DSC_0598 by jannettevanderboon

DSC_0594 by jannettevanderboon
Dat onderschrift krijg ik er "gratis" bij als ik de BBCode gebruik om mn foto te plaatsenJahoe schreef:Ik ken het probleem! Wat zijn je instellingen geweest en dan met name diafragma/sluitertijd? Statief gebruikt? welke lens/camera etc...
Bij onderstaande klokjes van mijn hand had ik ook net wat meer scherpte over het hele bloemetje heen gewild, dus ook bij het uiteinde van het bloemblaadje:
Deze is bij een F van 1/4.5 dus eigenlijk te laag F getal voor dit soort foto's (afhankelijk van het effect dat je wilt bereiken). Gezien de sluitertijd van 1/1000 had het hier makkelijk wat hoger gekund.
PS: hoe kom je aan die automatische flickr onderschriften bij de foto?
[ Afbeelding ]
Bedanktnldls schreef:Hoe heb je de focus ingesteld staan? Auto en centerspot of gebruik je meer 11-punts meeting? ik gebruik zelf altijd auto - center spot en dan kun je zelf 1 van de 11? punten in het scherm kiezen. Daarmee kun je heel bewust op bijv. de bloem focussen. Je scherpte-diepte is wel strak.
overigens vindt ik ook de 1e het best geslaagd.
ok, zal die BBcode dan ook eens proberen. Ik gebruik normaliter alleen de [img] tags.Jannette schreef: Dat onderschrift krijg ik er "gratis" bij als ik de BBCode gebruik om mn foto te plaatsen
Ik heb voor deze foto mn 40mm lens gebruikt op D5200, op f3.2, sluitertijd 1/4000 ,Focusmode AF/F, weet even niet meer hoeveel scherpstelpunten. Geen statief maar vanaf mn rijstzak.
Volgende keer maar eens verschillende F getallen uitproberen bij hetzelfde shot.
F/3.2 is idd tw laag om je hele bloem scherp te krijgen, zou je eerder naar F/9 of hoger moeten, nadeel is dan dat je achtergrond ook wat onrustiger wordt...Jannette schreef:Bedankt voor je reactie! Scherpte vind ik nog een lastig iets, op zo'n schermpje lijkt het heel wat maar thuis valt t dan toch weer tegen. Heb deze gemaakt op f3.2 is dat te laag om de bloem helemaal scherp te krijgen?
Dat inzoomen in Live-view is een goede tip dat ga ik de volgende keer zeker proberen!