Nieuw: Capture NX-D
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: Nieuw: Capture NX-D
Samenvattend dus goed nieuws voor mensen die Capture NX niet gebruiken; die krijgen een verbeterde versie van View NX gratis. Voor Capture NX gebruikers pech: geen updates meer vanaf de zomer...
- Hasselbox
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Na dit alles te hebben gelezen, ga ik het toch maar niet installeren. Ik heb ook effe de proef versie van Silkypix bekeken.
Als het daar op gaat lijken hoeft het straks ook niet voor mij.
Als het daar op gaat lijken hoeft het straks ook niet voor mij.
-
- Clublid
- Contacteer:
Ik vraag me af hoe erg dit is zolang je geen nieuw toekomstig model koopt?Patrick schreef:...Voor Capture NX gebruikers pech: geen updates meer vanaf de zomer...
-
- Forumlid
Niet erg, als je het geen probleem vindt dat CNX2 nooit beter zal worden dan het nu is.
In de toekomst zal je nieuwe besturingssysteem het niet meer accepteren.
- Jur
- Forumlid
- Contacteer:
Dit lijkt mij een beetje kort door de bocht. Ik heb, sinds mijn intrede in het digitale tijdperk, toch wel de nodige euro's besteed aan respectievelijk Capture 4, Capture NX en NX2. Daar mag je toch best wel wat continuïteit voor verlangen, temeer daar ik best bereid zou zijn om voor een major update weer te betalen.Cyrus schreef: Ik snap overigens de hele discussie niet over waarom Nikon een wanprestatie zou leveren door de steker uit Capture NX te trekken. Wees blij dat je jarenlang verwend bent geweest met een dergelijke uitgebreide suite! Als je ziet met wat voor bedroevende software de camera's van "de concurrent" doorgaans worden geleverd, dan hebben wij bij Nikon niet veel om over te klagen.
Jur
- Léon Obers
- Forumlid
Dat vraag ik me af. Je kunt desgewenst in een "schil" oudere besturingssystemen draaien, of op oudere systemen afgestemde software. Maar ja, het is wel koffiedik kijken.Marten schreef:In de toekomst zal je nieuwe besturingssysteem het niet meer accepteren.
Vriendelijke groet, Léon Obers
- henkk
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Het downloaden en installeren van CNX-D op een W7 64 bits systeem ging goed (op een W8.1 32 bits ging het niet).
De mappenstructuur wordt goed weergegeven.
Ik weet niet of iemand het al eerder geprobeerd heeft maar ik heb net even VNX2 en CNX-D vergeleken qua weergave van een bewerkte NEF (m.n. mijn verscherpingsbewerkingen met hoogdoorlaat). Conclusie: CNX-D geeft deze aanpassingen NIET weer. De verscherping komt gewoon niet over.
Andere check: U-points bewerkingen komen ook NIET over. Zelfs niet zoiets simpels als verhoging van de helderheid.
Ik vind dit dodelijk. Je begint kennelijk gewoon weer met de onbewerkte NEF.
Moet ik nu al mijn bewerkte bestanden (in beginsel alle) maar naar TIF gaan converteren? Gelukkig heb ik net een USB 3.0 kaart geïnstalleerd .....
Groet, Henk
De mappenstructuur wordt goed weergegeven.
Ik weet niet of iemand het al eerder geprobeerd heeft maar ik heb net even VNX2 en CNX-D vergeleken qua weergave van een bewerkte NEF (m.n. mijn verscherpingsbewerkingen met hoogdoorlaat). Conclusie: CNX-D geeft deze aanpassingen NIET weer. De verscherping komt gewoon niet over.
Andere check: U-points bewerkingen komen ook NIET over. Zelfs niet zoiets simpels als verhoging van de helderheid.
Ik vind dit dodelijk. Je begint kennelijk gewoon weer met de onbewerkte NEF.
Moet ik nu al mijn bewerkte bestanden (in beginsel alle) maar naar TIF gaan converteren? Gelukkig heb ik net een USB 3.0 kaart geïnstalleerd .....
Groet, Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
- ReneG
- Clublid
- Contacteer:
Klopt, maar de ervaring leert ook dat het een keer ophoudt. Veel win95/98 applicaties draaien echt niet meer op moderne systemen, ook niet in compatibility mode. Regelmatig zelfs niet meer in VM's. En als je dat punt bereikt en je moet alsnog converteren wordt het erg lastig. Ik heb mijn les op dat punt geleerd, als ik overga doe ik dat integraal en op tijd. Dat wil zeggen voor support eindigt.Léon Obers schreef:Dat vraag ik me af. Je kunt desgewenst in een "schil" oudere besturingssystemen draaien, of op oudere systemen afgestemde software. Maar ja, het is wel koffiedik kijken.Marten schreef:In de toekomst zal je nieuwe besturingssysteem het niet meer accepteren.
Spul waarmee je foto's maakt...
- henkk
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Je wil niet weten wat er standaard is ingesteld als "open met ..." Capture NX 2 !!!! (andere programma's kun je invoeren).
Ik ben wel benieuwd naar de opdracht die de ontwikkelaars hebben meegekregen ...!
EDIT: en wat opent CNX2 dan: een TIF!! Nou ja zeg !!!!
Ik ben wel benieuwd naar de opdracht die de ontwikkelaars hebben meegekregen ...!
EDIT: en wat opent CNX2 dan: een TIF!! Nou ja zeg !!!!
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
-
- Moderator
- Contacteer:
Lachen zeg. Koot en Bie zouden zeggen "een poreuze cirkel!"
-
- Clublid
- Contacteer:
Ik hoop nog een tijdje vooruit te kunnen met mijn D610 en Win 8.1Marten schreef:Niet erg, als je het geen probleem vindt dat CNX2 nooit beter zal worden dan het nu is.

- Cees
- Forumlid
Die laatste wordt, misschien automatisch, vervangen door Win8.2.......
Groet, Cees
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
-
- Clublid
- Contacteer:
Als CNX2 dan blijft werken vind ik het goed Cees 

-
- Forumlid
- Contacteer:
Waar flink voor betaald moest worden. Daar mag ja dan ook continuïteit verlangen...Wees blij dat je jarenlang verwend bent geweest met een dergelijke uitgebreide suite!
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Verlangen prima. Maar soms ontwikkelen dit soort zaken zich zo. Heel vreemd is het natuurlijk niet. Nikon had hier een partner die opgeslokt is door een gigantisch bedrijf. Wellicht hadden ze ooit zelf Nik moeten kopen toen het nog betaalbaar was... Maar het blijft natuurlijk geen kernactiviteiten voor ze.
Het is trouwens bij Adobe om maar eens wat te nomen niet of nauwelijks anders. Die besluiten ineens een abonnementsvorm in te voeren en te stoppen met losse producten voor veel van hun applicaties. Dat is natuurlijk ook wel apart. En wat dacht je van het feit dat je steeds gedwongen werd door Adobe om nieuwe versies te kopen omdat ze nieuwe camera's niet ondersteunen met oudere versies. Wat dat betreft heeft Capture NX het niet gek gedaan de afgelopen jaren!
Het is trouwens bij Adobe om maar eens wat te nomen niet of nauwelijks anders. Die besluiten ineens een abonnementsvorm in te voeren en te stoppen met losse producten voor veel van hun applicaties. Dat is natuurlijk ook wel apart. En wat dacht je van het feit dat je steeds gedwongen werd door Adobe om nieuwe versies te kopen omdat ze nieuwe camera's niet ondersteunen met oudere versies. Wat dat betreft heeft Capture NX het niet gek gedaan de afgelopen jaren!