van scherp stellen of restwaarde, want op die twee punten schijnt Nikkor iets beter te zijn.
Ik heb zelf in het verleden Tamron en Tokina lenzen gehad en was daar altijd tevreden over.
Overigens heeft Tamron meerdere opties in de waardes 24-70 en 70-200 en de duurste zijn de lenzen die goed scoren, de andere zijn meen ik een stuk minder goed. Let dus op alle afkortingen bij de lens.

John'47
Forumlid
Forumlid

Bericht door John'47 » wo feb 26 2014 1:27 pm

Verschil 610/800, en ik heb beide (de 600 en de 800) uitgeprobeerd alvorens de D800 aan te schaffen:
De D610 is een heel fijne, makkelijke camera. De sensor levert fraaie foto's en de belichting en scherpstelling werkt makkelijk (hoewel de AF iets minder geavanceerd is als in de 800)
De D800 vraagt vrij veel aandacht, zowel in lenskeuze (objectieven die op de 600 en 700 prima voldoen zakken met de 800 door het ijs als je op 100% gaat kijken) als in nauwkeurig scherpstellen en belichten. Slordigheid of gemakzucht is vrijwel altijd zichtbaar. Maar als je aan de camera gewend bent kun je er snel en vrijwel foutloos mee werken.
Naar mijn mening zou je op de D800 zo min mogelijk met zooms moeten werken, omdat die altijd minder kwaliteit leveren dan primes. Volgens mij is thans de enige uitzondering de 14-24 Nikkor die beter (of minder zwak) is dan primes van Nikon in dat brandpuntgebied. En ik weet dat meerdere gebruikers op dit forum er heel anders over denken. Veel D800 gebruikers (ook hier) zijn het echter met dit standpunt wel eens.

Don Fonzarelli
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Don Fonzarelli » wo feb 26 2014 4:14 pm

Ik ben me in al die materie aan het verdiepen en de informatie aan het verwerken in mijn hoofd.
Een 'pixelteller' ben ik elk geval niet, de compositie staat bij mij op 1. Natuurlijk komen daar vlak achteraan de scherpte, diepte, contrast et cetera, vandaar mijn drang naar beter en de aanschaf van een FX.
Wat ik me dan afvraag is wat er dan precies bedoelt wordt met opmerkingen als dat bepaalde objectieven door het ijs zakken bij de D800.
Wanneer ik op de site van DxO kijk, is werkelijk geen enkel objectief helemaal prima goed voor die camera. Ik vind dat aan de ene kant ook een beetje subjectief.
Maar goed, ik word verder niet gestoord in mijn bezigheden als fotograaf door teveel technische kennis en maak de hele dag door foto's.

Wat mij opvalt op de site van DxO, dat de door mij genoemde Tamron 24-70 beter uit de verf komt dan die van Nikon. Da's dan wel weer grappig.
Ik heb de Tamron net even in de handen gehad bij de grootgrutter en het voelt wel als een erg professioneel objectief. Ben erg onder de indruk.
Dus de weegschaal slaat op dit moment een beetje uit richting de D800 met de Tamron 24-70mm F/2.8 SP Di VC USD.

De 50 mm en de 85 mm die ik heb zijn prima middenmoters als ik het goed zie, dus die voldoen prima voorlopig voor portretten en dergelijke.
Het enige wat dan nog ontbreekt is een 35 mm voor de D800 en daar gaan we dan tzt weer voor sparen.

Ik hield de D800 bij de grootgrutter ook nog even in de hand en deed een snelle inspectie. Ligt geweldig in mijn grote handen.
Ik kon alleen niet zo 1 2 3 een aansluiting voor een remote met draad vinden.
Iets wat ik toch wel erg veel gebruik.

ArendV
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArendV » wo feb 26 2014 4:27 pm

10-pin connector - dus andere aansluiting dan bij je D7000 (de D610 heeft wel dezelfde aansluiting als de D7000).
Afbeelding
Laatst gewijzigd door ArendV op wo feb 26 2014 4:32 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn

Don Fonzarelli
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Don Fonzarelli » wo feb 26 2014 4:31 pm

Top!
Dus ook nog even een andere remote aanschaffen .....
Laatst gewijzigd door Don Fonzarelli op wo feb 26 2014 4:41 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

ArendV
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArendV » wo feb 26 2014 4:41 pm

Als je een originele Nikon koopt zijn de redelijk aan de prijs, de eenvoudigste voor de D800 is de MC-30

Als je even rondkijkt op internet kun je betaalbare afstandsbedieningen vinden van andere merken op marktplaats, Ebay en bij de fotozaken.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn

Don Fonzarelli
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Don Fonzarelli » wo feb 26 2014 4:50 pm

Super.
Dank voor je reactie.

rocky
Forumlid
Forumlid

Bericht door rocky » wo feb 26 2014 5:02 pm

misschien iets voor jou

http://www.youtube.com/watch?v=dHgZwuMFCaU" onclick="window.open(this.href);return false;

John'47
Forumlid
Forumlid

Bericht door John'47 » wo feb 26 2014 6:02 pm

Don Fonzarelli schreef:

Wat ik me dan afvraag is wat er dan precies bedoelt wordt met opmerkingen als dat bepaalde objectieven door het ijs zakken bij de D800.
Wanneer ik op de site van DxO kijk, is werkelijk geen enkel objectief helemaal prima

.

.

Met name de pro zooms vind ik zichtbaar slechter dan primes, zeker als je een crop maakt

Dat bedoel ik, dat kun je op www vinden, dat ontkennen sommige mensen op het ncn-forum, maar er zijn op dit forum ook D800 gebruikers die het met me eens zijn

Maak voor je iets koopt eens wat proefopnames. Goede fotozaken vinden dat okee

Don Fonzarelli
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Don Fonzarelli » wo feb 26 2014 6:30 pm

Over het algemeen zijn zooms idd minder dat primes. Daarom heb ik de laatste tijd daar ook wat nadruk op gelegd in mijn verzameling en heb daar geen moment spijt van.
Er is ook niks lekkerders om de hort op te gaan met alleen 1 prime erop geschroefd en met die 'beperking' een dag te schieten.
Iets wat ik de laatste maand erg veel met mijn 24 mm op de D7000 heb gedaan.

Ik ben zover dat ik een prima aanbod krijg bij mijn favoriete winkel voor de combi D800 met de Tamron 24-70mm F/2.8 SP Di VC USD
Het begint nu toch wel te kriebelen ...........
Zal ik het maar gewoon doen dan?

John'47
Forumlid
Forumlid

Bericht door John'47 » wo feb 26 2014 6:41 pm

Lekker doen als het kriebelt

John