octobox, Phottix of Westcott

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.
Plaats reactie
gvdnberg
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

octobox, Phottix of Westcott

Bericht door gvdnberg » zo mar 09 2014 9:55 pm

Ik ben op zoek naar een octabox, bijvoorbeeld de Westcott Apollo Orb, maar het zou ook de Phottix Easy-up Octa kunnen worden. Prijsverschil is aanzienlijk, maar duurzaamheid speelt voor mij een grotere rol. Van de Westcott weet ik inmiddels dat deze met glasvezel baleinen werkt, van de Phottix weet ik dat niet. Mijn huidige octa is ooit een keer gevallen en dan krijgen de baleinen best een forse opduvel, zodat er vervorming optreedt, waardoor in en uitklappen moeilijker gaat.
Het gaat mij om een softbox die bedoeld is voor de speedlight flitsers, niet voor de studio flitsers. Voor bevestiging van de flitsers vind ik dat Phottix mooier materiaal heeft dan ik tot nu toe van Westcott heb gezien, maar dat spul is mijns inziens redelijk door elkaar te gebruiken.
Hebben jullie ervaring of tips??? Alvast bedankt voor je reactie.
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Nikon Z-gebruiker en nog een paar F-vatting (micro-)objectieven. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr

weimaraner
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: octobox, Phottix of Westcott

Bericht door weimaraner » zo mar 09 2014 10:45 pm

De Phottix heeft metalen balijnen.
Ik heb zelf de Phottix en vind de kwaliteit goed. Of het beter of slechter is dan de Apollo durf ik niet te zeggen aangezien ik geen ervaring heb met Westcott. Heb er ooit wel eens eentje om zien vallen (een vierkante Westcott softbox) en dat was gelijk einde oefening - maar later thuis met wat handigheid nog wel te repareren. Maar die balijnen blijven bij iedere softbox kwetsbaar, daarbij blijven het windvangers.

Het licht van de Phottix (i.c.m. de SB900) vind ik erg mooi maar heb 'm desondanks nog nagenoeg niet gebruikt. Omdat de flitser bij de Phottix (net als bij de Westcott) in de softbox zit wordt het wat omslachtiger om handmatig het vermogen aan te passen - en daarom grijp ik meestal terug naar mijn oude eenvoudige vierkante 60x60cm softbox waar de flitser aan de achter/buitenkant zit. Maar nu ik inmiddels een een trigger heb waarbij ik het flitsvermogen vanaf de camera kan regelen (Pixel King) denk ik dat ik de octa vaker ga gebruiken, ook in combinatie met de barebulb flash die ik net heb aangeschaft.

Wat trouwens zowel bij de Westcott als bij de Phottix geen overbodige luxe is, is een boom-arm. Door de constructie is de softbox moeilijk te kantelen en als je 'm op een boom-arm monteert heb je dat probleem niet. Ik heb zelf een kleine boom van Lumopro.

gvdnberg
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door gvdnberg » ma mar 10 2014 1:07 pm

Bedankt voor je reactie. De Westcott kreeg ik als tip van Arthur van Uden, maar als ik zo hier en daar op internet kijk, levert Phottix zeker dezelfde faciliteit tegen een flink lager bedrag. Het trigger probleem heb ik al opgelost door een Phottix Odin setje te kopen voor mijn beide SB800 flitsers. Momenteel gebruik ik een octa van een onbekend merk, die al een keer buiten omgevallen is en daardoor zeer kwetsbaar is geworden. Dat is de reden dat ik hoop dat een softbox met glasvezel baleinen minder snel breekt en steviger is dan de gevouwen metalen baleinen. Dat pleit dus voor de Westcott Apollo.
Voor het plaatsen van de flitsers in de octa is er van Phottix een 28" boom, die met een swivel een goed richtbare lichtbron van de octa maakt. Dat werkt prima en je hebt bovendien de keuze om 1 tot 4 flitsers in de octa te monteren. Zonder zoiets is het inderdaad erg lastig om de octa uit te richten.
Met deze spullen maak ik mijn eerste stappen in de model-studio fotografie.
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Nikon Z-gebruiker en nog een paar F-vatting (micro-)objectieven. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr

weimaraner
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door weimaraner » ma mar 10 2014 11:25 pm

Volgens mij was jij toch ook bij het strobist weekend eind november in de Ardennen? Ik dit keer niet maar heb de voorgaande twee edities mee gedaan. :)
Heb zelf net de Godox Witstro AD360 barebulb flitser aangeschaft - meer dan genoeg power voor in de softbox. :)

gvdnberg
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door gvdnberg » di mar 11 2014 8:29 pm

Ja inderdaad ik was de vijfde man in de Ardennen, met Tina van Lent en Ilse Vorstenbosch als visagistes. Ik heb er twee dagen les gehad van Arthur en zijn dochter(s). De softbox, octabox, die ik heb, had Arthur verloot tussen Hans Haverkamp en mij, omdat wij beiden nieuw waren. Het is een octabox die Arthur buiten gebruikt had en die gevallen was door een windvlaag. Er zijn een aantal baleinen nu erg zwak, maar er gebeurt niets als ik de paraplucontructie niet in-of uitklap. Ik ben inmiddels een mooie set aan het maken. Tot nu toe heb ik alleen wat foto's van mijn vrouw Elise gemaakt. Eerst maar eens ervaring opdoen met deze tak van sport. Alleen doen is toch anders dan met Arthur samen. Maar het is wel erg leuk, dat staat vast.
Ik hoorde van Tina dat jij vorige jaren er ook bij was. Wie weet volgt er dit jaar weer een vervolg. Als ik kan zou ik zo weer meegaan.
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,

Plaats reactie

Terug naar “Overige fotoapparatuur”