Jinbei Digital Master Kit 2

Discussies over flitsers
Piepenholleke
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Jinbei Digital Master Kit 2

Bericht door Piepenholleke » do mar 06 2014 6:34 pm

Leon,

Ik weet van kleurtemperatuur weinig tot niets. Daarom vind ik het een beetje vreemd dat de meeste studioflitsers rond de 5400 K, met een speling van plm. 100 of 200 K, en
Metz een kleurtemperatuur geeft van 5500-6000 Kelvin.
Aangezien Metz ook niet de minste op de flitsmarkt is, vraag ik mij af of dit te maken heeft met de (betere) kwaliteit flitsbuis, kleurverschil die optreed bij het dimmen van de flits of dit in het geheel niet uitmaakt. De handleiding van de camera geeft bij de WB/flitslicht instelling een kleurtemperatuur op van ongeveer 5400 K.
Met de camera is inderdaad de kleurruimte in te stellen maar waarom gaat Metz zo hoog. Wat is hiervan het nut en wat levert een verschil van 500 K op dezelfde flitser?
Met vriendelijke groet,
Huub.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » do mar 06 2014 7:24 pm

Je hebt praktisch het meest profijt als de kleurtemperatuur van een flitser constant is. Met meer of minder doordachte techniek erachter (en de kosten die je bereid bent ervoor te betalen) zal dat echter niet altijd mogelijk zijn met de verschillende vermogens de je kunt instellen.
6000 Kelvin is wel erg koel. Dat het een betere kwaliteit zou zijn, eigenlijk niet zou ik zeggen. Een niet gecoate flitsbuis zal koeler van tint zijn maar ook een aandeel UV licht uitstralen. Nu zijn de digitale camera's tegenwoordig wel goed afgeschermd tegen UV, maar wie nog eens analoog ernaast gebruikt kan mogelijk daar afwijkende resultaten mee krijgen. Een kwalitatief goede flitsbuis is gecoat tegen UV, en zal om die reden ook wat lager in kleurtemperatuur zitten dan ongecoate flitsbuizen.

Verder als je verschillende flitskoppen combineert moet elke flitskop een consistent gelijke kleurtemperatuur afgeven om een strak resultaat te krijgen. Met verschillende lichtvormers als paraplu, softbox etc. zal dat zeker niet altijd het geval zijn. Voor echt kritisch fotowerk moet je dan ook per flitskop het light alsnog bijfilteren / naar elkaar toe corrigeren door middel van Lee correctiefolies voor een lamp.
Voor een goed resultaat zou je binnen 100 - 200 K maximale afwijking moeten blijven.
Vriendelijke groet, Léon Obers

bart78
Forumlid
Forumlid

Bericht door bart78 » vr mar 07 2014 11:08 am

Hi Pienenholleke, ik ga vandaag een flister halen, gekozen voor een losse, omdat ik alle andere spullen al heb. Het is de Metz BL-200 geworden, deze gaat zowel alleen als samen met mijn Yongnuo's ingezet worden. Als hij bevalt dan komt er vast nog wel een. Ik post mijn bevindingen wel.

Groet
Nikon D700 - Nikon 85mm F1.8G - Nikon 50mm F1.4G - Tamron SP 70-200 F2.8

Piepenholleke
Forumlid
Forumlid

Bericht door Piepenholleke » vr mar 07 2014 11:41 am

Hallo mensen. Van mijn kant even radio stilte aangezien ik nog druk bezig ben met zoeken en vergelijken. Ik verwacht dat daar nog wat vragen uit voortkomen die ik t.z.t. zal plaatsen. Dit beperkt de te gebruiken ruimte op dit forum :) .
Fijn Bart78 als je jouw bevindingen wilt doorgeven. Ik wacht af.
Met vriendelijke groet,
Huub.

Plaats reactie

Terug naar “Flitsers”