Vragen over Lightroom 5 (VERZAMEL)
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Contacteer:
Re: Vragen over Lightroom 5 (VERZAMEL)
Mijn grootse angst met dit soort programma's is dat je database corrupt kan raken en je duizenden bewerkingen kwijt bent
Voordat je het database bestand moet je dus altijd opletten of die nog werkt.
En hoeveel bestanden kan dat die database aan of is het verstandig om meerdere databases aan te maken per folder met afbeeldingen?
Het zal niet voor niks zijn dat professionals liever met CS werken met voor de raw bewerkingen een xmp bestandje per foto
Blijft gewoon veiliger mi
En hoeveel bestanden kan dat die database aan of is het verstandig om meerdere databases aan te maken per folder met afbeeldingen?
Het zal niet voor niks zijn dat professionals liever met CS werken met voor de raw bewerkingen een xmp bestandje per foto
-
- Moderator
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Wel zo handig als je even een hint geeft waar en hoe dat ingesteld wordt ...yzf1kr schreef:Kan gewoon buiten om.
Alles wat in die map terecht komt word in de catalogus geladen.
-
OnlineReneG
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Die optie zit in Lightroom ook, die heb ik dus als eerste aangezet. Ik heb met LR2 al eens een corrupte catalogus gehad. Goh ik was toen blij met mijn XMP's.Tom van Hell schreef:Mijn grootse angst met dit soort programma's is dat je database corrupt kan raken en je duizenden bewerkingen kwijt bent

Qua wat het aan kan, ik lees dat er fotografen zijn die 50.000 tot 100.000 stuks in de catalogus hebben zitten. Bij anderen stopt het bij 5000 al (dat is wel erg weinig). Als ex-DBA heb ik wel wat verstand van databases, OS'en en filesystemen. De database die eronder zit zal niet het grote probleem zijn, dat is SQLite. In principe moet die makkelijk honderdduizenden records aankunnen. Op basis van wat ik lees (en weet in algemen IT termen) vermoed ik dat de snelheid wordt bepaald door een combinatie van:
1. Het aantal photos
2. Het aantal edits (waarschijnlijk slaat hij een aantal edits op in aparte records, dat kunnen dus meerdere per foto zijn).
3. Het feit of je wel of niet met .xmp's werkt (extra I/O naar de schijf).
4. Het aantal bestanden in een map
5. Je systeem.
6. De grootte (MB) van je fotos
Het aantal foto's in de catalogus op zich zal niet het grote probleem zijn. SQLite kan makkelijk honderdduizenden records aan (onder wat voorbehouden natuurlijk). Zelfs als die DB in een bestand zit is dat op zich niet eens zoveel voor een DB. Afhankelijk van hoe ze het in die database zetten (daar moet ik nog eens naar kijken) kan het aantal records wel groot worden als ze voor elke edit een aparte record hebben, maar dat verwacht ik niet (of in ieder geval niet voor alle afzonderlijke edits).
Als je met XMP's werkt zal denk ik alleen wat vertraging opleveren bij het schrijven van batches. XMP's zijn dusdanig klein en het formatteren ervan ook dat dat voor 1 file verwaarloosbaar is. Doe je er een paar honderd dan zal er wel wat vertraging zijn, vooral beperkt door belasting van je systeem en snelheid van je schijven. Wat wel een rol kan spelen is het aantal bestanden in een directory. Hoewel ik in LR artikelen vaak de bewering zie 'lokatie van je foto doet er voor LR niet toe' (en dat is op zich ook zo), is het ook een feit dat er veel filesystemen zijn die traag worden als je een X aantal bestanden of meer in een folder/map stops. Vroeger had je dat al bij 1000 entries, tegenwoordig ligt die grens hoger. Maar er is altijd zo'n grens. Ga je er overheen dan wordt de boel ineens trager (waarom laat ik even in het midden). Als je dan ook sidecars gebruikt verdubbelt dat nogal snel. Er was iemand die al zijn foto's in 1 map had staan...

Maar de grootste beperking is waarschijnlijk toch wel het systeem en misschien de grootte van de foto, i.v.m. rendering etc.
Ik vermoed dan dus ook dat de meeste mensen die tegen beperkingen in LR aan lopen te maken hebben met een combinatie van deze factoren, primair performance van hun systeem, wel of geen sidecars (waarschijnlijk alleen relevant bij batch jobs) en formaat van de foto i.c.m. processing power. Ik denk dat LR en SQLite het op zich nl. prima aankunnen. Maar ik ga het wel zien, dit weekend even 20.000 foto's importeren.

