D3200 Wel focus, geen foto
D3200 Wel focus, geen foto
Hallo Allemaal,
Ik fotografeer al sinds meer dan een jaar probleemloos met mijn D3200.
Ik doe hoofdzakelijk concertfotografie maar ook portretfotografie.
Nou loop ik sinds een tijdje tegen het volgende probleem aan:
De camera focust (groene focus lampje gaat branden) maar vervolgens weigert hij een foto te maken.
Ik heb dit probleem zowel met mijn Nikon objectief ondervond als ook met mijn Tamron objectief.
Ook ben ik dit probleem tegengekomen met verschillende SD kaartjes.
Heeft iemand anders dit probleem al eens ondervonden?
Ik weet niet waar ik de oorzaak moet zoeken.
Ik fotografeer al sinds meer dan een jaar probleemloos met mijn D3200.
Ik doe hoofdzakelijk concertfotografie maar ook portretfotografie.
Nou loop ik sinds een tijdje tegen het volgende probleem aan:
De camera focust (groene focus lampje gaat branden) maar vervolgens weigert hij een foto te maken.
Ik heb dit probleem zowel met mijn Nikon objectief ondervond als ook met mijn Tamron objectief.
Ook ben ik dit probleem tegengekomen met verschillende SD kaartjes.
Heeft iemand anders dit probleem al eens ondervonden?
Ik weet niet waar ik de oorzaak moet zoeken.
- DannySan
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: D3200 Wel focus, geen foto
Op welke modus fotografeer je? Als je 'm op de groene stand zet, doet hij ook niets?
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
- jdgraaf
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Ik heb het wel eens als mijn camera nog staat ingesteld op de remote control. Die setting vergeet ik wel eens terug te zetten, en dan heb ik hetzelfde gedrag.
Anders even de reset proberen? (de 2 knopjes met groene puntje erbij tegelijk ingedrukt houden)
Jan
Anders even de reset proberen? (de 2 knopjes met groene puntje erbij tegelijk ingedrukt houden)
Jan
Een berg Nikon spullen....
- a90
- Forumlid
En met welke af stand heb je dit ? En wat moet je doen voordat je weer wel een foto kunt nemen ?
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
@Jan Ik fotografeer eigenlijk altijd in de M stand en de remote control gebruik ik niet tijdens concertfotografie of in de studio. Welke knopjes met de groene puntjes bedoel je Jan? Ik kan ze niet vinden..
@a90 Mijn AF staat altijd op automatisch. Meestal is het na een aantal keren aan en uit schakelen wel weer opgelost voor een tijdje, maar het is en blijft erg vervelend!
Ik heb gisteravond mijn firmware weer terug gezet naar de oudere versie, ik had hem in januari geupdate naar versie 1.3 zoals Nikon voorstelde, omdat ik had gelezen dat de nieuwe update nog wel eens wat probleempjes kon veroorzaken.... Geen idee of het nu is opgelost of dat dat de oorzaak zou kunnen zijn....
@a90 Mijn AF staat altijd op automatisch. Meestal is het na een aantal keren aan en uit schakelen wel weer opgelost voor een tijdje, maar het is en blijft erg vervelend!
Ik heb gisteravond mijn firmware weer terug gezet naar de oudere versie, ik had hem in januari geupdate naar versie 1.3 zoals Nikon voorstelde, omdat ik had gelezen dat de nieuwe update nog wel eens wat probleempjes kon veroorzaken.... Geen idee of het nu is opgelost of dat dat de oorzaak zou kunnen zijn....
- a vgastel
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
Opnamemenu terugzetten, zie blz 128 en 134 van de gebruiksaanwijzing.
Download een PDF handleiding, altijd makkelijk om dingen in terug te zoeken met PC zoekfuncties:
http://www.nikonsupport.eu/europe/Manua" onclick="window.open(this.href);return false; ... _Nl_02.pdf
Te vinden bij: https://nikoneurope-nl.custhelp.com/app/answers/list" onclick="window.open(this.href);return false;
Selecteer product, en dan verder het rijtje af.
Wat doet hij in live view daar dit twee verschillende systemen zijn.
Download een PDF handleiding, altijd makkelijk om dingen in terug te zoeken met PC zoekfuncties:
http://www.nikonsupport.eu/europe/Manua" onclick="window.open(this.href);return false; ... _Nl_02.pdf
Te vinden bij: https://nikoneurope-nl.custhelp.com/app/answers/list" onclick="window.open(this.href);return false;
Selecteer product, en dan verder het rijtje af.
Wat doet hij in live view daar dit twee verschillende systemen zijn.
mvgr bert
Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Geen idee wat hij in de live view doet, die gebruik ik nooit.
Is veel te langzaam voor concertfotografie.
Om wat voor reden zou ik het opname menu terug willen zetten?
Is veel te langzaam voor concertfotografie.
Om wat voor reden zou ik het opname menu terug willen zetten?
- DannySan
- Clublid
Omdat er wellicht een software-matige instelling is die dit veroorzaakt?
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
Re:wat voor reden
Beste T,
Eens met Danny.
Onbewust gemaakte instellingen zijn de meest voorkomende reden van ongewenst gedrag van kamera's.
Groeten, Gijs
Eens met Danny.
Onbewust gemaakte instellingen zijn de meest voorkomende reden van ongewenst gedrag van kamera's.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
"Om wat voor reden zou ik het opnamemenu terug willen zetten?"
Beetje vreemde opstelling, gezien de vraagstelling... Sorry hoor...
Beetje vreemde opstelling, gezien de vraagstelling... Sorry hoor...
@emdeklerk Hoe bedoel je?
Ik vroeg mij gewoon af wat de reden voor het terug zetten van het opname menu is...
Wat doet dat? En zou dat een oplossing voor het probleem kunnen zijn?
@Gijs & Danny OK, ga ik even proberen.
Ik vroeg mij gewoon af wat de reden voor het terug zetten van het opname menu is...
Wat doet dat? En zou dat een oplossing voor het probleem kunnen zijn?
@Gijs & Danny OK, ga ik even proberen.

