Nieuw: Capture NX-D

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
Hasselbox
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Nieuw: Capture NX-D

Bericht door Hasselbox » wo feb 26 2014 1:19 pm

Ik krijg hem niet eens gedownload. download loopt al anderhalf uur en is nog niet binnen.
Heeft iemand al geprobeerd of de NIK filters er wel in te gebruiken zijn?

ReneG
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door ReneG » wo feb 26 2014 1:38 pm

Tom van Hell schreef:Ik heb die bagger al weer verwijderd maar heeft er ook al iemand geprobeerd om bestanden van de eerste dslr camera's die die ooit bewerkt en opgeslagen heeft in een nx versie te openen
Ik vertrouw nikon voor geen meter meer als ze met zulke troep komen als vervanger voor NX
In Capture NX2 heb ik het wel geprobeerd, daar zijn ook nog gewoon alle bewerkingen (correct) aanwezig van mijn eerste camera, de D40. Dus dat vertrouw ik wel.

In NX-D heb ik het niet kunnen proberen, die werkt op mijn systeem helaas niet...
Spul waarmee je foto's maakt...

JaapV
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door JaapV » wo feb 26 2014 2:01 pm

Tuihanti schreef:(...)Daarna het zelfde probleem. Internet ziet ie niet.
(...)
Het zal wel aan mij liggen, maar waarom zou dat moeten?
Wat mis ik?

EDIT: O sorry, op pag 1 stond dat al:
To use a trial version, your computer needs to have access to the internet
Dát is bij mij dus niet het probleem. VEEL andere dingen wel... :(
Laatst gewijzigd door JaapV op wo feb 26 2014 2:18 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » wo feb 26 2014 2:17 pm

Je mist dat Capture NX-D kennelijk een controle wil uitvoeren bij Nikon, alvorens te willen opstarten.
Vriendelijke groet, Léon Obers

JaapV
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JaapV » wo feb 26 2014 2:21 pm

Léon Obers schreef:Je mist dat Capture NX-D kennelijk een controle wil uitvoeren bij Nikon, alvorens te willen opstarten.
Tsja, ik ben teveel klant-georiënteerd. Ik vroeg me af voor welke fotografische functionaliteit er internettoegang nodig zou kunnen zijn.
Afgezien van de benadering van Adobe dan... :wink2:
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo feb 26 2014 2:25 pm

Voor geen enkele fotografische functionaliteit, maar softwareleveranciers stoppen meer en meer controles in een pakket om die via internet te willen uitvoeren. Het merendeel van je pakketten heeft niets met internet te maken, maar ze voeren bijna wel allemaal een controle uit.

JaapV
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JaapV » wo feb 26 2014 2:33 pm

Dat begreep ik al, Léon.
Vandaar dat ik schreef "Ik vroeg me af..." i.p.v. "Ik vraag me af...". :wink2:
Groet, Jaap

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » wo feb 26 2014 3:43 pm

Léon Obers schreef:Dat doet Nikon ook niet, hebben ze eerder ook nooit gedaan.
Ze besteden het uit aan een softwarebedrijf. Eerder deden ze dat dus bij Nik software, maar dat is overgenomen door Google.
Eigenlijk slechte deal gemaakt, want na een overname zou er nog steeds van de diensten van in dit geval Google gebruik gemaakt kunnen worden door dezelfde mensen van Nik software die nu voor Google werken. Maar misschien hangt daar nu een te groot prijskaartje aan?
Tja, dan moet je bij een ander softwarebedrijf shoppen. Die moet dan weer helemaal van voor af aan beginnen. Kost Nikon uiteindelijk veel meer aan goodwill.
Ik heb net op Nikongear gelezen dat in de .dll van NX-D vermeld wordt dat het geschreven is door Silkypix. Silkypix heeft/is een eigen beeldbewerkingsprogramma en wordt meegeleverd met Fuji en Panasonic camera's.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo feb 26 2014 3:53 pm

Dus ook nu een extern softwarehuis.
http://www.isl.co.jp/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.isl.co.jp/SILKYPIX/english/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.silkypix.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.pcmweb.nl/review/silkypix-de ... io-30.html" onclick="window.open(this.href);return false;

JaapV
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JaapV » wo feb 26 2014 5:05 pm

Ik had gisteren al geschreven dat ik een berichtje naar Nikon NL had gestuurd, dus ter completering volgt hier het antwoord dat ik vandaag ontving.
Geachte heer Verbeek,

Bedankt voor uw email.

