Van D90 naar D7100

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
MauritsD
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Van D90 naar D7100

Bericht door MauritsD » di mar 18 2014 9:29 pm

Peter,

Ik ben het geheel met je betoog eens en natuurlijk is een jpeg geen geschikt origineel voor nabewerking.
Maar met achteraf verscherpen van de nef of in-camera hogere verscherping van de jpeg kan het nog een stuk verbeteren.
Daarnaast is het natuurlijk belangrijk dat de scherpte in de foto op het juiste punt zit.
Maar ik zie geen beperking van de D90
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !

strangeartefact
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door strangeartefact » di mar 18 2014 9:55 pm

Maar ik zie geen beperking van de D90
Ik ook niet in de geplaaste foto's!

We zijn het eens geloof ik! ;)

Peter
Bijna leeg hier....

bobcom
Forumlid
Forumlid

Bericht door bobcom » di mar 18 2014 11:25 pm

Ik denk dat je flink wat geld kunt besparen door eerst eens alle mogelijkheden van de D90 te leren kennen en je zelf af te vragen wat en hoe je wilt fotograferen. Bij de meeste foto's die je hebt gepost vraag ik me dat namelijk af - ze hebben in het algemeen een vrij hoog "doet'ie het?"-gehalte. Wat voor composities had je in gedachten ? Afgezien daarvan, als je stills schiet met AF-A zou je je bij wijze van spreken de moeite kunnen besparen van het door de zoeker kijken. Want dan is het echt zo dat de camera de foto maakt, en camera's zijn zoals bekend niet de beste fotografen.

Foto 1 bv: oogjes zijn ragscherp, maar het hele gezichtje is platgeflitst. Zou je ook met een D7100 gebeuren, met een fill flash had je misschien wat meer contour overgehouden.

Foto 2 neus en snorharen zijn eveneens ragscherp. Dat je camera ervoor kiest daarop scherp te stellen - tsja, dat heb je met AF-A Als je zelf het focuspunt bepaalt kun je op de oogjes richten. Overigens is schuin van boven voor een klein hondìje zelden een flatteuze compositie.

Foto 3-4 (Clematis of zo?) Zie ook hier nergens een detail, bloem of structuur die je eruit wilt laten springen. Alles wat ongeveer in het scherpteveld ligt is scherp - maar je kunt je camera niet verwijten dat er niks uit springt. Die keuze maak jij, door je motief te bepalen, te selecteren wat je eruit wil laten springen en daarop te focussen.

Foto 5 Een duidelijk keuze voor een onderwerp, en niet iets wat je met dezelfde instellingen op een D7100 drastisch verbetert. De nabewerking van @MauritsD is misschien in de kleur wat te enthousiast, maar qua scherpte komt je papagaai prima uit de verf. In plaats van het resultaat a priori te verwerpen zou je zelf ook eens kunnen kijken wat spelen met scherpte, contrast, kleur en dergelijke oplevert. In de good old times stond een fotograaf langer in zijn doka dan achter de camera.- en wat dat betreft is de combi DSLR - software nog steeds een prachtige voortzetting van het oude analoge handwerk. JPEG is een soort poor mans doka - wie echt het onderste uit de kan wil hebben gaat niet voor bij aan de mogelijkheden van post-processing. En voor wie dat niet wil zijn er tegenwoordige hele goede point&shoots.

Foto 6 Veel blaadjes, bijna allemaal scherp. Kan een D90, kan een D7100. Of het een spannende foto oplevert bepaal jij - en dat heeft minder met scherpte dan met compositie te maken.

Ik zou zeggen: probeer eerst de combinatie fotograaf - D90 eens tot in alle decimalen uit en kijk dan wie waar upgrading behoeft. En bewandel het upgrade-pad geleidelijk: een nieuwe lens of flitser op de oude D90 kan meer doen voor je fotografische talenten dan een nieuwe high-tech body, terwijl de rest bij het oude blijft.
S3Pro, D80, D600, Nex5; 6x MF 35-300mm f2.0- 4,5; 7x AF 12-500mm f1.8-6.3; 4x conv 1.6-2x; SB80-800; 4x FD 70-200mm f1.8-4.5; 6x M42 29-200mm f2.0-4.0,

Jacob_O
Forumlid
Forumlid

Bericht door Jacob_O » di mar 18 2014 11:33 pm

bobcom schreef: Foto 2 neus en snorharen zijn eveneens ragscherp. Dat je camera ervoor kiest daarop scherp te stellen - tsja, dat heb je met AF-A Als je zelf het focuspunt bepaalt kun je op de oogjes richten.
Met AF-A kies je toch nog steeds zelf je je scherpstelpunt maar "schakelt" de camera zelf tussen AF-S en AF-C?

breimer
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door breimer » wo mar 19 2014 10:45 am

heb een goed bedoelde maar onviendelijk klinkende stelling.
iemand die met een D90 geen scherpe foto's kan maken kan dat ook met een D7100 niet.

expirimenteer eens met diafragma en AF instellingen, daarnaast bij voldoende licht iso op 200 of max 200-400.

ik heb een D90 ook met 18-105 en inmiddels noch drie andere objectieven waaronder een prime.
En maak scherpe foto's ook met de !8-105 vr
De 18-200 vr is veel meer een vakantie objectief CQ een luie fotograven objectief die zeker geen scherpere foto's zal geven. :!:

overweeg anders eens een foto cursus is op dit moment m.i. een betere investering dan een D7100 of de D600.

