Ik heh ook nog wat vragen, vooral omtrent de catalogus en RAW/NEF conversie. Ik heb al e.a. gelezen (en een mening gevormd), maar ik wil graag feedback van mensen die ervaring hebben met LR5. Ik heb wel enige Lightroom ervaring, maar dat beperkt zich vooral tot LR2 omdat LR4 nooit lekker heeft gewerkt op mijn systemen. De reden om destijds niet voor LR2 maar NX2 te kiezen was de destijds nog belabberde support voor NEF's en het feit dat ik meerdere malen met een corrupte catalogus werd geconfronteerd.
Voor ik mijn vragen stel, mijn situatie, dat helpt misschien bij het antwoorden:
- Ik maak normaliter foto's in RAW, incidenteel in JPG, doch nooit beide. De bronbestanden zijn dus een mix van 'originele' RAW's en JPG's als bronbestanden.
- Het gaat om honderden gigabytes en enkele tienduizenden originele bronbestanden, exclusief exports.
- Ik organiseer mijn foto's in mappen op datum en onderwerp.
- Ik tag al mijn foto's en voorzie ze van de ster- en kleurcodering in NX2. De stercodering zie ik ook terug in windows en is de belangrijkste.
- Ik heb de gewoonte om van de beste foto's permanent JPEG en/of TIFF exports op te slaan. Deze staan in een submap, (bijvoorbeeld 'HQ' genaamd). Ik doe soortgelijke dingen voor HDR en Pano foto's (exporteren en maken in een submap). Tot nu toe ging de Lightroom catalogus daar bij imports niet lekker mee om.[*]
- Ik gebruik het standaard (SD) profiel in de camera. Ik zet de meeste nabewerkingen in de camera uit (zoals active D-lighting etc.), ik heb uitsluitend, afhankelijk van de gebruikte camera, een lichte verscherping ingesteld. (Die verscherping geloof ik verder wel).
- Ik heb de NIK plugins en Elements.
Ik ben nu al bezig om de ge-exporteerde JPEG's te scheiden van de originele NEF en JPEG's als voorbereiding voor een nieuwe poging met LR5. Dit om doublures te voorkomen (opties als het gebruik van stacking etc. probeer ik te voorkomen, liever 1 bronbestand).
Wat ik wil bereiken is het volgende:
- Importeren ALLE originele bronbestanden (inclusief speciale bewerkingen) in de Lightroom catalogus, maar exclusief de 'exports'.
- Ik wil daarbij de tags en de sterren van Capture NX2/View NX2 behouden (dat is een must). Bij voorkeur ook de kleurcodes maar dat is geen must.
- Bij import van nieuwe NEF's wil ik deze op hetzelfde niveau hebben als wat ik in NX2 krijg zonder allerlei meerwerk. Dit vooral qua kleur/witbalens (verscherping geloof ik verder wel, dat kan achteraf als het moet).
- Ik ben van zin om sidecar files te gebruiken, zowel vanuit het oogpunt van portability als het feit dat ik niet blind op de Lightroom catalogus wil vertrouwen (slechte ervaringen uit het verleden).
Verder heb ik een high-end systeem met meerdere SSD's, veel RAM en een professionele quad-core i7 (die virtueel 8 cores heeft) en een zware grafische kaart, dus ik verwacht weinig problemen m.b.t. processing power.
Misschien een beetje dubbelop, maar concrete vragen zijn:
1. Importeert Lightroom mijn originele tags, sterren en evt. kleurcodes?
2. Hoeveel foto's kun je in de praktijk in 1 catalogus kwijt? Ik zoek geen exact getal, maar een indicatie.
3. Zijn er andere zaken waar ik op moet letten ij import van BESTAANDE foto's?
4. Welke profiel kan ik het beste selecteren die match met het SD profiel van Nikon camera's?
5. Zijn de profielen camera-specifiek (zoals bij LR2 destijds, toen kon ik per camera downloaden) of universeel voor de Nikon picture controls?
6. Heeft iemand een import (preset?) setting voor de D300s. D7100 en D3100?
7. Zijn er nog zaken m.b.t. catalogs en sidecars die ik absoluut NIET moet doen?
8. Sidecar (XMP) files. Ik wil ze gebruiken, zijn er nog dwingende redenen om dat niet te doen?
En in algemene zin natuurlijk: Zijn er nog tips/tricks of do's en don'ts? Ik probeer altijd te voorkomen fouten die anderen maken zelf onnodig te herhalen.