desktop vraag

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
walnut

desktop vraag

Bericht door walnut » di mar 11 2014 3:50 pm

Nu mijn laptop een beetje zwak aan het worden is ben ik aan het uitkijken naar een desktop.

Op mijn werk zijn er een paar die weg mogen. Echter weet ik niet goed welke setup het beste geschikt is voor mijn doeleinden.
De pc gaat gebruikt worden om Lr4, PsE11 en de Adobe master collectie. Doeleinde van de pc recreatief prive gebruik, en geen beroepsdoeleinde.

Nu zijn er volgende setups verkrijgbaar:

cpu: I5 2400
Geheugen: Kingston DDR3 1600 8gb - 2x4gb
Moederbord : Asus P8H77-M LE (microATX) (kan upgrade tot 16gb aan in de toekomst)
Grafisch:Intel HD Graphics 2000 (maar kan eventueel een kleine gpu geplaatst worden)
HDD: 1000 GB 7200 RPM, SATA-II
SSD: 120 GB ( waar dan win 8, lr4, pse en de Master collectie op geplaatst kan worden.)
Zit in een Cooltek u mini atx case van 208 x 359 x 270 mm.
(Vind ik tof, omdat het dan niet de gehele ruimte invuld. En toch af en toe eens verzet kan worden).
Is dit niet een beetje de gulden middeweg tussen laptop en desktop?

Setup 2 :

cpu : I7 2600k
Moederbord: Asus p8z68-v gen3
Grafische kaart: Msi GTX 465
Geheugen: 8 gb DDR3 (kan upgrade aan naar 32gb)
hdd: 1000 GB en 250 Gb (op de 250 zou dan de win 8, lr4, pse en de Master collectie op geplaatst kan worden)
Dit alles in een fractal case.

Mijn voor keur gaat licht naar de eerste setup, gewoon vanwege de leuke compacte vorm. Maar zoals gezegd ken ik er niets van en weet ik niet of deze geschikt is voor mijn doeleinden.

Matriaal moet circa 2 a 3 jaar voldoen. Dan koop ik weer een ander exemplaar.
Weet ook dat er nieuwere cpu zijn. Maar wat nu nieuw is, heeft binnen een paar maanden al een opvolger in het computer wereldje.
Daarom heb ik het aankopen van het nieuwste van het nieuwste een beetje afgeleerd.
Mvg

JanR
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: desktop vraag

Bericht door JanR » di mar 11 2014 10:52 pm

Abobe Master collectie, ga je premiere gebruiken dan is setup twee de betere keus.
Setup 1 kan op zich wel maar setup 2 biedt meer uitbreidingsmogelijkheden, grafisch stelt setup 1 weinig voor.

dogo
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door dogo » wo mar 12 2014 12:10 am

Setup 2, absoluut!! Die is gewoon superieur, kijk niet naar de behuizing, dat zou zonde zijn in dit geval.
Nikon Df, Nikon D700, Nikon D90 en een aantal Nikkor lenzen

walnut

Bericht door walnut » wo mar 12 2014 5:15 am

Ok bedankt voor de antwoorden.
Mijn oog had het voor setup 1. Maar mijn verstand zegde me meer naar setup 2 te gaan.
Dus zal ik sebiet gelijk maar voor setup 2 gaan. Nu hopen dat er gisteren avond niemand deze al heeft genomen.
Bedankt voor de antwoorden.

walnut

Bericht door walnut » wo mar 12 2014 6:42 pm

Net terug van het werk, en deze is dus aan iemand van de nachtploeg verkocht pff.
Nu hebben ze nog eentje staan maar dat is met een I7 920 cpu.
Haalt volgende score voor de cpu 7.4 geheugen 7.7 grafische kaart 7.1
Volgens de ict man mooi cijfers, omdat de topscore 7,9 bedraagd.
Maar ik kan er echt niet aan uit. Benchmarks haalt deze cpu 5,005 ten opzichte van de I7 2600k heeft er 8,716.
Heb dat ook gevraagd aan hem, maar beide cpu zouden geheel anders werken en haast niet te vergelijken zijn.
En volgens hem ook hoe perfect de pc is samengesteld met de juiste componenten. Deze heeft momenteel 6 gb(3x2) maar is uit te breiden naar 12 gb (6x2).
Maar voor photoshop zou dat niet nodig zijn, en zou ik volgens hem wel al zo goed verder kunnen.
Worden die score dan niet gerekend van toen de cpu enz uitkwam. Want lijkt mij sterk dat een 920 setup haast beter zou zijn dan een 2600k.
Zelf al wel wat opgezocht vandaag, maar als leek is dit echt verdwalen in een bos met heel veel bomen.
Meestal vind ik wel dat 8gb het minimum ongeveer is voor Ps. En dan beging ik al wat te twijfelen aan zijn uitleg.
Deze heb ik kunnen reserveren tot morgen. Had ik beter al met de 2600k gedaan, maar een mens staat er niet gelijk bij stil.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » wo mar 12 2014 6:48 pm

walnut schreef: Maar ik kan er echt niet aan uit. Benchmarks haalt deze cpu 5,005 ten opzichte van de I7 2600k heeft er 8,716.
Dat haal ik er inderdaad ook uit:
http://www.cpubenchmark.net/high_end_cpus.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Vriendelijke groet, Léon Obers

walnut

Bericht door walnut » wo mar 12 2014 7:00 pm

Quote verwijderd. Reden: forumregels over quoten. Als je op het direct voorgaande bericht reageert, quote dan niet.

