Goed nieuws voor de eigenaren van een D600
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Goed nieuws voor de eigenaren van een D600
Helaas een jaar te laat.
- Cyrus
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Hoezo? Alle D600's zitten nog binnen de standaard garantie van 2 jaar; de "slachtoffers" zijn tot nu toe binnen die garantie allemaal zonder morren of kosten door Nikon geserviced. Wat is er dan "te laat" ?
- Hasselbox
- Forumlid
- Contacteer:
Maar er zullen zeker mensen zijn die er geen vertrouwen meer in hadden en hun spul (voor (te weinig geld ) hebben ingeruild tegen een ander merk.Cyrus schreef:Hoezo? Alle D600's zitten nog binnen de standaard garantie van 2 jaar; de "slachtoffers" zijn tot nu toe binnen die garantie allemaal zonder morren of kosten door Nikon geserviced. Wat is er dan "te laat" ?
- Cyrus
- Clublid
- Contacteer:
Ja, dus? Dat is dan toch je eigen keuze geweest?
Deze issue was al dusdanig snel na het uikomen van de camera bekend, dat bijna elke koper van een D600 dit vooraf al wist, of had kunnen weten, en desondanks toch de camera heeft gekocht. Kun je twee dingen doen: vertrouwen op goede service van Nikon (die ook geleverd wordt, althans in ieder geval met deze issue) of eieren voor je geld kiezen en versneld afschrijven. Beide zijn je eigen keuze.
Deze issue was al dusdanig snel na het uikomen van de camera bekend, dat bijna elke koper van een D600 dit vooraf al wist, of had kunnen weten, en desondanks toch de camera heeft gekocht. Kun je twee dingen doen: vertrouwen op goede service van Nikon (die ook geleverd wordt, althans in ieder geval met deze issue) of eieren voor je geld kiezen en versneld afschrijven. Beide zijn je eigen keuze.
-
- Forumlid
Keuze ? Sinds wanneer is het een eigen keuze als Nikon en de verkoper het probleem niet willen/kunnen oplossen? Nikon zat tot april 2013 nog gewoon in de ontkenningsfase. Geld terug? Geen sprake van. Verkoper werkte niet mee omdat Nikon niet meewerkte. Verkoper gaf vervolgens probleem toe maar terugnemen van de camera kostte de verkoper 300 euro (vanwege de actuele verkoopwaarde van een nieuwe d600..jaja). Of ik dat maar even wilde accepteren als mindering op het terug te storten bedrag... Keuze zei je? Je weet niet waar je het over hebt.Cyrus schreef:Ja, dus? Dat is dan toch je eigen keuze geweest?
Ik heb mijn camera op 2 oktober 2012 gekocht. Toen wist ik van niets. Een maand later was ik de eerste die in Beverwijk klaagde.. Toen kwamen de eerste meldingen op internet binnen. Olie. Beschadigde coating etc. Het werd allemaal ontkent. Ook de gebruikersgroepen op het internet vonden het allemaal maar bullshit. En nu is het allemaal onze eigen schuld? Dat geldt zeker ook voor de d800 kopers die een linker af sensor kregen met een afwijking tot sint juttemus? Slaap zacht.
-
- Forumlid
Inmiddels hebben we het verhaal van Lock wel tot ons genomen, dat is geweest.
Nikon D610 | 50mm 1.4D | 85mm 1.8G | AF-S 24-85 f/3.5-4.5 VR | AF-S 18-35 f/3.5-4.5G ED | SB700 Speedlight.
- Hasselbox
- Forumlid
- Contacteer:
Als het zo is dat het al snel na het uitkomen bekend was, is er dan niet sprake van nagenoeg twee jaar lang misleidende reclame door Nikon? Of wist alleen Nikon niets?Cyrus schreef:Ja, dus? Dat is dan toch je eigen keuze geweest?
