Grote paraplu met speedlight

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.
Plaats reactie
bart78
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Grote paraplu met speedlight

Bericht door bart78 » vr feb 28 2014 1:49 pm

Besten allemaal,

Heeft het überhaubt zin om een 150cm paraplu te kopen om te gebruiken met een speedlight?

Mijn probleem is het volgende, met kleinere paraplu's krijg ik een staand model niet helemaal mooi belicht.
Nu met mijn vrouw overeengekomen, sparen voor 2 studioflitsers en wat grotere boxen/paraplus om meer licht te kunnen verdelen.

Maar ik ben fan van speedlights, en zat te denken of het mogelijk is om speedlights met een shoot through 150 cm paraplu te gebruiken?
Of ga ik dan niet optimaal gebruik maken van de paraplu, omdat het geen barebulb is? Kan me voorstellen dat een studioflitser de paraplu beter kan vullen met licht. Enige ideeën?

Alvast bedankt

M.v.g.
Bart
Nikon D700 - Nikon 85mm F1.8G - Nikon 50mm F1.4G - Tamron SP 70-200 F2.8

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Grote paraplu met speedlight

Bericht door Léon Obers » vr feb 28 2014 3:00 pm

Wat is de beeldhoek van een speedlight als je die zo groot mogelijk zet? Grote kans dat die de paraplu van 150 cm grootte niet dekt.
Bovendien verlies je wel erg veel vermogen door het licht over een zo groot oppervlak te verdelen. Je zou het dan nog met een bouncekapje kunnen doen op de speedlight om het licht beter te spreiden, maar dan houdt je helemaal niks over.
Vriendelijke groet, Léon Obers

bart78
Forumlid
Forumlid

Bericht door bart78 » vr feb 28 2014 3:18 pm

Ja Léon, dus wat jij schetst is een soort barebulb te maken van mijn speedlight wat er voor zorgt dat hij nog minder licht verspreid.
Dus wat je feitelijk wilt zeggen, koop toch gewoon die studioflitser?

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Re: Heeft het überhaubt

Bericht door gijs sandberg » vr feb 28 2014 3:21 pm

Beste Bart,
Eens met Leon, je verliest snel veel licht.
Bovendien
-met Nikon speedlights (je meldt niet welke) heb je geen permanent instellicht
-netvoeding is in studio-omgeving vaak handiger dan batterij-gevoede Speedlight.
Grroeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

plincky
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door plincky » vr feb 28 2014 5:46 pm

meerdere speedlights gebruiken bv 3 met een 3 punts koppelstuk met middenin een parapluaansluiting. als je goedkope handmatige stobistflitsers koopt is dat echt niet duur.

weimaraner
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door weimaraner » vr feb 28 2014 7:59 pm

Inderdaad wat Plincky zegt: een bracket met meerdere speedlights.
Of een barebulb "speedlight" zoals de Godox Witstro. Heb er afgelopen zondag heel de dag mee gespeeld en die bevalt mij in ieder geval uitstekend.

oud0001

Bericht door oud0001 » vr feb 28 2014 8:40 pm

Als je tegen een muur of plafond bounced heb je ook genoeg power toch?
Waarom met een paraplu dan niet? De afstand is dan zelfs nog korter dus minder lichtafval.

Zet je flitskop op 24mm. Ingebouwde difusor lapje uitklappen heb je de beeldhoek van een 14mm, e.e.a. afhankelijk van de flitser.
Als je dan nog de plu niet bedekt weet ik het ook niet meer.

Oh ja, je kunt ook bouncen in de plu. Werkt ook prima. Dat zou ik dan wel doen i.p.v. er door heen te schieten.

Mik de ISO omhoog. Heb je minder flitspower nodig. :mryellow:
Dan zou het toch moeten lukken.

bart78
Forumlid
Forumlid

Bericht door bart78 » vr feb 28 2014 9:33 pm

Ik gebruik Yongnuo's 560III's met een GN van 58. Denk dat ik qua power wel redelijk genoeg heb, maar een 150 paraplu van rand tot rand vullen met een gewone flitser.. volgens mij krijg ik dan gewoon een pit in het midden, en aan de uiteinde geen illuminatie. Dat van 2 of meer flitsers is een goed idee, maar dan steek ik liever het geld in een Wistro, de Accupack heb ik al namelijk, of gewoon 2 studioflitsers toevoegen, met als voordeel dat ik daar gewoon zonder moeite allerlei spullen op kan koppelen. Meestal schiet ik binnen... Ik vind flitsers heel mooi om mee te werken, als er een accupack aan zit.. De prijs van een losse Accupack + 2 losse flitsers extra = Wistro set.

oud0001

Bericht door oud0001 » za mar 01 2014 2:53 am

Ik zou dan meteen voor de studio koppen of nog beter de Wistro gaan. Daar heb je de zinnen volgens mij toch al wel op gezet. :wink:

Maar wordt je model dan wel helemaal goed belicht?
Zit de oplossing in meer licht of zit het meer in hoe krijg ik het licht op de juiste plaats.

Je spreekt over Youngnuo's. Je hebt er dus meer dan 1.
Zet ze eens boven elkaar. 1 plu laag en 1 plu er boven. Striplight.
Eventueel, indien nodig, het zelfde met 2 reflectoren boven elkaar of een lang stuk tempex aan de andere kant van je model.

Het is maar een gedachte.

Betreffende de pit in het midden. De sweetspot van een plu zit aan de rand.
Dus die richt je niet met het midden op je onderwerp maar iets meer naar de rand toe.
De punt niet op je model maar er voor langs mikken. Daar wordt het mooier. :wink:
En lekker dichtbij zetten. Net buiten het beeld. Hoe groter je lichtbron hoe zachter het licht.

bart78
Forumlid
Forumlid

Bericht door bart78 » za mar 01 2014 9:58 am

Bedankt Tuihanti,

dit is inderdaad gekomen doordat ik mijn model niet helemaal kan belichten. Ik heb 2 yongnuo's en een godox T520, die laatste die heel weinig power heeft en alleen als extra lichtje gebruikt wordt. Dus met 2 plu's aan 1 kant, misschien een reflector aan de andere kant... ik ga even stoeien vandaag.

Het probleem voordeel van de wistro, lekker mobiel, nadeel, je hebt een bracket nodig om de softbox te plaatsen etc. Ik heb het idee dat de softboxen steviger zitten op een studio flitser, plus dat ik op het lichtnet aan kan sluiten.
Ik twijfel hierdoor nog waarvoor is zou kiezen. ook omdat de Wistro betekent dat ik andere triggers moet gaan aanschaffen.

Wat mij nog tegenhoud is het feit dat ik als ik een flitser koop, deze vanaf de camera, of los wil bedienen, zodat als de flitser wat hoog is, ik het statief niet omlaag hoef te halen. Ik ben nieuw in de wereld van studio flitsers dus zoek me een ongeluk.

Plaats reactie

Terug naar “Overige fotoapparatuur”