Op dit moment is alleen nog maar de Beta versie van Capture NX-D beschikbaar en wordt de definitieve versie in de zomer verwacht. Dan zal ook Capture NX 2 niet verder beschikbaar zijn.
De belangrijkste overweging voor het stoppen met Capture NX2 is de verkoop van Nik Software aan Google en daarmee ook de rechten van de zogenaamde U Point technologie.

In de praktijk betekend het dat u nog wel Capture NX2 software kunt gebruiken, maar dat bijvoorbeeld nieuw camera's niet meer worden ge update in de software.

Capture NX-D is niet te vergelijken met Capture NX2, mede ook doordat Capture NX-D gratis zal blijven en Capture NX2 een betaalde versie is.
De achterliggende gedacht van Capture NX-D is dan ook om na Capture NX-D nog andere bewerkingsoftware te gebruiken,

Vertrouwende u hiermee van dienst te zijn,

Met vriendelijke groeten,

Robert Vermeulen
Adviseur
Nikon-klantenondersteuning
Groet, Jaap

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » wo feb 26 2014 5:10 pm

"De achterliggende gedacht van Capture NX-D is dan ook om na Capture NX-D nog andere bewerkingsoftware te gebruiken."

Ik zou hier maar van maken

De achterliggende gedachte van Capture NX-D is dan ook om in plaats van Capture NX-D andere bewerkingsoftware te gebruiken.

Cyrus
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Cyrus » wo feb 26 2014 5:37 pm

Nou, de horde met opstarten is genomen; Capture NX-D start nu probleemloos op (Mac OS X 10.9.2). Eerste indruk: lijkt mij een soort extended version van ViewNX, een RAW-converter met de essentiële tools om onderweg even snel een foto of wat mee te bewerken. Voor zover ik kon zien, zijn alle basisvoorzieningen aanwezig. Er ontbreekt een importmodule, waarmee je makkelijk de kaart kunt legen en de foto's kunt hernoemen. Maar daar kan ik dan nog wel de importer van Adobe Bridge voor inzetten.

De komende tijd ga ik eens kijken wat deze tool allemaal kan en hoe dat in de praktijk bevalt.

Ik snap overigens de hele discussie niet over waarom Nikon een wanprestatie zou leveren door de steker uit Capture NX te trekken. Wees blij dat je jarenlang verwend bent geweest met een dergelijke uitgebreide suite! Als je ziet met wat voor bedroevende software de camera's van "de concurrent" doorgaans worden geleverd, dan hebben wij bij Nikon niet veel om over te klagen.

Zolang Nikon - gratis - een adequate RAW-converter levert waarmee ik mijn NEFs kan ontwikkelen en omzetten naar een algemeen gebruikt bestandsformaat (TIFF, JPEG, PNG, PSD) en daarnaast essentiële bewerkingstools biedt voor onderweg, ben ik tevreden. En Capture NX-D lijkt die rol prima aan te kunnen.
Groeten,
Edwin

flickr - website

iefie
Forumlid
Forumlid

Bericht door iefie » wo feb 26 2014 5:49 pm

Startte hij nu ineens wel op cyrus? Bij mij nog steeds niet
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.

Cyrus
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Cyrus » wo feb 26 2014 5:57 pm

Niet "ineens", daar moest wel even wat voor gebeuren. Ik had een blokkade in mijn hosts-file staan die kennelijk wat roet in het eten gooide. ET kan nu weer naar huis bellen :D
Groeten,
Edwin

flickr - website

iefie
Forumlid
Forumlid

Bericht door iefie » wo feb 26 2014 6:12 pm

Dan zal die t bij mij niet gaan doen want heb mijn host file aangepast 8-)
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”