Zover ik het begrijp betreffen de ingespiegelde "EVF" zaken in de zoeker van de Fuji X100s enkel de aanvullende extra gegevens als ingestelde sluitertijd/diafragma, belichtigscorrectie, histogram e.d.. Het werkelijke beeld zelf is dacht ik hetgeen je door die optische zoeker ziet. Of begrijp ik het verkeerd?djunclesam schreef: Bij de gecombineerde zoeker van de X100s kun je in elk geval wisselen tussen rangefinder optische zoeker met inderdaad problemen zoals geen scherpteverloop zoals je in de foto gaat zien en dat de werkelijke compositie af kan wijken van het optische beeld. Dit probleem is echter niet aanwezig bij de EVF.
presentatie D4S
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Re: presentatie D4S
Vriendelijke groet, Léon Obers
-
- Moderator
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Het werkelijke beeld in EVF-modus is "door de lens", oftewel vrij van parallax.
- Cyrus
- Clublid
- Contacteer:
Als Nikon een EVF uitbrengt die de EVF van de Sony A7 evenaart of overtreft, ben ik "om". Die A7 heb ik laatst in handen gehad en die zoeker is indrukwekkend goed. Geen vertraging, extreem helder. De vraag is echter of de combinatie EVF en MF-objectieven goed gaat werken. Da's dan meer iets voor een Df-variant dan een D4-variant, maar toch...
-
- Moderator
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Ik vond de EVF van de Sony A7 bij binnenlicht in de avond heel matig. Een van de redenen dat ik voor nog een generatie dslr heb gekozen. De EVF's zijn m.i. nog niet 100% op dronk ...
-
- Forumlid
- Contacteer:
Nee, die 2 MP maken het verschil niet. Persoonlijk lig ik niet wakker van het feit dat deze camera er maar 16 heeft. Dat is ruim zat. De 18 van de 1Dx zijn ook geen overkill hoor. Voor werken op straat of in het stadion hoeft het van mij echt niet hoger. In de studio wel graag. Gebruik daar nog een 5D mk II (Ja, ik gebruik Canon en Nikon) maar een resolutie van een 800D klinkt mij dan als muziek in de oren.Olliepippie schreef:Tot op heden hebben alle "S" modellen als ik me niet vergis altijd kleine upgrades gehad en geen revolutionaire verbeteringen. Dus deze keer geen verrassing: 1fps erbij, een nieuwe Expeed 4 rekenmachine erin en nog wat kleine aanpassingen. Al met al blijft het een mooie camera en inderdaad geen 1Dx killer maar andersom doet de D4 ook nauwelijks onder voor de 1Dx en is Nikon met de D4S nu weer een klein stapje dichterbij.... Die extra 2 Mp van de 1Dx maken het verschil toch ook niet meer?
Ben idd wel benieuwd wat de toekomst brengt en hoelang spiegelreflex nog de toon zet in de professionele hoek. Systeemcamera's komen redelijk in de buurt van een spiegelreflex in een handzamere behuizing. Een full frame systeemcamera waar het F mount glas van Nikon op past (zonde om het allemaal op te ruimen....) met een EVF ala Fuji X-T1 zou wel eens het begin van het einde kunnen betekenen.....
De D4s gaat in mijn ogen niet over de 1Dx heen, maar dat zou eigenlijk wel moeten. We zijn twee jaar verder. In die tijd hebben de heren bij Nikon toch ook niet stil gezeten? Maar echt hard bewogen hebben ze ook niet, dan hadden ze wel over de 1Dx heen gekunnen.
Qua licht stond er ook wel een aardig arsenaal aan lampjes bij hoor. Nu werkten wij niet met 100.000 beelden per seconde hoor. Heb er een keer mee gekloot, maar 3000 fps was wel het maximale (om de deployment van individuele airbags te filmen) 1000 fps was gemeengoed. Maar dan nog heb je inderdaad veel licht nodig. Ruim 100 KW aan verlichting was niet ongebruikelijk bij een test. Soms wel meer.Léon Obers schreef:100.000 beeldjes per seconde betekent in ieder geval dat één beeldje een belichtingstijd heeft van maximaal 1/100.000 sec. als je de tussenliggende minimale pauzes ertussen niet eens meerekent. Er moet dan wel erg veel licht zijn met bovendien een instelling van de ISO erg hoog ingesteld om dat überhaupt mogelijk te kunnen maken. Lijkt me praktisch in de normale fotografie niet voorkomen.
Bijvoorbeeld een gemiddeld heldere lichtwaarde overdag buiten van EV 15 bij ISO 100 geeft een sluitertijd/diafragma combinatie van 1/250 bij f8
Om aan een 1/100.000 seconde te kunnen komen zul je bij die lichtwaarde van EV 15 de ISO op een waarde van 10.000 moeten instellen, en het diafragma van de lens verder moeten openen naar F4.
De iso was niet instelbaar, die was gewoon ingesteld door de fabrikant. Uit mijn hoofd was dat ergens tussen de 1200 en 1800, afhankelijk van het type camera. Sluitertijd was wel instelbaar. En natuurlijk het diafragma op het objectief zelf. Maar inderdaad, voor high-speed-photography heb je een behoorlijke bats licht nodig. En als je dan de verkeerde kleur auto treft, dan heb je soms best een uitdaging om reflecties te voorkomen en de naden tussen de panelen niet weg te blazen met het licht. Maar dat allemaal terzijde
- gevonny
- Forumlid
- Contacteer:
Hallo,
Ff eerst voorstellen,
Ben Gé Driessen en vandaag voor het eerst hier.