Verder denk ik dat Nikon niet blij is als men stelt dat kopers van een zo goed aangeprezen camera domme mensen zijn die het probleem aan zichzelf te wijten hebben. Waar haal je de info vandaan dat bijna elke koper al op de hoogte was van het probleem? Ik kan deze nergens vinden.
- Hasselbox
- Forumlid
- Contacteer:
Voor jou dan wel. Anderen denken daar anders over. Mag dat?Buckwheat schreef:Inmiddels hebben we het verhaal van Lock wel tot ons genomen, dat is geweest.
- Hasselbox
- Forumlid
- Contacteer:
Terug naar het onderwerp. Klinkt in ieder geval goed en vertrouwen wekkend.
Zijn er ook al forumleden die ervaring hebben met hun klacht nadat Nikon bekend maakte de problemen aan te pakken zoals hierboven vermeld?
Positieve berichten willen we ook graag lezen natuurlijk. Ik als D600 bezitter zeer zeker.
Zijn er ook al forumleden die ervaring hebben met hun klacht nadat Nikon bekend maakte de problemen aan te pakken zoals hierboven vermeld?
Positieve berichten willen we ook graag lezen natuurlijk. Ik als D600 bezitter zeer zeker.
- Cyrus
- Clublid
- Contacteer:
@Hasselbox: de info over deze issue was al vrij snel na het uitkomen van de D600 bekend.
Zoals ik al schreef: zo'n beetje elke (potentiële) D600 koper wist, of had kunnen weten, dat dit probleem er is en kon / kan dat meenemen in de aankoop-overweging. Nikon NL had al in februari 2013 een service-bericht op haar website gepubliceerd omtrent deze issue. Dus sowieso vanaf dat moment was er openheid en werd een oplossing geboden, onder garantie.
Ik heb mijn D600 in mei 2013 gekocht en was toen op de hoogte van deze issue. Mijn camera is inmiddels al terug geweest naar NSP voor schoonmaken en update. Ik ben er blij mee dat op dit punt nu levenslange garantie geldt. Ik had en heb het volste vertrouwen in de service van Nikon dus maak met veel plezier gebruik van mijn D600.
Dat lock dat verrouwen niet had en de handel versneld heeft verkocht, is een andere (vervelende) ervaring.
Deze twee situaties, en alles wat er tussen zit, is wat ik bedoelde ik met "eigen keuze".
Ik hoop dat je met deze uitleg de strekking van mijn bericht begrijpt.
edit: paar taalfoutjes en een onlogische zin aangepast
Zoals ik al schreef: zo'n beetje elke (potentiële) D600 koper wist, of had kunnen weten, dat dit probleem er is en kon / kan dat meenemen in de aankoop-overweging. Nikon NL had al in februari 2013 een service-bericht op haar website gepubliceerd omtrent deze issue. Dus sowieso vanaf dat moment was er openheid en werd een oplossing geboden, onder garantie.
Ik heb mijn D600 in mei 2013 gekocht en was toen op de hoogte van deze issue. Mijn camera is inmiddels al terug geweest naar NSP voor schoonmaken en update. Ik ben er blij mee dat op dit punt nu levenslange garantie geldt. Ik had en heb het volste vertrouwen in de service van Nikon dus maak met veel plezier gebruik van mijn D600.
Dat lock dat verrouwen niet had en de handel versneld heeft verkocht, is een andere (vervelende) ervaring.
Deze twee situaties, en alles wat er tussen zit, is wat ik bedoelde ik met "eigen keuze".
Ik hoop dat je met deze uitleg de strekking van mijn bericht begrijpt.
edit: paar taalfoutjes en een onlogische zin aangepast
Laatst gewijzigd door Cyrus op vr mar 14 2014 9:14 am, 1 keer totaal gewijzigd.
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Contacteer:
Lock zal zich in het bericht van Cyrus niet kunnen herkennen. Hij was de eerste op dit forum die zijn klachten over de D600 formuleerde.
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 82#p569104" onclick="window.open(this.href);return false;
De structurele oplossing voor de D600 uit het starttopic van dit draadje is mede te danken aan Lock.