Spul waarmee je foto's maakt...
-
- Forumlid
- Contacteer:
Bedoel je dat LR ook sidecar bestanden als XMP aanmaakt als je dat wil?
Ja idd ik zie het. Dan kan je dat bewerkte bestand misschien ook zo weer openen in camera raw van CS want dat zou er net zo moeten uitzien
alleen dat LR gebruiksvriendelijker is en CS niet alles uit het xmp bestand leest , wat LR er in zet
Ja idd ik zie het. Dan kan je dat bewerkte bestand misschien ook zo weer openen in camera raw van CS want dat zou er net zo moeten uitzien
alleen dat LR gebruiksvriendelijker is en CS niet alles uit het xmp bestand leest , wat LR er in zet
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
[quote="Tom van Hell"]Bedoel je dat LR ook sidecar bestanden als XMP aanmaakt als je dat wil?[/quote]
Ben je dan van die catalogus af?
Ben je dan van die catalogus af?
-
OnlineReneG
- Clublid
- Contacteer:
Marten schreef:[quote="Tom van Hell"]Bedoel je dat LR ook sidecar bestanden als XMP aanmaakt als je dat wil?
Ben je dan van die catalogus af?[/quote]
Nee, maar je bent er dan niet meer van afhankelijk. In de XMP's staat in principe per foto alle informatie uit de database. Catalogus kapot, dan heb je de XMP's nog. Die sla je samen met de foto's op (staan in dezelfde map). Hoewel die adobe-dedicated zijn, kun je die in theorie in elke compatibele versie van LR opnieuw inlezen. Je kunt zelfs een hele nieuwe catalogus starten en alles inlezen, dan worden de settings uit de XMP ook opnieuw ingelezen. Je kunt op die manier een catalogus opnieuw opbouwen. Dat heb ik gisteren in de trial getest.
Overigens wil je de catalogus denk ik nog nog wel hebben voor zoekfuncties e.d., als je systeem duizenden .xmp moet openen voor het zoeken naar keywords zal dat niet erg opschieten. Daar zijn databases (wat de catalogus feitelijk is) veel beter in.

-
OnlineReneG
- Clublid
- Contacteer:
Wat bedoel je hiermee...? Ik heb dit nog niet echt goed getest. Bij mij werden de instellingen uit LR wel in photoshop overgenomen (als één layer met de fot) mits het een nieuwe kopie is. Of heb je een in LR bewerkte NEF direct vanuit Photoshop geopend ..? Dat heb ik nog niet geprobeerd...Tom van Hell schreef:alleen dat LR gebruiksvriendelijker is en CS niet alles uit het xmp bestand leest , wat LR er in zet
-
- Forumlid
- Contacteer:
Ik bedoel dat als je een NEF in LR bewerkt en opgeslagen hebt, die dan er net zo uitziet en geopend word met camera raw in cs??ReneG schreef:Wat bedoel je hiermee...? Ik heb dit nog niet echt goed getest. Bij mij werden de instellingen uit LR wel in photoshop overgenomen (als één layer met de fot) mits het een nieuwe kopie is. Of heb je een in LR bewerkte NEF direct vanuit Photoshop geopend ..? Dat heb ik nog niet geprobeerd...Tom van Hell schreef:alleen dat LR gebruiksvriendelijker is en CS niet alles uit het xmp bestand leest , wat LR er in zet
-
OnlineReneG
- Clublid
- Contacteer:
Dat weet ik (nog) niet... ik heb wel geprobeerd om een NEF te openen met camera RAW met dezelfde instellingen die ik daarvoor in LR gebruik (Cameraprofiel, contrast, verscherping en (ik meen) lenscorrectie). Dat kwam goed overeen. Maar of Camera RAW daarvoor ook de gegevens van de LR XMP's kan gebruiken moet ik nog proberen.Tom van Hell schreef:Ik bedoel dat als je een NEF in LR bewerkt en opgeslagen hebt, die dan er net zo uitziet en geopend word met camera raw in cs??ReneG schreef:Wat bedoel je hiermee...? Ik heb dit nog niet echt goed getest. Bij mij werden de instellingen uit LR wel in photoshop overgenomen (als één layer met de fot) mits het een nieuwe kopie is. Of heb je een in LR bewerkte NEF direct vanuit Photoshop geopend ..? Dat heb ik nog niet geprobeerd...Tom van Hell schreef:alleen dat LR gebruiksvriendelijker is en CS niet alles uit het xmp bestand leest , wat LR er in zet
Overigens open ik de foto's in Photoshop vanuit Lightroom.
