Haven Enschede Zonsondergang

jantom
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Haven Enschede Zonsondergang

Bericht door jantom » ma mar 10 2014 1:56 pm

Mooie foto André en dat zonder ...je weet wel. :)

bjornc
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door bjornc » ma mar 10 2014 8:41 pm

Tuihanti schreef:Bjorn de foto staat recht. Ga maar naar het water aan de linker kant.
Scrol dan de foto zo dat die waterlijn aan de rand van je beeld komt.
Als ik op de pixels foto's recht moet gaan zetten wordt het tijd om acuut iets anders te gaan doen.
Dan ben je niet meer bezig met foto's maar met pixels. Dat is niet mijn ding en wordt nooit mijn ding. :wink:
Voor mij staat ie recht en waterpas. :mrgreen:
Foto staat zoals ik zei minimaal scheef, zie volgende illustratie:
Afbeelding

En lijnen aan de rand van een objectief zijn minder betrouwbaar om te beoordelen op geometrische eigenschappen, vanwege een hogere kans op vervorming.
Natuurlijk moet je de bovenstaande methode niet op de toren van Pisa toepassen... :P

jfbat
Forumlid
Forumlid

Bericht door jfbat » ma mar 10 2014 9:09 pm

De water/kadelijn zou in het echt ook helemaal recht kunnen lopen (als in loopt deels naar je toe). Als je die dan wel gebruikt als "waterpas", is dat een leuke instinker.

Voor mijn gevoel staat ie ook net niet recht.
Niet omdat het moet • Maar omdat het kan
D7100 [Si 35 f1.4 A • Ni 85 f1.8G • Ta 17-50 f2.8 • To 11-16 f2.8] • OM-D E-M10 [Pa 20 f1.7 • M.Z 14-42 f3.5-5.6 • Sa 7,5 f/3.5 fisheye]

Henk
Bestuurslid
Bestuurslid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Henk » ma mar 10 2014 10:51 pm

Persoonlijk denk ik dat de waterpas van dat gebouw kapot is André, maar het is wel een erg mooie foto :D
groeten Henk.
Foto Melenhorst.net

oud0001

Bericht door oud0001 » ma mar 10 2014 11:26 pm

bjornc schreef:
En lijnen aan de rand van een objectief zijn minder betrouwbaar om te beoordelen op geometrische eigenschappen, vanwege een hogere kans op vervorming.
Natuurlijk moet je de bovenstaande methode niet op de toren van Pisa toepassen... :P
De lijn aan de andere diagonale hoek van het gebouw staat weer anders. Welke is dan de juiste?
Zeg het maar. :mryellow:

Flandria

Bericht door Flandria » di mar 11 2014 2:16 am

Nikon circulir pola filter, B&W Bog Stopper 10 stops ND filter en een sluitertijd van 4 minuten volgens mijn horloge. :mryellow: ISO 200 F16.

Ben wel benieuwd t.o.v. het resultaat waarom je tot deze instellingen komt ?
Waarom bv F:16 ?

oud0001

Bericht door oud0001 » di mar 11 2014 4:17 am

F16 voor een maximale DOF en een minimale diffractie.
Een pola om de reflecties op de damwandplaten te kunnen inbinden.
De Big Stopper voor het water.

De sluitertijd van 4 minuten is het resultaat van een lage ISO, een kleine f opening, de Big Stopper en het pola filter bij weinig aanwezig licht.

Flandria

Bericht door Flandria » di mar 11 2014 8:29 am

Ben wel benieuwd welk objectief je hebt gebruikt op F:16?
Doorgaans presteren Nikkors het best tussen F:8 en F:11, aangezien je niet met macro bezig bent of voor mooie ster high-lights gaat, onnodig.
Ik zie reeds diffractie.

Bij 30 sec. zal het water al hetzelfde effect geven met wat je nu hebt, vandaar mijn verbazing over
de onnodige lange belichtingstijd. E.e.a. is vooral sterk afhankelijk van de weersituatie (wind/wolken/luchten).

Een filter op filter is vaak ook verre van ideaal, probeer een resultaat met zo min mogelijk (hulp)middelen te schieten. Zeker met tegenlicht.
Een gekalibreerd scherm is prima ter controle van huidtinten en/of een foto bij daglicht (5500 graden kelvin) neutraal oogt.
Hier is het overbodige informatie, puur smaakkwestie.

Nog wat over de foto, persoonlijk vind ik de lucht interessant maar het onderwerp -fabrieksterrein- saai en niet prettig gekaderd.
Ik denk als je de camera 10 tot 15 graden naar rechts had gedraaid dat het al wat beter oogt.
Oja, eerste indruk, was ook dat ik een scheve overhellende plaat naar rechts zag.
Een schilderij wat scheef hangt (ook al is het een aantal graden) hangt scheef. En dat is verre van pixelpeepen.

oud0001

Bericht door oud0001 » di mar 11 2014 3:12 pm

Scheve dingen pissen ook. :wink:
Wat jij er van vindt is voor mij niet zo boeiend.
Wat ik er van vindt is wat telt. :mrgreen:

Flandria

Bericht door Flandria » di mar 11 2014 6:27 pm

Als je van een ander verlangt om met respect te worden behandeld is wel het minste
om zelf te handelen als je zelf wilt worden behandeld.
ik stel je 2 vragen...

Bovenstaand is van een puberaal niveau. Dat je jezelf moet verduidelijken met gekleurde poppetjes
is typerend voor je slappe gelul. Dat je dan ook nog eens goedbedoelde adviezen in de wind slaat is
dan alleen maar kenmerkend voor iemand die niet kan fotograferen maar erger nog, te dom is
om er wat mee te doen.

oud0001

Bericht door oud0001 » di mar 11 2014 7:22 pm

Je 2 vragen heb ik beantwoordt.
Dat jij ze dan wilt gebruiken om daarna te laten zien hoe geweldig jij het weer zult verbeteren kan ik niet helpen. Dat is jouw behoefte, niet de mijne.

Hoe goed bedoel je dat dan wel niet? Dat is enkel om jouw gevoel van superioriteit te voeden.
Dat jij je er zo druk om maakt om een ander dat door de strot te willen drukken bevestigd dat dan wel weer.
Je moet en je zal gelijk krijgen, toch?

Dan ben ik maar te dom. Dat is dan mijn probleem en niet de jouwe. :mrgreen:

Reageer dan maar niet op mijn foto's als je dat niet past. Dan heb je dat probleem ook niet. :wink:

Ik heb er niet om gevraagd. Dat deel schijn je telkens weer te vergeten.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » di mar 11 2014 8:51 pm

André. Ik zou graag zoveel commentaar op mijn foto's krijgen als jij. Maar dat krijg ik dus niet. Jammer dat je commentaar zo opvat als je doet.

Ik gooit er een slotje op voordat het nog onplezieriger wordt.

Jammer.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Gesloten

Terug naar “Speciale technieken (3D, HDR, tonemapping, etc.)”