Nieuw: Capture NX-D

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Nieuw: Capture NX-D

Bericht door ReneG » vr feb 28 2014 11:02 am

Tom van Hell schreef:En als Nikon nu toch deze wanprestatie wil goed maken laten ze dan zorgen dat hun algoritmes bekend worden bij oa Adobe
zodat mijn foto's in lightroom en CS Raw converter er bij het openen meteen zo uit zien als in Capture NX
Ik moet zeggen dat ik dit ook niet voldoende vond t/m LR4, maar ik gisteren met LR5 ben ik erin geslaagd om binnen 10 minuten een preset te maken die klopte met mijn camera. Alleen de scherpte is nog net niet helemaal goed, dat is echter een kwestie van tweaken.

Dat gezegd hebbende, ik mis mijn control points ook. Ik heb Viveza weliswaar, maar dat is nu lang niet mee zo eenvoudig toegankelijk en je zit met een kopie in de vorm van lomp grote TIFF. Maar ja dat heb je in LR met elke bewerking die je niet in LR zelf doet. Erg jammer. :(
Spul waarmee je foto's maakt...

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr feb 28 2014 1:07 pm

De penselen in Lightroom zijn even wennen, maar daar valt ook prima mee te werken. De U-Points blijven ideale dingen, maar het kan ook best zonder zonder dat het erg ingewikkeld hoeft te worden.

Die penselen selecteren trouwens ook slim als je dat aanvinkt. Dus een lucht of zo even wat donkerder maken gaat best goed. Met de O kan je trouwens zien welke deel geselecteerd is op dat moment. Met Shift-O kan je de kleur van de aanduiding aanpassen. Even uit mijn hoofd gezegd.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Marten
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Marten » vr feb 28 2014 1:36 pm

Ik ga voorlopig maar werken met het beste van twee werelden. Zowel NX2 als LR5.

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » vr feb 28 2014 2:51 pm

Ik ook, maar vind het wel jammer dat het nodig is.
Jur

JaapV
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door JaapV » vr feb 28 2014 3:37 pm

Ik vrees dat ik me daar ook bij aan moet sluiten...
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » vr feb 28 2014 3:50 pm

Idem, zeker voor de oude foto's, maar ik ga wel kijken of ik het red met de standaard tools.

Enige (grote) nadeel wat ik tot nu toe heb gevonden is dat ik voor veel edits toch naar Color Efex en incidenteel Photoshop grijp. Dat levert dan weer een extra (en extra groot) bestand op. Kost wel erg veel diskruimte zo...

PanzerFaustNL
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door PanzerFaustNL » zo mar 02 2014 11:24 am

Welk formaat sla je ze dan op? Bij mij blijven de bestanden onder de 30Mb.
Nikon Nikkormat + glas, D7100, D300, D3100, F90X, F80, F65

favoriete combinatie D7100 + 35mm f/1.8

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » zo mar 02 2014 3:44 pm

PanzerFaustNL schreef:Welk formaat sla je ze dan op? Bij mij blijven de bestanden onder de 30Mb.
16 bit TIFF... Als ik foto's van een D7100 converteer zit ik zo boven de 150MB, en dat is MET compressie. :shock: ik ben voorlopig even teruggeschakeld naar 8bit voor de Nik plugins, dan zit je rond de 30MB.

peterpj
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door peterpj » di mar 04 2014 8:28 am

Even iets anders. NX2 controleert via internet of je een geldige licentie hebt. Dat doen ze regelmatig. Als men de stekker uit NX2 trekt.blijft deze server dan in de lucht? Zo niet is dat dan het einde voor alle lopende NX2 licenties?
Nikon F801s,D800, Canon G1x , Lensen Tokina AT-X 16-28 F2.8 pro fx,Sigma 35 1.4 DG HSM, Sigma AF 105mm f/2.8 EX HSM DG OS macro, Nikkor 80-200 2.8, Nikkor 50 1.8, flitsers Nissin Di866MKII, Metz 45CT4
http://www.flickr.com/photos/piotrpj/" onclick="window.open(this.href);return false;