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 82#p569104" onclick="window.open(this.href);return false;
De structurele oplossing voor de D600 uit het starttopic van dit draadje is mede te danken aan Lock.
- a90
- Forumlid
Met alle respect voor Lock en zijn inspanningen om de kwestie aan de orde te stellen verwacht ik geenszins dat dit Nikon naar aanleiding van zijn kwestie de zaak is gaan oplossen.Hans Braakhuis schreef:Lock zal zich in het bericht van Cyrus niet kunnen herkennen. Hij was de eerste op dit forum die zijn klachten over de D600 formuleerde.
Op handen zijnde rechtszaken in de VS inzake 'Lemon Law' http://en.wikipedia.org/wiki/Lemon_law" onclick="window.open(this.href);return false; hebben daar voornamelijk voor gezorgd. Deze zogenaamde ' Class Action' rechtszaken werden in de VS aangevoerd om de kwaliteit van de D600 aan de orde te stellen. Onder andere hier 44 pagina's vastlegging van een van de aanklachten. http://www.williamlise.jp/D600_3-14-cv-00764.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Dus aardig van Nikon dat ze naar aanleiding van de klacht van Lock de boel eindeloos gratis repareren ? ik dacht het niet, eerder snoeiharde rechtszaken waardoor Nikon rechtswege werd geforceerd om het probleem aan te pakken waarna ze eindelijk zijn overgegaan tot het oplossen van problemen / schadeloosstellen van de consument.
De waarheid is soms wat minder idyllisch.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
- Cyrus
- Clublid
- Contacteer:
Met alle respect, maar dat is veel te veel eer. Deze opmerking getuigt ook niet echt van veel realiteitszin, eerlijk gezegd.Hans Braakhuis schreef:De structurele oplossing voor de D600 uit het starttopic van dit draadje is mede te danken aan Lock.
Lock heeft vrij snel zijn D600 verkocht, wegens gebrek aan vertrouwen in een goede afloop. Zou Nikon deze issue in de doofpot hebben willen stoppen, dan is een klant als lock juist ideaal: klant gooit de handdoek en daarmee is voor Nikon de kous meteen af.
Zoals A90 al schreef, komt deze structurele oplossing "over" uit de US, naar aanleiding van de dreigende class action rechtszaken.
-
- Forumlid
Laten we de veren en de kont even buiten de discussie houden. Waarom Nikon dit besloten heeft is het gevolg van:
1. Nikon zelfs na april 2013, toen ze erkenden dat 'sommige exemplaren' overmatig last hadden van vervuilde sensoren, nog steeds niet in staat bleek te zijn een structurele hardwareopossing te leveren;
2. Ondanks heel veel weerstand (...schreeuwers, minority braggers, poor photographers and too lazy to clean it yourself, F16-pilots en Drecksau) bepaalde mensen hun nek wel uitstaken en de boodschap bleven uitdragen dat er toch iets goed mis was met de D600;
3. Nikon niet wist wat ze met dit probleem aan moesten omdat ze zelf niet eens wisten welke sluiterunit wel en welke niet getroffen was door het probleem (getuige het feit dat er soms tot vier keer aan toe sluiters vervangen zijn);
4. Steeds meer mensen (helaas ook ten onrechte) constateerden dat hun d600 kuren vertoonde (duits Nikon forum telt ondanks zeer stevig mod-werk inmiddels meer dan 3800 berichten over dit onderwerp) ;
5. Nikon ook met een falende linker AF-sensor van de D800 moest afrekenen waardoor het imago van slechte kwaliteitskontrole steeds sterker de kop op ging steken;
5. De Amerikaanse wetgeving een Class Action toelaat die in ieder geval de goede naam van de fabrikant te grabbel gooit;
6. De kans zo'n Class Action te verliezen niet gering was (anders duikt er geen buro op), met het risico voor Nikon langdurig schade te leiden;
Voor Cyrus: als je goed gelezen had dan wist je dat ik de D600 niet verkocht had. Zoiets zou ik nooit doen: een ander ermee opschepen. Ik heb het ding teruggestuurd naar de verkoper. Ik ben dus niet gevlucht voor het probleem en heb geen handoek in de ring gegooid. Ik heb het juist onder de ogen gebracht bij zowel de verkoper als Nikon. En ik heb er een advocaat op moeten zetten om die 300 euro die ze niet wilden terugbetalen toch terug te krijgen. De verkopende partij komt er bij mij nooit meer in.
