Dynamisch bereik

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Plaats reactie
amta
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Dynamisch bereik

Bericht door amta » vr mar 07 2014 4:12 pm

Het verschil in dynamisch bereik van een nikon d610 en een nikon d7000 wordt weergegeven in cijfers d610= 14,4 EV en een d7000 = 13,9 EV.
Kan iemand mij uitleggen of dit al dan niet een groot verschil is. Zoja waarmee kan ik dat dan vergelijken.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Dynamisch bereik

Bericht door Léon Obers » vr mar 07 2014 5:09 pm

EV geldt als bereik in lichtwaarden.
Het verschil tussen bijv. een wit vlak en een zwart vlak van een testkaart is 5 stops ofwel 5 EV.
Met het middengrijs er tussenin. 2,5 stop verschil naar de ene kant het zwart, en 2,5 stop verschil naar de andere kant, het wit.

Afbeelding
Bron: http://shop.colourconfidence.com/nl/pro ... haal-kaart" onclick="window.open(this.href);return false;

Zou je een kaart in de zon zetten en eentje in de schaduw moet het bereik wat een camera kan vastleggen al zodanig verder gaan dat zowel het witte, grijze en zwarte vlak in de schaduw separaat gezien wordt, alsook de vlakken van de kaart in de zon. Voor wit en dat middengrijs in de schaduw is dat wellicht niet zo moeilijk. Misschien is het middengrijs in de schaduw net zo helder als het zwart in de zon.

Als dat in die situatie het geval is, heb je een bereik nodig van zwart in de schaduw tot wit in de zon.
Met een zelfde helderheid van middengrijs in de schaduw net zo helder als het zwart in de zon heb je totaal dan dus 7,5 stop bereik nodig.

Het bereik van beide camera's gaan echter nog een stuk verder. In het ene geval zou dat dus tot 14,4 EV gaan en in het andere geval 13,9 EV
Een enorm bereik, hoewel ik me afvraag of het praktisch wel zover tot die waarden doorloopt. Waar heb je die waarden vandaan?
Als ik de reviews op dpreview.com bekijk zou dat praktisch gezien toch wat lager uitkomen
Belangrijker dan een verschil van een halve stop gaat het er meer om hoe en met welke ruis in voornamelijk de donkere partijen het beeld nog gesepareerd word als je de bestanden met die omvang goed wilt benutten en bewerken in een opname. Het bereik en de helderheidsverdelingen lopen namelijk niet lineair. Om het totale bereik te benutten moet je extra trucjes toepassen zoals "Active D-lighting" (of het gebruik achteraf van D- D-lighting of vergelijkbare tools in de RAW-software).

Van de D610 staan er geen voorbeelden op DPreview, wel van de D600. Het bereik daarvan is maximaal ongeveer 11,5 stops:
http://www.dpreview.com/reviews/nikon-d600/14" onclick="window.open(this.href);return false;

Voor de D7000 is dat bereik daarbij 11 stops:
http://www.dpreview.com/reviews/nikond7000/14" onclick="window.open(this.href);return false;
Vriendelijke groet, Léon Obers

Patrick
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr mar 07 2014 6:12 pm

Kleine toevoeging. Zo'n klein verschil in EV waarden kan je (vrijwel) niet zien.

Het verschil met camera's van onze vrienden van Canon is trouwens wel significant te noemen naar ik begrepen heb. Maar dan heb je het over meerdere EV's.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za mar 08 2014 12:01 am

Dat significant vind ik wel meevallen. Bij dezelfde link van DPreview hierboven voor de D600 staat in de bovenste vergelijking op die pagina tevens een vergelijkbare camera van Canon. De curve loopt nagenoeg helemaal hetzelfde, alleen in het begin net minimaal wat meer.
Tevens in de grijstrap aangegeven als net een stapje extra.
http://www.dpreview.com/reviews/nikon-d600/14" onclick="window.open(this.href);return false;

Jasper
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jasper » za mar 08 2014 12:42 am

Bij dxomark wordt het ook mooi weergegeven, en zie je duidelijk het verschil met Canon:

Afbeelding
Groeten, Jasper.
Flickr

adri
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door adri » za mar 08 2014 6:19 pm

Ik het van middag geprobeert om het te meten kwam tot 10,66 EV bij 100 ASA ( maar het maximaal zwart is het probleem ) ik heb 1.4% overbelichting
Dus ik denk dat die 11.5 ev wel klopt.
ter info: raw 14 bit
ADL: uit
picture control: neutral ingestelt op min. contrast
gemeten met rawdigger
camera d610
Laatst gewijzigd door adri op za mar 08 2014 7:01 pm, 7 keer totaal gewijzigd.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za mar 08 2014 6:25 pm

Die laatste zin zijn me teveel afkortingen om te begrijpen wat je bedoelt.

Buckwheat
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door Buckwheat » ma mar 10 2014 12:16 pm

Doorgaans is dynamisch bereik de hoeveelheid licht de pixels maximaal kunnen vasthouden gedeeld door totale uitlees ruis die de camera produceert.
D600 heeft een onderscheiden vermogen van 21.620 vs D7000 15.286. Theoretisch loopt de curve gewoon lineair van links boven naar rechtsonder,

Wat heb je eraan zo 1 op 1 op ISO 75 Wanneer je de donkere schaduw partijen oplicht, deze meer informatie bevat. ten tweedeD7000 vergeleken met de D600, krijg je het zelfde resultaat maar dan een ISO stop sneller. dus scherper.

De vreemde curve van de 5Dmk3 geeft aan dat ze zeer goede uitlees elektronica hebben die vrij weinig ruis toevoegt. Echter de optische response van de canon Sensor pixels niet helemaal homogeen en beperkt is waardoor het bereik in de tussen 75-400 vlakker loopt. Canon is gewees :mrgreen: t.
Nikon D610 | 50mm 1.4D | 85mm 1.8G | AF-S 24-85 f/3.5-4.5 VR | AF-S 18-35 f/3.5-4.5G ED | SB700 Speedlight.

amta
Forumlid
Forumlid

Bericht door amta » wo mar 12 2014 8:50 am

Bedankt voor jullie uitleg.
Wanneer ik jullie goed begrijp is er dus weinig verschil tussen 13.9 EV en 14.4 EV, althans geen significant verschil en ook geen dusdanig verschil om een overstap te maken.
Blijft natuurlijk het verschil tusswn fullframe en DX maar die vraag had ik ook niet gesteld.

Cyrus
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Cyrus » wo mar 12 2014 4:01 pm

Het verschil tussen 13,9EV en 14,4EV is dat er bij de D600 0,5EV extra "rek" is. Daar zul je in de praktijk niet heel veel van merken: als je bij de D7000 tegen de grens van zijn dynamisch bereik aan zit, zal er dusdanig veel contrast in je beeld zitten dat de D600 daarmee hoogstwaarschijnlijk ook tegen zijn grens aanloopt. Dan kun je dit altijd nog opvangen met een bracket van 2 of 3 opnamen en een HDR maken.
Groeten,
Edwin

flickr - website

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”