Vanmiddag de hele middag in de weer geweest met de afstellingen.
Het gaat inderdaad erg simpel en snel de Dottune-methode, alleen je bent ook ff bezig met alles daaromheen.
Maar dat boeit niet, het is nuttig en je krijgt nog beter inzicht in het gedrag/eigenschappen van het objectief.
Met de afstanden van camera naar de kaart heb ik geen rekening gehouden met de cropfactor van de D7000, maar als dat wel had gemoeten dan doe ik het gewoon nog een keer over.

De primeobjectieven vielen mee, met de Tamron 90 mm 2.8 op -11 uitgekomen.
De Nikon 50 mm 1.8 op -17, dat vond ik wel veel voor een Nikonobjectief.
Dezelfde bevindingen trof ik aan op mijn D80 met deze lens, ondanks dat je daar geen AF fijnafstelling kunt doen zag de opname er hetzelfde uit als bij de D7000. !!!

Toen kwam het meeste werk..de zoomobjectieven.
Tamron 17-50 mm 2.8. Op 17mm kwam ik uit op -10, op 35mm -12, op 42mm -6 en op 50mm kwam ik uit op -20.
Grote verschillen dus.
Om hier een goed gemiddelde van te maken ga ik maar eerst eens de nodige foto's gemaakt met dit objectief op de gebruikte brandpuntsafstanden controleren, dan krijg ik een betere gebruikswaarde denk ik.
De Sigma 50-150 mm 2.8 gaf op alle brandpuntsafstanden de waarde -20.
En dan denk ik dat het nog een graadje erger is ook, maar hij gaat niet verder.
Dit objectief werkt niet met Liveview, dus moest gewoon aan de hand van opnames met AF op verschillende waardes beoordeeld worden met een goede leesbril

Mijn eindconclusie is toch dat deze manier van AF-fijnafstelling mijn voorkeur heeft boven de andere.
Het voelt goed doordat je je AF-fijnafstelling kunt sturen naar Liveview.
Vrgr,
Tiny