Hans heeft een stuk geschreven over dit onderwerp. Dat zal ongetwijfeld weer stof doen opwaaien
Wat mij betreft sluit ik dit onderwerp nu af. Troost komt uit de woorden van Cruijff: "Aan elk nadeel zit een voordeel".
lock
1. Nikon zelfs na april 2013, toen ze erkenden dat 'sommige exemplaren' overmatig last hadden van vervuilde sensoren, nog steeds niet in staat bleek te zijn een structurele hardwareopossing te leveren;
2. Ondanks heel veel weerstand (...schreeuwers, minority braggers, poor photographers and too lazy to clean it yourself, F16-pilots en Drecksau) bepaalde mensen hun nek wel uitstaken en de boodschap bleven uitdragen dat er toch iets goed mis was met de D600;
3. Nikon niet wist wat ze met dit probleem aan moesten omdat ze zelf niet eens wisten welke sluiterunit wel en welke niet getroffen was door het probleem (getuige het feit dat er soms tot vier keer aan toe sluiters vervangen zijn);
4. Steeds meer mensen (helaas ook ten onrechte) constateerden dat hun d600 kuren vertoonde (duits Nikon forum telt ondanks zeer stevig mod-werk inmiddels meer dan 3800 berichten over dit onderwerp) ;
5. Nikon ook met een falende linker AF-sensor van de D800 moest afrekenen waardoor het imago van slechte kwaliteitskontrole steeds sterker de kop op ging steken;
5. De Amerikaanse wetgeving een Class Action toelaat die in ieder geval de goede naam van de fabrikant te grabbel gooit;
6. De kans zo'n Class Action te verliezen niet gering was (anders duikt er geen buro op), met het risico voor Nikon langdurig schade te leiden;
Voor Cyrus: als je goed gelezen had dan wist je dat ik de D600 niet verkocht had. Zoiets zou ik nooit doen: een ander ermee opschepen. Ik heb het ding teruggestuurd naar de verkoper. Ik ben dus niet gevlucht voor het probleem en heb geen handoek in de ring gegooid. Ik heb het juist onder de ogen gebracht bij zowel de verkoper als Nikon. En ik heb er een advocaat op moeten zetten om die 300 euro die ze niet wilden terugbetalen toch terug te krijgen. De verkopende partij komt er bij mij nooit meer in.
Hans heeft een stuk geschreven over dit onderwerp. Dat zal ongetwijfeld weer stof doen opwaaien

lock
- Cyrus
- Clublid
- Contacteer:
Ah, OK. Dan ligt dat net even anders dan dat ik altijd van jouw situatie had begrepen, excuus daarvoor. Nog steeds vind ik het heel vervelend voor jou, dat spreekt uiteraard voor zich En volkomen logisch dat je betreffende verkoper voortaan links laat liggen.lock schreef: Voor Cyrus: als je goed gelezen had dan wist je dat ik de D600 niet verkocht had. Zoiets zou ik nooit doen: een ander ermee opschepen. Ik heb het ding teruggestuurd naar de verkoper. Ik ben dus niet gevlucht voor het probleem en heb geen handoek in de ring gegooid. Ik heb het juist onder de ogen gebracht bij zowel de verkoper als Nikon. En ik heb er een advocaat op moeten zetten om die 300 euro die ze niet wilden terugbetalen toch terug te krijgen. De verkopende partij komt er bij mij nooit meer in.