Bert Harry

Roy Kersbergen
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: **
Contacteer:

Bericht door Roy Kersbergen » wo mar 19 2014 11:08 am

Ik sluit me volledig aan bij de opmerking hierboven.

I am.....Jos
Forumlid
Forumlid

Bericht door I am.....Jos » wo mar 19 2014 11:08 am

Dat NAS virus is wel erg besmettelijk geloof ik!

Groet, Jos
If it's not a Nikon it's just a camera.

I am.....Jos
Forumlid
Forumlid

Bericht door I am.....Jos » wo mar 19 2014 11:12 am

Hoi,

Ik zou sowieso afstappen van de automatenstand van de camera, zowel AF als belichting.
Bij de AF in auto stand zal de camera altijd reageren op beweging terwijl jij dat misschien helemaal niet wilt.
Zelf werk ik al jaren met een D 90 tot volle tevredenheid, maar stel wel alles zelf in.

Groet, Jos
If it's not a Nikon it's just a camera.

Quickly
Forumlid
Forumlid

Bericht door Quickly » wo mar 19 2014 7:52 pm

Phoe,flinke en niet mis te verstane kritiek maar daar is niets mis mee en ik kan en wil er enkel van leren maar mijn idee was bij de foto's in de eerste plaats de scherpte laten zien van de D90+glas en dat dan uiteraard onbewerkt.

Dat het hoofdje van mijn kleinzoon plat is geflitst zal komen omdat daar de flitser van de D90 is gebruikt daar had uiteraard beter de SB700 uit de rugzak gepakt kunnen worden maar zoals gezegd heb ik de foto niet gemaakt en is hij echt als een kiekje gemaakt maar het ging mij om de scherpte.
(gelukkig is in werkelijkheid zijn bolleke nog mooi rond :P )

Ook de compositie van de foto's was niet mijn eerste doelstelling in dit geval.

Wat de iso 800 betreft daar heb ik eerlijk gezegd niet bij stil gestaan.
Kan iemand mij uitleggen wat het voordeel is van een lagere iso waarde?De D90 kan die 800iso toch gemakkelijk aan of niet?

en ik begrijp ook uit de reacties dat ik beter de AF kan uitzetten bij een stilstaand beeld zodat ik een ander scherpstelpunt kan kiezen en heeft het uitzetten van de VR ook nog voordelen?

Ik heb wel begrepen dat het op zijn zachts gezegd niet slim is om nu naar de fotozaak te rennen voor een andere body. :roll:

Bedankt allemaal voor de gegeven reacties en als er nog ideeën of opmerkingen zijn dan hoor ik ze graag.
Ik zal gaan proberen om een foto te plaatsen waarvan ik denk dat hij ermee door kan (voorzichtig gezegd)

Groeten van Hans
Groeten van Hans

Jester
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Jester » wo mar 19 2014 8:14 pm

Autofocus uitzetten, nee. AF-C (continue) uitzetten, ja. Bij AF-C blijft de camera bepalen waar de scherpte zou moeten liggen en past deze dus na elke beweging aan. Aangezien je bij portretfotografie normaal gesproken de scherpte op de ogen wilt hebben, is dit dus onwenselijk... Ook de VR uitzetten lijkt me niet handig, want die helpt je bij het stabiliseren van het beeld (en het uitzetten zou er dus in combinatie met AF-C voor zorgen dat je scherpstelpunt nóg vaker op een ander punt komt te liggen dan je wilt...).

Rob
Een hoop spul waar ik iets mee kan dat ik eerst Nikon:
D7000 | Coolpix S6300 | Nikon FE | Rolleicord
24-70mm f2.8 | 70-200mm VRII f2.8 | 105mm f2.8 Micro | 50mm f1.8D
SB600 | Feisol CT3442 | CS Pro MKII
en nog wat geërfd glas...

JurjenF
Forumlid
Forumlid

Bericht door JurjenF » wo mar 19 2014 8:16 pm

Heel veel goed bedoelde en bruikbare tips. Ik heb af en toe een D90 gebruikt omdat mijn D200 geen hoge ISO's aankon. Die is nu inmiddels wel door een D7100 vervangen. Maar die D90 staat bij ook op de lijst als '2e body' omdat die idd wat degelijker gebouwd is (lijkt?) dan een D5xxx.
Die ISO 800 kun je idd veel lager zetten. Ook bij ISO 800 neemt de beeldkwaliteit wel degelijk wat af en het eerste zie je dat terug in scherpte en kleur. Neem het advies : "maak je foto's in NEF" over. Met Photoshop kun je redelijk eenvoudig je beelden oppeppen kwa scherpte etc.. En gebruik de Af in de S-stand (single point) bij stilstaande onderwerpen. Dan kun je de scherpte daar leggen waar je het wilt. En ja : die D7100 vind ik wel degelijk beter dan de D90 qua scherpte etc. Maar dan wel met een goed objectief (ik gebruik de 16-85 VR en de Sigma 50-150 OS). Dan pas haal je eruit wat erin (kan) zit(ten). Succes met fotograferen!

