55-200 Nikon traag autofocus?
55-200 Nikon traag autofocus?
Ik had een Sigma Apo DG 70-300 met macro 1.4 -5.6
Omdat ik iets bereik miste heb ik er een Nikon DX VR 55-200 bij gekocht, door de VR zou ik meer sluitingstijd kunnen gebruiken voor dezelfde scherpte zo las ik.
Nu valt me op dat het scherp stellen zooooooo traag gaat bij de Nikon 55-200 is iemand hier bekend mee? Kon er weinig over vinden.
Zou eigenlijk graag een lichtsterke lens hebben voor in het bos als ik met de honden wandel, iemand daar nog tips voor die betaalbaar zijn (ben erg slordig met mijn camera dus geen 1000€ voor een objectief over.
Omdat ik iets bereik miste heb ik er een Nikon DX VR 55-200 bij gekocht, door de VR zou ik meer sluitingstijd kunnen gebruiken voor dezelfde scherpte zo las ik.
Nu valt me op dat het scherp stellen zooooooo traag gaat bij de Nikon 55-200 is iemand hier bekend mee? Kon er weinig over vinden.
Zou eigenlijk graag een lichtsterke lens hebben voor in het bos als ik met de honden wandel, iemand daar nog tips voor die betaalbaar zijn (ben erg slordig met mijn camera dus geen 1000€ voor een objectief over.
- ReneG
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: 55-200 Nikon traag autofocus?
Ik vermoed dat je wat termen door elkaar haalt? Het bereik van de 70-300 is groter dan van de 55-200 qua brandpunt en qua lichtsterkte (bij vergelijkbaar brandpunt dan). Verder zou VR je inderdaad een klein beetje helpen, maar het compenseert alleen voor je eigen beweging (de fotograaf), het helpt niet als je onderwerp (bijvoorbeeld een hond) beweegt. Verder is het ook geen wondermiddel, VR helpt wel iets in de juiste omstandigheden maar maakt niet automagisch je foto's veel scherper.
Voor wat betreft het traag scherpstellen, het hangt er ook vanaf in wat voor situatie je zit. Was er veel/weinig contrast, hoeveel licht is er. De objectieven kun je alleen onder exact dezelfde omstandigheden echt met elkaar vergelijken.
Ik ben er nog niet van overtuigd dat een lichtsterker objectief je probleem oplost. Misschien zou het helpen als je wat voorbeeldfoto's plaatst met EXIF informatie (sluitertijd, diafragme, ISO etc.).
Voor wat betreft het traag scherpstellen, het hangt er ook vanaf in wat voor situatie je zit. Was er veel/weinig contrast, hoeveel licht is er. De objectieven kun je alleen onder exact dezelfde omstandigheden echt met elkaar vergelijken.
Ik ben er nog niet van overtuigd dat een lichtsterker objectief je probleem oplost. Misschien zou het helpen als je wat voorbeeldfoto's plaatst met EXIF informatie (sluitertijd, diafragme, ISO etc.).
Spul waarmee je foto's maakt...
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Natasja,
De Nikon 55-200 lenzen zijn betaalbaar, en dat heeft gevolgen.
De S in AF-S staat niet voor snelheid.
De traagheid kan ook aan de omstandigheden liggen, bij meer/goed licht werkt AF over het algemeen trefzekerder en dus sneller.
Voor een lichtsterke en betaalbare lens op een DX kamera kan je denken aan de Af-S 35mm f 1.8.
Groeten, Gijs
De Nikon 55-200 lenzen zijn betaalbaar, en dat heeft gevolgen.
De S in AF-S staat niet voor snelheid.
De traagheid kan ook aan de omstandigheden liggen, bij meer/goed licht werkt AF over het algemeen trefzekerder en dus sneller.
Voor een lichtsterke en betaalbare lens op een DX kamera kan je denken aan de Af-S 35mm f 1.8.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Onder dezelfde omstandigheden, is de Nikon echt vele malen slomer dan de Sigma, mij verbaast die sloomheid zich. Vooral tijdens zoom is hij echt heel sloom hierdoor heb ik zelfs op een mooie dag als gisteren maar weinig heel scherpe foto's gewoonweg omdat ik telkens te laat ben.
Met de 70-300 vandaag op pad geweest en ben er van overtuigd dat die veel meer scherpe foto's heeft. Maar goed ga ik zo even bekijken.
Ik dacht wellicht staat die Nikkon bekend om slechte autofocus? Tis een nieuwe lens dus als hij stuk is moet ik er mee terug ....
Met de 70-300 vandaag op pad geweest en ben er van overtuigd dat die veel meer scherpe foto's heeft. Maar goed ga ik zo even bekijken.