Werk met een D3 en D4 en wel hoofdzakelijk natuurfotografie met als hoofddoel macro (105 mm + 2x ext.)
Had dan ook meer verwacht (gehoopt) van de opvolger voor de D4. Denk ook niet dat het zo'n vaart zal lopen dat de D4 gebruikers deze in gaan wisselen voor de D4S daar het verschil niet echt opmerkelijk te noemen is.
Ff eerst voorstellen,
Ben Gé Driessen en vandaag voor het eerst hier.
Werk met een D3 en D4 en wel hoofdzakelijk natuurfotografie met als hoofddoel macro (105 mm + 2x ext.)
Had dan ook meer verwacht (gehoopt) van de opvolger voor de D4. Denk ook niet dat het zo'n vaart zal lopen dat de D4 gebruikers deze in gaan wisselen voor de D4S daar het verschil niet echt opmerkelijk te noemen is.
http://www.flickr.com/photos/86388305@N04/sets/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gé Driessen
Gé Driessen
-
- Forumlid
Dat vonden de D3 bezitters ook toen de D3s uitkwam.
En de D3s bezitters, toen de D4 uitkwam.....
En de D4 bezitters.....
En de D3s bezitters, toen de D4 uitkwam.....
En de D4 bezitters.....
- Sandervb
- Forumlid
Eens met Marten.
Over het algemeen zijn het ook meer de mensen die de vorige "vernieuwing" hebben overgeslagen die nu wél overstappen (dus D3S -->D4S).
Dat geldt ook eigenlijk voor zeer veel sectoren (PC's, telefoons e.d.)
Over het algemeen zijn het ook meer de mensen die de vorige "vernieuwing" hebben overgeslagen die nu wél overstappen (dus D3S -->D4S).
Dat geldt ook eigenlijk voor zeer veel sectoren (PC's, telefoons e.d.)
Nikon D500
Nikon AF-S NIKKOR 24-70mm f/2.8G ED \ Tamron SP 17-50 2.8 \ Tamron 70-300 4-5.6 Di VC USD \ Sigma 105 2.8 Macro \
Metz Mecablitz 44 AF-1 \ LowePro 202 AW \ Vanguard Alta Pro 263AT met Manfrotto 391RC2
Carry Speed FS-Slim Prime
Nikon AF-S NIKKOR 24-70mm f/2.8G ED \ Tamron SP 17-50 2.8 \ Tamron 70-300 4-5.6 Di VC USD \ Sigma 105 2.8 Macro \
Metz Mecablitz 44 AF-1 \ LowePro 202 AW \ Vanguard Alta Pro 263AT met Manfrotto 391RC2
Carry Speed FS-Slim Prime
- gijs sandberg
- Clublid
Re: manuals beschikbaar
Gezien op de site van nikon.nl
PDF handboeken voor de D4s (diverse talen) en een netwerkgids
Software Capture NX v 2.4.6 was al eerder beschikbaar.
Groeten, Gijs
PDF handboeken voor de D4s (diverse talen) en een netwerkgids
Software Capture NX v 2.4.6 was al eerder beschikbaar.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- Reest
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
Nu in voorraad:
http://www.kamera-express.nl/product/12 ... -d4s-body/
http://www.kamera-express.nl/product/12 ... -d4s-body/
Nikon | Gitzo en iets wat schommelt
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Zoals verwacht is het verschil weer nihil, alleen scoort de D800E wat beter op het dynamisch bereik.
De DF is echt geen low light iso monster:

De DF is echt geen low light iso monster:

Laatst gewijzigd door yzf1kr op di mar 18 2014 4:03 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- dogo
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
http://photographylife.com/nikon-d4s-vs ... comparison
Geen/nauwelijks (waarneembaar) verschil dus tussen de D4 en D4S.
Geen/nauwelijks (waarneembaar) verschil dus tussen de D4 en D4S.
Nikon Df, Nikon D700, Nikon D90 en een aantal Nikkor lenzen
- a90
- Forumlid
Grappig dat hij vermeld wat ik al dacht en dat is dat de D3s eigenlijk nog prima meekomt op de mindere mpx na dan.
Ik ruil hem nog niet in dus ook al is hij nu 4,5 jaar oud inmiddels.
Ik ruil hem nog niet in dus ook al is hij nu 4,5 jaar oud inmiddels.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
- ArjanL
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Dat is natuurlijk ook helemaal niet nodig!
Ik gebruik mijn D2x ook nog wel hoewel ik een D4 als 'walkaround' camera heb.
Als je met de beperkingen weet te werken blijven je beelden net zo mooi.
Updaten om de twee jaar is alleen goed voor de aandeelhouders van de fabrikanten. Fotografie is nog nooit zo duur geweest als heden ten dage!!!
Ik gebruik mijn D2x ook nog wel hoewel ik een D4 als 'walkaround' camera heb.
Als je met de beperkingen weet te werken blijven je beelden net zo mooi.
Updaten om de twee jaar is alleen goed voor de aandeelhouders van de fabrikanten. Fotografie is nog nooit zo duur geweest als heden ten dage!!!
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!