Ik weet niet hoe Capture NX omgaat met een dergelijke conversie en hoe kleurecht diens profielen qua AdobeRGB resp sRGB zijn. Wellicht handig om dit nog eens te testen als je nieuwe computersetup gereed is. Misschien ondersteunt je huidige monitor het AdobeRGB-profiel niet goed? Dat zou ook een afwijking kunnen veroorzaken.Genster schreef:Maar als ik als laatste pas omzet naar sRGB zie ik de foto (kleuren) op mijn scherm ineens lelijker (anders) worden. Dat kan toch ook niet de bedoeling zijn?
Inderdaad, je hebt de keuze uit twee. Deze keuze is - puur technisch bekeken - eigenlijk alleen relevant voor de in-camera omzetting naar JPEG, ongeacht of dit direct tijdens de opname gebeurt of achteraf via het retoucheermenu.Genster schreef:Ik MOET in de camera kiezen voor of sRGB of AdobeRGB en ik fotografeer in RAW. Eerder las ik dat als ik RAW schiet het niet uit maakt wat je kiest en dat je het gekozen profiel later om kan zetten (ook van sRGB naar AdobeRGB). Is dat toch niet het geval dan???
Schiet je in RAW, dan wordt deze keuze als gegeven opgeslagen in de NEF, als onderdeel van de EXIF-data (algemene sectie, niet camera-specifiek). Dit gegeven wordt in CaptureNX, maar ook in andere programma's, gebruikt om je bewerking te laten starten in de door jou gekozen kleurruimte. Simpelweg om het je makkelijk te maken: het zou immers heel irritant worden als je bij elke foto de vraag zou krijgen: "welke kleurruimte wilt u gebruiken?". Voordat je begint met je nabewerking, kun je echter nog zonder consequenties de kleurruimte wisselen. Ga je omzetten na het bewerken, dan zouden er afwijkingen kunnen ontstaan. Dat hangt dan af van de kleurechtheid van de diverse profielen binnen de gebruikte software en de kwaliteit van het ingebouwde omrekeningsalgioritme.
Samenvattend: door de camera in te stellen op de kleurruimte die je in de nabewerking gebruikt, maak je het jezelf makkelijker, omdat je dan in de nabewerking niet eerst (per foto) de kleurruimte naar je hand hoeft te zetten.