- a vgastel
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
Als je het niet probeert
weet je het niet.

mvgr bert
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Hoe ik dat bedoel? Je stelt een vraag en het heeft er alle schijn van dat de antwoorden niet bij je registeren.
Als iemand de uiterst goede raad geeft dat je een reset zou kunnen proberen vraag je waar de betreffende groene knopjes zitten - het zou best kunnen dat jouw camera die niet heeft, maar zoek dan even op "reset" in je handleiding zodat je de voor jouw camera geldende modus operandi even kunt lezen...
Dan geeft iemand ten overvloede de zeer goede raad, een raad die inderdaad de oplossing zou kunnen zijn, dat je het opnamemenu eens moet terugzetten (wat overigens hetzelfde is als een reset...) en je vraagt je dan af "waarom zou ik het opnamemenu willen terugzetten"...
Als iemand de uiterst goede raad geeft dat je een reset zou kunnen proberen vraag je waar de betreffende groene knopjes zitten - het zou best kunnen dat jouw camera die niet heeft, maar zoek dan even op "reset" in je handleiding zodat je de voor jouw camera geldende modus operandi even kunt lezen...
Dan geeft iemand ten overvloede de zeer goede raad, een raad die inderdaad de oplossing zou kunnen zijn, dat je het opnamemenu eens moet terugzetten (wat overigens hetzelfde is als een reset...) en je vraagt je dan af "waarom zou ik het opnamemenu willen terugzetten"...
Met de reset haal je alle instellingsfoutjes er uit.
Dan staat ie weer zoals ie uit de doos kwam en zal er geen foutje meer door instel foutjes aanwezig zijn.

Dan staat ie weer zoals ie uit de doos kwam en zal er geen foutje meer door instel foutjes aanwezig zijn.