Ik dacht wellicht staat die Nikkon bekend om slechte autofocus? Tis een nieuwe lens dus als hij stuk is moet ik er mee terug ....
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Contacteer:
Wanneer noem je de AF traag. Ken zo geen Nikon objectief waarbij "traag" op zijn plaats is. Bij oudere macro objectieven (ook Nikon) praat je wel over traag. Als je camera van dichtbij naar oneindig gaat, kan dat zo tot anderhalve seconde kosten. Dat kan ik zelf meten, en dat noem ik traag. Het verschil in scherpstelling tussen een f/1,4 85 AFD of de AF-S versie is wel voelbaar, maar met de secondewijzer van een horloge niet meetbaar.
Nu heb ik wel eens met de AF-S DX 55-200 f/4-5,6 G ED VR gewerkt, en die is gewoon snel. Waarschijnlijk minstens net zo snel als je Sigma AF 70-300mm f/4.0-5.6 DG. En dat is eigenlijk ook geen snelheidsmonster.
Bij de club zijn er meerdere die een AF-S 70-300 f/4,5-5,6 G ED VR Nikkor hebben, drie keer duurder dan je Sigma en echt wel sneller, alhoewel je dan over milliseconden blijft praten.
Terug naar de winkel en het verschil met je Sigma laten zien.
Nu heb ik wel eens met de AF-S DX 55-200 f/4-5,6 G ED VR gewerkt, en die is gewoon snel. Waarschijnlijk minstens net zo snel als je Sigma AF 70-300mm f/4.0-5.6 DG. En dat is eigenlijk ook geen snelheidsmonster.
Bij de club zijn er meerdere die een AF-S 70-300 f/4,5-5,6 G ED VR Nikkor hebben, drie keer duurder dan je Sigma en echt wel sneller, alhoewel je dan over milliseconden blijft praten.
Terug naar de winkel en het verschil met je Sigma laten zien.
- ReneG
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Misschien iets met de contacten. Ik heb de 55-200 gehad (al een tijd terug) en hij was niet traag te noemen.
Spul waarmee je foto's maakt...
- jdgraaf
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
Hou ook rekening mee dat de VR even tijd nodig heeft om te gaan werken. Deze vertraagd de boel ook (een fractie).
Eerst moet namelijk de VR aangaan, dan pas kan die beginnen met scherpstellen. Dus zet je VR eens uit en kijk of je een iets snellere response krijgt.
Verder heb ik deze lens ook en het is een redelijk snelle lens wat scherpstellen aangaat.
Jan
Eerst moet namelijk de VR aangaan, dan pas kan die beginnen met scherpstellen. Dus zet je VR eens uit en kijk of je een iets snellere response krijgt.
Verder heb ik deze lens ook en het is een redelijk snelle lens wat scherpstellen aangaat.
Jan
Een berg Nikon spullen....
Nu las ik iets over contacten, toevallig de 70-300 weer aangesloten en die is deze keer ook slomer dan de vorige keer, ik heb een D90 boddy.
Kan het zijn dat contacten vuil zijn oid dat de prestaties wisselend zijn?
Ben niet heel zuinig op mijn camera, hij gaat elke dag mee op pad en met honden zand en water begrijp je dat dat wel eens mis gaat....
Kan het zijn dat contacten vuil zijn oid dat de prestaties wisselend zijn?
Ben niet heel zuinig op mijn camera, hij gaat elke dag mee op pad en met honden zand en water begrijp je dat dat wel eens mis gaat....
- jdgraaf
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
Probeer beide lenzen eens scherp te stellen op een contrastrijk onderwerp met meer dan voldoende licht.
Dit om lichtomstandigheden even uit te sluiten zoals gijs sandberg ook al had aangeven. Kijk dan hoe beide lenzen presteren.
Jan
Dit om lichtomstandigheden even uit te sluiten zoals gijs sandberg ook al had aangeven. Kijk dan hoe beide lenzen presteren.
Jan
Een berg Nikon spullen....
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
Re: ook slomer
Natasja,
Het is niet waarschijnlijk dat dat aan de contacten ligt, maar het kan geen kwaad ze schoon te houden.
Als je echt twijfelt, kan je natuurlijk langsgaan bij de experts http://www.nikonservice.nl" onclick="window.open(this.href);return false; in Beverwijk.
Groeten, Gijs
Het is niet waarschijnlijk dat dat aan de contacten ligt, maar het kan geen kwaad ze schoon te houden.
Als je echt twijfelt, kan je natuurlijk langsgaan bij de experts http://www.nikonservice.nl" onclick="window.open(this.href);return false; in Beverwijk.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)