Gebruik FalconEyes trigger op D80 en D7000

Discussies over flitsers
Plaats reactie
martinjurgens

Gebruik FalconEyes trigger op D80 en D7000

Bericht door martinjurgens » di mar 04 2014 10:15 pm

Mijn dochter heeft, als beginnend enthousiasteling, een starter studio set van Falcon Eyes gekocht. Naast de SS150D flashes zit daarbij een RF-DD4 trigger voor draadloze aansturing. De flashes doen het, maar het lukt ons maar niet deze draadloos aan te sturen via de trigger. De trigger werkt indien los van de camera bediend, maar zodra hij op de flitsschoen geschoven is niet meer. Het lijkt of de camera (zowel mijn D80 als haar D7000) de trigger niet herkent want de interne flitser wordt geactiveerd als de ontspanknop wordt bediend. Ik heb al gespeeld met de instellingen warbij de flitser op commandstand gezet kan worden, maar dat levert geen resultaat. En dat terwijl allelei beschrijvingen spreken van het automatisch werken zodra de trigger op de camera wordt gezet.....
Weet iemand een oplossing?
Dank!

weimaraner
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Gebruik FalconEyes trigger op D80 en D7000

Bericht door weimaraner » di mar 04 2014 10:25 pm

Op wat voor stand staat je camera? Op de Auto-stand zal de flitser opklappen omdat de camera vind dat het te donker is - de trigger wordt door de camera namelijk niet "gevoeld" als een flitser, m.a.w. de camera "denkt" dat er helemaal niets aangesloten is en laat de opklapflitser opklappen. Probeer het eens met de camera op de M-stand?

weimaraner
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door weimaraner » di mar 04 2014 10:36 pm

En wellicht ter aanvulling: commanderstand gaat niet werken met triggers. Als je de opklapflitser als commander wil gebruiken kan dat alleen met flitsers die compatible zijn met het Nikon CLS systeem zoals de SB600, SB800, SB900, SB910 enzovoort. Met studioflitsers werkt dat dus niet. Je kan hooguit de flits van je opklapflitser gebruiken om de studioflitsers als "slave" af te laten gaan. Maar dan moet je TTL en andere voorflitsen (zoals rode ogen reductie) wel uitschakelen om te voorkomen dat je flitsers al bij de voorflits geijk mee flitsen. Die optie zou ik dus eigenlijk geeneens proberen, trigger werkt dan veel prettiger.

Samenvattend; trigger op de camera, ontvangers in de flitsers pluggen en camera op de M-stand (sowieso altijd M-stand gebruiken als je met studioflitsers werkt). Mocht je maar 1 ontvanger (en 2 studioflitsers) hebben zet dan de flitser waar geen ontvanger in steekt op "slave" mode.

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door gijs sandberg » wo mar 05 2014 11:02 am

Martin,
Welkom.
Nog enkele centen:
-waarom extra triggers ?,
begin eens met de interne/pop-up flitser in de stand Manual 1/32 en kijk of je de studio-flitsers kan laten afgaan.
Radio triggers kunnen leuk, sexy en nuttig zijn, maar iedere extra verbinding is een kans op verbroken/niet werkende verbindingen.
Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

martinjurgens

Bericht door martinjurgens » do mar 06 2014 1:01 pm

Dank voor de adviezen en suggesties.
Het werkt!

Plaats reactie

Terug naar “Flitsers”