Filtervraag
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Filtervraag
Ben nu redelijk compleet aan het raken met goede objectieven en nu op zoek naar goede maar betaalbare filters. Voor mijn 70-200 f2.8 van tamron koop ik n goede filters van rond de 40€ en die wilde ik ook aanschaffen voor de nikon 105 macrolens, nu kwam de verker met het de opmerking dat het enige goede filter de b+w filer met nano! ga ik er last van krijgen als ik daar geen 100€ aan uitgeef? Wie heeft er nog goede tips omtrent een goede prijs/kwaliteit merknaam?
D7100, kit 18-140, tamron 70-200 2.8, nikon 105macro, benro statief.
- Cees
- Forumlid
Re: Filtervraag
Zucht. Niet om lelijk te doen naar jou. Welkom op het forum overigens.
Zoek eens hier op het forum naar de meningen over filters, daar zijn al draadjes vol over geschreven.....
Wel filters, geen filters....
Zoek eens hier op het forum naar de meningen over filters, daar zijn al draadjes vol over geschreven.....
Wel filters, geen filters....
Groet, Cees
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Welkom, 3-sterren nieuwkomer!
"ga ik er last van krijgen als ik daar geen 100€ aan uitgeef?"
Ik denk eerder dat je er last van krijgt als je er wel 100 euro aan uitgeeft...
Maar idd, er is al zoveel geschreven over wel/niet filters. En zoek je idd een FILTER, of zoek je een stukkie beschermglas?

"ga ik er last van krijgen als ik daar geen 100€ aan uitgeef?"
Ik denk eerder dat je er last van krijgt als je er wel 100 euro aan uitgeeft...

Maar idd, er is al zoveel geschreven over wel/niet filters. En zoek je idd een FILTER, of zoek je een stukkie beschermglas?
- I am.....Jos
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
Hoi,
Voor een goede kwaliteitslens ga je geen slechte filters zetten.
Goede filters zijn die van Lee (lees duur en goed) en B&W (lees iets minder duur en goed).
Naar mijn idee moet iedere fotograaf een aantal filters in zijn tas hebben zitten, oa, een polarisatiefilter (circulair), en grijsverloopfilters.
Deze filters zijn niet te evenaren in de nabewerking.
Verder blijft het persoonlijk of je met ND filters aan de slag wilt om lange sluitertijden te kunnen realiseren, ook dit is niet te evenaren in de nabewerking.
Nogmaals, waarom wel veel geld uitgeven aan glas en niet aan je filters?
Groet, Jos
Voor een goede kwaliteitslens ga je geen slechte filters zetten.
Goede filters zijn die van Lee (lees duur en goed) en B&W (lees iets minder duur en goed).
Naar mijn idee moet iedere fotograaf een aantal filters in zijn tas hebben zitten, oa, een polarisatiefilter (circulair), en grijsverloopfilters.
Deze filters zijn niet te evenaren in de nabewerking.
Verder blijft het persoonlijk of je met ND filters aan de slag wilt om lange sluitertijden te kunnen realiseren, ook dit is niet te evenaren in de nabewerking.
Nogmaals, waarom wel veel geld uitgeven aan glas en niet aan je filters?
Groet, Jos
If it's not a Nikon it's just a camera.
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Contacteer:
M'n persoonlijke samenvatting van heel veel filtervragen:
Gebruik zo weinig mogelijk een filter. Als het moet, neem een goed filter met coating.
Veel filters zijn alleen bedoeld om het objectief te beschermen. Haal ze er af als je gaat fotograferen.
De beste foto’s maak je zonder filter.
Vanwege het placebo-effect krijgen sommigen een mooiere foto met een filter.
Kwaliteit kost geld.
uit: http://www.hansbraakhuis.nl/filter-topic.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruik zo weinig mogelijk een filter. Als het moet, neem een goed filter met coating.
Veel filters zijn alleen bedoeld om het objectief te beschermen. Haal ze er af als je gaat fotograferen.
De beste foto’s maak je zonder filter.
Vanwege het placebo-effect krijgen sommigen een mooiere foto met een filter.
Kwaliteit kost geld.
uit: http://www.hansbraakhuis.nl/filter-topic.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik heb het verhaal van Hans gevolgd in de zin van; een goed filter uitgekozen en aangeschaft.
De circulair polarisatie filter van Nikon en een Big stopper 10 stops ND van B&W.
Ik heb er totaal geen spijt van. Een goede investering.
De foto's zijn daar getuige van.
Maar goed. Iedereen begint vaak met slechte filters. Naarmate je foto's beter gaan worden ga jij je er van zelf aan ergeren en koop je alsnog een paar goede.
Net zoals je 3 statieven koopt voor je de juiste hebt koop je ook een bak vol prut filters voordat je de goede koopt. :mrgreen:
De circulair polarisatie filter van Nikon en een Big stopper 10 stops ND van B&W.
Ik heb er totaal geen spijt van. Een goede investering.
De foto's zijn daar getuige van.

Maar goed. Iedereen begint vaak met slechte filters. Naarmate je foto's beter gaan worden ga jij je er van zelf aan ergeren en koop je alsnog een paar goede.

