Steath Gear Filters

Discussies over filters
Plaats reactie
bart78
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Steath Gear Filters

Bericht door bart78 » ma feb 10 2014 4:15 pm

Hoi,

Ik heb laatst met verbazing zitten kijken naar foto's van iemand die belichtingen deed van 1-5 minuten. Dus dacht ik, dat wil ik ook en ben ik een beetje geïnspireerd geraakt daar door. Komt wel bij kijken dat ik moet gaan investeren in filters. Nu had ik ooit een Vario ND filter die ik nooit gebruikte omdat alles soft werd, dus ben ik aan het kijken naar vierkante filters. Uiteraard wil ik niet capitalen aan uitgeven, dus kwam ik op Stealth Gear.

Heeft iemand hier ervaring mee? Klinkt best aardig allemaal en alles zeer betaalbaar.

Ik wil het dus voor die lange belichtingen gebruiken maar ook voor shoots

Alvast bedankt.

m.v.g.
Bart
Nikon D700 - Nikon 85mm F1.8G - Nikon 50mm F1.4G - Tamron SP 70-200 F2.8

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Re: Steath Gear Filters

Bericht door emdeklerk » ma feb 10 2014 4:50 pm

Hier op het forum zwerft ergens een draad over "lange sluitertijden". Daar zou ik even op zoeken.
En dan het volgende, even snel gezocht op "grijsfilter":

http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... rijsfilter" onclick="window.open(this.href);return false;

Zoek ook even op "ND filter" en op "variabel grijsfilter" etc.

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » di feb 11 2014 9:34 am

Stealth Gear heeft vierkante filters, van organisch glas, met meerdere mogelijkheden, waaronder een set ND filters, en een verloop ND filter. Het systeem is uitwisselbaar met het Cokin P-systeem (84 mm). De Stealth-Gear Z-Pro formaat Wide range filters hebben een 100 x 150mm maat.
Organisch glas is gewoon een ander woord voor "transparant plastic". Bedacht omdat kunststof in de fotografie een nadeel kan zijn.

bart78
Forumlid
Forumlid

Bericht door bart78 » di feb 11 2014 10:21 am

Ok bedankt Hans,

Dus feitelijk is het plastic... Ik zie dat het gewoon acrylglas is =) haha grappig, daar maken ze tegenwoordig ook aquariums van.

Nou ik heb besloten dat het een hobby projectje wordt het gewoon te doen en jullie op de hoogte te houden van mijn ervaringen, bevindingen en foto's natuurlijk.

Nog bedankt voor de info en de link naar andere draadjes

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » di feb 11 2014 4:47 pm

Hoogwaardig acryl of optisch plastic is niet per definitie minder dan glas.
Ook Nikon gebruikte (of gebruikt het nog) in een aantal objectieven met hybride a-sferische elementen.

Het is wel krasgevoeliger dan glas.

bart78
Forumlid
Forumlid

Bericht door bart78 » vr feb 21 2014 1:16 pm

Ondertussen heb ik een setje ND 2/4/8 in bezit van Stealthgear. Ik ga vanmiddag eens spelen met het spul

I am.....Jos
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door I am.....Jos » vr mar 07 2014 10:09 pm

Hoi,

Ik heb ze zelf ook maar als je 2 st. ND8 filters over elkaar gebruikt heb je wel last van een magenta zweem die je er ook met LR niet uit krijgt.
Als je ze nog niet hebt aangeschaft mag je de mijne over nemen.
Groet, Jos
If it's not a Nikon it's just a camera.

oud0001

Bericht door oud0001 » zo mar 09 2014 3:22 pm

Investeer in je filters. Je objectief is zo goed als het slechtste stuk glas wat er in zit of wat je er voor zet. :wink:

bart78
Forumlid
Forumlid

Bericht door bart78 » wo sep 17 2014 9:30 am

Ik had ze dus gekocht en er vervolgens niets mee gedaan ... We gaan volgende week op vakantie naar griekenland en daar wil ik wat mooie fotos proberen te maken. Ik had dus ook een Vivitar vario ND 8 filter en uitgeprobeerd ... wat een drama. vanaf DN4 tm N8 worden de linker boven en rechter onderhoek donker,

Toen begon ik wat te spelen met mijn stealth gear spullen, en een gradient er bij aangeschaft. Gisteravond heb ik het e.a. uitgeprobeerd op het strand. Met onderstaand resultaat. (Nog een hoop te leren qua landschapfotografie hoor. sorry als het niet perfect is :-)

Afbeelding
depier by Bart Slaman, on Flickr

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » wo sep 17 2014 1:22 pm

bart78 schreef:. Ik had dus ook een Vivitar vario ND 8 filter en uitgeprobeerd ... wat een drama. vanaf DN4 tm N8 worden de linker boven en rechter onderhoek donker,
Ik ken geen goede vario ND filters. Heb er nu twee verschillende liggen om eens te testen. Het grote kenmerk is dat vanaf 4 stops je een vierkant kruis gaat zien, en dat z\ie je dus het meest in de lucht in de linker en rechter bovenhoek.
Er is dus een beperkte oplossing: er zijn vario filter die maar tot 5 stops gaan. Dan zie je dit verschijnsel niet.
pagina 15 en de foto op pagina 17 van http://www.hansbraakhuis.nl/filter-topic.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Het nadeel van Vivitar is dat je tegenwoordig niet meer weet wat er nu echt in de doos zit. De spullen kunnen de ene week van een goede fabrikant komen en de andere week van iemand die goedkoper is.
pagina 19 van http://www.hansbraakhuis.nl/Wie-is-wie.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Overigens heb je een hele nette foto gemaakt, waarbij het grijsfilter z'n functie bewijst. Prima compositie. De kleuren in de lucht kunnen me niet bekoren.

Plaats reactie

Terug naar “Filters”