-
- Forumlid
- Contacteer:
Oke Nou beetje oriënteren kan geen kwaad voorlopig werk ik nog maar even met NX zolang dat nog werkt keer ik daar toch steeds weer terug.Tom van Hell schreef:ReneG schreef:Dat weet ik (nog) niet... ik heb wel geprobeerd om een NEF te openen met camera RAW met dezelfde instellingen die ik daarvoor in LR gebruik (Cameraprofiel, contrast, verscherping en (ik meen) lenscorrectie). Dat kwam goed overeen. Maar of Camera RAW daarvoor ook de gegevens van de LR XMP's kan gebruiken moet ik nog proberen.Tom van Hell schreef:alleen dat LR gebruiksvriendelijker is en CS niet alles uit het xmp bestand leest , wat LR er in zet
Wat bedoel je hiermee...? Ik heb dit nog niet echt goed getest. Bij mij werden de instellingen uit LR wel in photoshop overgenomen (als één layer met de fot) mits het een nieuwe kopie is. Of heb je een in LR bewerkte NEF direct vanuit Photoshop geopend ..? Dat heb ik nog niet geprobeerd...
Ik bedoel dat als je een NEF in LR bewerkt en opgeslagen hebt, die dan er net zo uitziet en geopend word met camera raw in cs??
Overigens open ik de foto's in Photoshop vanuit Lightroom.
Net weer even met Raw coneverter in de laatse CD versie en ik moet dan echt alle tabjes met kleuren Verzadiging, lumiantie en kleurtoon openen om een beetje in de buurt te komen van wat ik gewend ben.
-
OnlineReneG
- Clublid
- Contacteer:
Heb je de versie en het profiel wel eerst goed gezet? Anders lijkt het idd. nergens op. Rechts onderaan ergens: 2012, Profile hetzelfde als je camera (bijvoorbeeld Standard of Neutral, afhankelijk van wat je hebt geselecteerd). Verder ook even in de gaten houden dat je écht naar de originele RAW output zit te kijken en niet naar de JPEG of de versie met bewerkingen. Ik vergelijk het met Capture NX2 en zet alle bewerkingen uit, behalve de picture controls natuurlijk. Dan pas kun je het vergelijken.Tom van Hell schreef:Oke Nou beetje oriënteren kan geen kwaad voorlopig werk ik nog maar even met NX zolang dat nog werkt keer ik daar toch steeds weer terug.
Net weer even met Raw coneverter in de laatse CD versie en ik moet dan echt alle tabjes met kleuren Verzadiging, lumiantie en kleurtoon openen om een beetje in de buurt te komen van wat ik gewend ben.
-
- Forumlid
- Contacteer:
http://www.tomnatuurfotografie.nl/images/NCN/CS.png
http://www.tomnatuurfotografie.nl/images/NCN/NX.png
Het komt volgens mij niet heel goed over maar hier stoei ik dus altijd mee
in dit geval is CS veel te blauw naar een aantal gelijksoortige instellingen toe te passen
in dit geval is CS veel te blauw naar een aantal gelijksoortige instellingen toe te passen
-
OnlineReneG
- Clublid
- Contacteer:
Wat heb je in de andere tabs ingesteld in Camera RAW? Onder het cameraatje meen ik? Je zoekt naar de tab met het profiel. Die staat op de Adobe default, toen was het bij mij ook veel te blauw. Als het goed is hoef je met die kleuren dan niet veel te doen... Die sliders staan bij mij allemaal op 0, behalve contrast (die staat op +5). Laat anders ook even zien wat je camera profiel is in NX2.Tom van Hell schreef:http://www.tomnatuurfotografie.nl/images/NCN/CS.png
En verder moet je moet in NX even al die extra zaken uitzetten behalve het profiel, en dan vergelijken met Camera RAW/LR. Zaken als brilliance/warmth, lenscorrecties etc. zijn toevoegingen die je in LR ook kunt doen, zo is het uiteraard geen eerlijk vergelijk.
-
- Forumlid
Voor de hand liggender kan bijna niet: in het eerste menu 3 regels onder "importeren" staat "automatisch importeren"Skippy schreef:Wel zo handig als je even een hint geeft waar en hoe dat ingesteld wordt ...yzf1kr schreef:Kan gewoon buiten om.
Alles wat in die map terecht komt word in de catalogus geladen.
-
- Forumlid
- Contacteer:
welk profiel gebruik jij dan ipv adobe default René