Tom van Hell
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door Tom van Hell » di mar 04 2014 9:05 am

peterpj schreef:Even iets anders. NX2 controleert via internet of je een geldige licentie hebt. Dat doen ze regelmatig. Als men de stekker uit NX2 trekt.blijft deze server dan in de lucht? Zo niet is dat dan het einde voor alle lopende NX2 licenties?
Die zal wel blijven lopen en zo niet dan werkt je licentie toch nog steeds. Ze zullen echt niet alles blokkeren incl. geldige licenties.
Beter wissen dan missen

Kijk ook eens op www.tomvanhell.nl

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » di mar 04 2014 9:28 am

peterpj schreef:Even iets anders. NX2 controleert via internet of je een geldige licentie hebt. Dat doen ze regelmatig. Als men de stekker uit NX2 trekt.blijft deze server dan in de lucht? Zo niet is dat dan het einde voor alle lopende NX2 licenties?
Ik heb een laptop die al 2 jaar niet maar aan internet heeft gehangen en de NX2 die daarop staat doet het nog steeds. Ik verwacht echt niet dat ze NX2 onklaar gaan maken.

Ik heb wel eens gehoord dat na een (her)installatie een NX2 licentie dienst weigerde (bij heractivering), maar dan was er sprake van te veel activaties (bijvoorbeeld als de key publiek is gemaakt en te vaak gebruikt is). Maar dat is een andere situatie.

Flandria

Bericht door Flandria » di mar 04 2014 10:04 am

Cyrus schreef:
Hier ook, Mac OS X 10.9
"To use a trial version, your computer needs to have access to the internet"
Handmatig toevoegen aan de firewall heeft geen effect. Meteen maar mijn eerste bugreport gestuurd :D
Hier ook, waardeloos. Draai 10.9 op een i7 en loopt gelijk vast bij de keuze van schijven.
NX kon mij in 2008 al niet overtuigen t.o.v. Ps. Helaas heb ik gelijk gekregen.
Gratis en niets.

Afbeelding Tja....

jacobus
Forumlid
Forumlid

Bericht door jacobus » di mar 04 2014 11:12 am

Met het programma Little Snitch regel je wat binnen komt en wat eruit gaat. Ik gebruik dit programma om controle te houden over mijn machine. Je voorkomt dan ook dat je licentie zoals boven beschreven verloopt.
http://www.obdev.at/products/littlesnitch/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Jacobus
Sony RX100 Mark4

peterpj
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door peterpj » di mar 04 2014 2:05 pm

Ik heb wel eens gehoord dat na een (her)installatie een NX2 licentie dienst weigerde (bij heractivering), maar dan was er sprake van te veel activaties (bijvoorbeeld als de key publiek is gemaakt en te vaak gebruikt is). Maar dat is een andere situatie.
Precies wat ik bedoel. Als de server er uitligt is de kans dat (her)installatie wordt afgewezen groot.
Nikon F801s,D800, Canon G1x , Lensen Tokina AT-X 16-28 F2.8 pro fx,Sigma 35 1.4 DG HSM, Sigma AF 105mm f/2.8 EX HSM DG OS macro, Nikkor 80-200 2.8, Nikkor 50 1.8, flitsers Nissin Di866MKII, Metz 45CT4
http://www.flickr.com/photos/piotrpj/" onclick="window.open(this.href);return false;

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » di mar 04 2014 2:25 pm

peterpj schreef:
Precies wat ik bedoel. Als de server er uitligt is de kans dat (her)installatie wordt afgewezen groot.
Klopt maar dat is wel eenmalig. Ik sluit ook niet uit dat er nog een patch volgt voor NX2 ter grave wordt gedragen die de online check uitschakelt. Niet zeker natuurlijk, maar dat wordt wel vaker gedaan met (ver)ouder(d)e software.

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”