Net zoals je 3 statieven koopt voor je de juiste hebt koop je ook een bak vol prut filters voordat je de goede koopt. :mrgreen:
-
- Forumlid
het ging mij om het feit dat ik ietwat verbaasd was dat men bij de fotozaak vertelden dat er echt maar 1 filter op mijn 105macro moest en dat was degene met de nano-toevoeging, is dat de extra investering waard? Goede filters is niets mis mee maar om het dubbele uit te geven dan hoor ik graag of er iemand het verschil heeft gemerkt.
D7100, kit 18-140, tamron 70-200 2.8, nikon 105macro, benro statief.
Op een Nikon plaatst men Nikon filters.
Indien en voor zover een filter aan de orde is.
En inderdaad: een simpele zoekactie met als zoekwoorden "beschermfilter" of "uv-filter" op dit forum levert een middagje leesplezier op. Dat voorkomt ook dat menigeen zich weer geroepen voelt het gehele verhaal voor de vierhonderdachtendertigste keer te tikken...
En maar weer eens een aanvulling op de standaardstelling van dhr. Braakhuis: kies altijd voor een filter met MULTI-coating oftewel meerlaagscoating. Niet-gecoate filters bestaan al sinds zijn jeugd niet meer.
En inderdaad: een simpele zoekactie met als zoekwoorden "beschermfilter" of "uv-filter" op dit forum levert een middagje leesplezier op. Dat voorkomt ook dat menigeen zich weer geroepen voelt het gehele verhaal voor de vierhonderdachtendertigste keer te tikken...
En maar weer eens een aanvulling op de standaardstelling van dhr. Braakhuis: kies altijd voor een filter met MULTI-coating oftewel meerlaagscoating. Niet-gecoate filters bestaan al sinds zijn jeugd niet meer.
- staal571
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Nou ik vindt zelf dat ik Nikon al genoeg „”gesponsord heb”” en ik vermoed dat Nikon die filters ergens anders koopt en voor nog meer geld verkoopt ,dus het enkele filter CPL dat ik heb op B&Wemdeklerk schreef:Op een Nikon plaatst men Nikon filters.
.
Gr Peter
Ik ben nog steeds blij met mijn Nikon D600 ondanks dat het geen „”Pro camera is””, maar ben ook gek op Nikon F5
-
- Forumlid
Even een "tweetraps":emdeklerk schreef:Op een Nikon plaatst men Nikon filters.....
Op een Nikon plaatst men Nikkors en
Op Nikkors plaatst men Nikon filters....
Heer Staal, je moet vermoeden wat je wilt, maar Nikon filters worden bij Nikon gemaakt uit hetzelfde door Nikon zelf geproduceerde hoogwaardige glas dat ook voor de Nikkors gebruikt wordt. En dat wordt in vele tests steeds weer bevestigd. Er zijn inderdaad merken die het glas elders inkopen of zelfs de filters elders laten maken, maar dat gaat voor Nikon niet op. Als u problemen hebt met het "sponsoren" van Nikon zou een ander cameramerk wellicht te overwegen zijn.
Eens.
wil je toch uit principe of ter avontuur goed vreemdgaan, kies dan voor goede Duitse filters.
B&W en Schneider heb ik naast mijn Nikon filters nooit problemen mee gehad.
Voor polarisatiefilters wil ik wel een opmerking plaatsen, kies voor neutrale versies.
Kleurtoon kan je altijd later in de nabewerking nog op smaak brengen.
wil je toch uit principe of ter avontuur goed vreemdgaan, kies dan voor goede Duitse filters.
Voor polarisatiefilters wil ik wel een opmerking plaatsen, kies voor neutrale versies.
- staal571
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Beetje flauwe opmerking, ik bedoelde er alleen mee dat ik in 1 koop ruim € 5000.-- aan Nikon spul had gekocht omdat ik van Pentax naar Nikon ben omgeschakeld.emdeklerk schreef:Als u problemen hebt met het "sponsoren" van Nikon zou een ander cameramerk wellicht te overwegen zijn.
Flandria schreef:Eens.
Dat bedoelde ik dus ook dat er buiten Nikon filters ook van andere merken goede filters bestaan.
Gr Peter
Laatst gewijzigd door staal571 op di mar 11 2014 12:04 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik ben nog steeds blij met mijn Nikon D600 ondanks dat het geen „”Pro camera is””, maar ben ook gek op Nikon F5
De strekking snap ik wel, een goed filter kost wat, van Nikon maar ook de Duitse filters.
Ik vind het een flauwe opmerking als gesteld wordt dat Nikon "gesponsord" zou worden.
Zeker als ik daarna lees dat er 5000 euro is uitgegeven aan de overstap maar de uitzonderlijke kwaliteit van originele Nikon filters dan betwijfeld wordt of op die manier in discrediet gebracht.
Als men filters te duur vindt okee, maar alle waar is naar zijn geld. Niemand betwijfelt de kwaliteit van B&W, dat immers gebruik maakt van Schott-glas (dat ook door Leica en Zeiss gebruikt wordt) en Zeiss-multicoating, maar zijn de topfilters van B&W goedkoper dan origineel Nikon?
Overigens kan alles wat ikzelf over filters en filtergebruik heb geschreven op dit forum simpelweg worden opgezocht. Wie het daarna nog over flauwe opmerkingen wil hebben: prima.
Zeker als ik daarna lees dat er 5000 euro is uitgegeven aan de overstap maar de uitzonderlijke kwaliteit van originele Nikon filters dan betwijfeld wordt of op die manier in discrediet gebracht.
Als men filters te duur vindt okee, maar alle waar is naar zijn geld. Niemand betwijfelt de kwaliteit van B&W, dat immers gebruik maakt van Schott-glas (dat ook door Leica en Zeiss gebruikt wordt) en Zeiss-multicoating, maar zijn de topfilters van B&W goedkoper dan origineel Nikon?
Overigens kan alles wat ikzelf over filters en filtergebruik heb geschreven op dit forum simpelweg worden opgezocht. Wie het daarna nog over flauwe opmerkingen wil hebben: prima.