Dacht altijd dat die de snelheid bepaalde. Maar omdat hij er een heel technische uitleg over gaf, werd ik onzeker.
Wat ik uit zijn verhaal kon uitmaken is dat de benchmark niet alles over het gehele systeem zeggen.
En ik op internet de prijzen van i7 920 eens best vergelijk met die van een i7 2600. Die zouden idem opgaan, en dat klopt dan ongeveer weer wel.
Pc met i7 920 staan haast gelijk geprijsd pc met een 2600 cpu's. Moest ik de persoon kennen zou ik hem op zijn woord vertrouwen.
Maar op een bedrijf van circa 2500 personen is dit niet het geval.

JanR
Forumlid
Forumlid

Bericht door JanR » wo mar 12 2014 9:04 pm

Jawel, maar de tabel die jullie opgezocht hebben refereert aan de passmark.
De IT man heeft het over de windows prestatie index, en dan heeft hij helemaal gelijk, maar de topscore wordt bepaalt door de laagste index.
Als processor, geheugen en GRAKA allemaal 7,9 scoren en je HDD maar 6,9 dan is je prestatieindex toch maar 6,9

Processoren testen is altijd leuk, maar heel veel vergelijkings sites gebruiken andere benchmark tools.
En als je CS6 suite draait en daar veel premiere in doet dan is die 6Gb aan de krappe kant, die zul je echt uit moeten breiden.
Ook PS is beter uit met meer geheugen.
En een i7 920 doet het echt wel hoor, maar is al een oudere processor en de 2600 is echt sneller.
Even afhankelijk van de prijs wat je gaat doen. Als het relatief goedkoop is dan ach waarom niet

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » wo mar 12 2014 9:19 pm

Ben ik blij dat m'n drie jaar (!) oude i7 980X draaiende op 4GHz, nog steeds goed meekomt... 8)

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do mar 13 2014 10:29 am

JanR schreef:....maar de tabel die jullie opgezocht hebben refereert aan de passmark.
De IT man heeft het over de windows prestatie index, en dan heeft hij helemaal gelijk, maar de topscore wordt bepaalt door de laagste index.
Als processor, geheugen en GRAKA allemaal 7,9 scoren en je HDD maar 6,9 dan is je prestatieindex toch maar 6,9
Een systeem bestaat verder inderdaad uit nogal wat andere zaken die de snelheid bepalen. Bussnelheid, chipset, USB 2 of 3, GPU, HD versus SSD, etc.
Meestal is het zo dat een systeem van enkele jaren oud, en de CPU die erin zit is wat achterhaald, de rest van het systeem, de chipset, moederbord etc. meestal ook wat achterhaald zal zijn. Dus verwacht niet ineens wonderen van een systeem als de passmark van een CPU laag is, dat je voor de verdere rest een supersnel systeem zult hebben.

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door yzf1kr » do mar 13 2014 11:14 am

Ik snap de discussie nu niet helemaal meer.
De i7 2600 is weg. Doorzeuren welke sneller is, een 2600 of een 920, heeft geen zin, die 2600 komt toch niet terug.

Er is nu nog een i5 2400 en een i7 920, of is die i5 ook al weg?

Als dat je keuze is ga dan voor de i5. Die is sneller en heeft meer geheugen.

walnut

Bericht door walnut » do mar 13 2014 2:31 pm

Alvast allen bedankt voor het antwoord.

Het is tegen alle verwachtingen in toch de I7 2600k geworden. Heb het op een akkoordje kunnen gooien met de collega koper.
Nu heb ik vandaag deze link eens doorgenomen.
http://helpx.adobe.com/nl/photoshop/kb/ ... 4-cs5.html

Het ram geheugen snap ik nog. Dus een pc met 8 gb gaat trager werken als een 12 gb. Omdat cs6 blijkbaar gebruik maakt over al het beschikbare ram geheugen.
Maar het verhaal achter de ssd kan ik niet goed begrijpen.
Je bent beter dat je deze inzet als werkschijf dan als opstart schijf.
Kan ik dan een de bewerkingen doen op een ssd en dan erna gewoon het bestand opslaan op de hdd?
En welke grote ssd heb ik dan nodig, om enkel de bewerkingen te doen met behulp van ssd.

Nogmaals allen dank voor de raad en hulp

ATOR
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ATOR » do mar 13 2014 3:21 pm

Photoshop maakt gebruik van een 'scratch disk'. Hier slaat PS tijdelijke informatie op die het niet kwijt kan in het werkgeheugen. Het is lekker als je hiervoor een snelle SSD schijf gebruikt. Hoe meer geheugen je hebt, hoe minder PS hoeft te lezen en schrijven naar de scratch disk. Dit lezen en schrijven maakt PS trager.

Bij Preferences -> Performance kun je instellen welke schijf PS hiervoor gebruikt.

De file zelf zet je gewoon op een normale schijf.

walnut

Bericht door walnut » do mar 13 2014 3:42 pm

En aan welke capaciteit van ssd moet ik dan denken. Is een 60gb genoeg dan, of moet deze hoger zijn.
Tijdens een bewerking lijkt me 60 gb eigenlijk toch een mooi grote voor foto's.
Want uiteindelijk als het opgeslagen gaat worden, zet ik het dan toch op de Hdd van 7200tm.
Of moet ik hier ook al grijpen naar de ssd 120gb voor enkel die doeleinde.
Dan lijkt me 8gb ram en een snelle ssd om op te (scratchen of hoe noemt men dat?), toch al snel en lekker te werken.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » vr mar 14 2014 2:38 pm

Minimaal SSD 120 Gb waar je Windows opzet plus de toepassingsprogramma's, werkt lekker snel.
Tevens als scratch disk voor Photoshop.

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”