MauritsD
Clublid
Clublid

Bericht door MauritsD » wo mar 19 2014 8:19 pm

Hoi Hans,

Nee hoor, niet AF uitzetten, alleen liever geen AF-A gebruiken, maar AF-S (bij stilstaande onderwerpen) of AF-C (bij bewegende onderwerpen) zodat je zelf het punt kan kiezen waarop je scherpstelt.
Verder geeft hogere iso meer ruis. Dus ISO altijd zo laag mogelijk waar je met sluitertijd en diafragma nog mee uit kan komen
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !

bobcom
Forumlid
Forumlid

Bericht door bobcom » wo mar 19 2014 11:54 pm

Sinds ik de "AF-toewijstruc" heb ontdekt begrijp ik niet waarom camerafabrikanten nog steeds zweren bij het "half indrukken" van de sluiter om focus en belichting vast te leggen. Al jaren wijs ik de AF-functie toe aan de AF/AE knop: AF-mode staat standaard op AF-C, en ik gebruik alleen de middelste focuspunten (deed ik op D7000, doe ik op D600) Te vinden in het persoonlijke instellingenmenu ("potloodje").

Scherpstellen doe je dan met je duim op de AF/AE-knop. Wil je een onderwerp volgen, houd je je duim op de knop, heb je je focus vastgelegd dan haal je je duim van de knop. Recompose? kwestie van opnieuw je duim gebruiiken en je nieuwe compositie en focus kiezen.

Heb je aldus je compositie bepaald dan leg je met halfingedrukte ontspanknop de belichting vast- bijvoorbeeld door te richten op dat stukje gras dat zo'n mooie middengrijswaarde weergeeft, of op het gezicht dat je in je foto eruit wilde laten springen. Zo heb je met duim en wijsvinger complete controle over je focus en belichting. Kwestie van wennen, maar na een paar weken weet je niet beter.

Waarom liever een lagere ISO? Hoe hoger de ISO-waarde, hoe meer ruis er met name in je donkere partijen optreedt, dus hoe minder speelruimte je overhoudt om de hoge lichten en de donkere partijen goed doortekend te krijgen. Is trouwens ook de reden waarom je bij voorkeur in Raw zou moeten schieten - dat geeft je al gauw zo'n 2 keer meer belichtingsspeelruiimte die je in de nabewerking kunt bnenutten. Je hoge lichten scheuren dan minder snel open, en je schaduwen lopen minder snel dicht.

Houd je ISO daarom op 100 of 200, en kies voor ISO-auto wanneer de boel te donker dreigt te worden. Ik heb mijn camera bijna standaard op A staan: mijn diafragma bepaalt hoeveel scherptediepte en licht ik wil toelaten, de VR (van bijv. de 18-105) zorgt ervoor dat je met 1/100 nog prima uit de voeten kunt, dus als je sluitertijd langer wordt dan bijv. 1/100e dan zet je de auto-ISO aan het werk - en je kiest zelf welke maximale ISO-waarde je nog acceptabel vindt.

Besteed de komende weken eens aan het lezen over camerainstellingen en het uitproberen daarvan. En gooi de resultaten daarvan op het forum - inclusief de instellingen. Zou zo maar een eigen topic kunnen worden - optimale instellingen en resultaten met de D90. Zou voor heel wat andere forumlezers zinvol kunnen zijn, want de meeste instellingen die ik op mijn oude d80 kan kiezen werken ook voor mijn d600.

Benieuwd naar de resultaten - en intussen succes met de "2nd life exercise" voor je D90
S3Pro, D80, D600, Nex5; 6x MF 35-300mm f2.0- 4,5; 7x AF 12-500mm f1.8-6.3; 4x conv 1.6-2x; SB80-800; 4x FD 70-200mm f1.8-4.5; 6x M42 29-200mm f2.0-4.0,

Quickly
Forumlid
Forumlid

Bericht door Quickly » do mar 20 2014 8:41 pm

Bedankt voor de reacties,ik heb nu de iso op 200 gezet en de AF op C met de middelste instelpunten,
en de scherpstelvergrendeilng aangezet.
verder heb ik hem op RAW gezet en voorlopig ook nog op jpeg-fine om het verschil te kunnen zien.

Op mijn pc staat LR 3.3 waarvoor ik ook het boek van Piet.v.d.Eynde "Ligtroom 3 ontmaskerd" in huis heb.

Nu de komende dagen enkele opnames maken en eens kijken wat ik daarmee kan.
Voorlopig kan ik vooruit,ik laat wel weten hoe het uitpakt.

Groeten van Hans.
Groeten van Hans

strangeartefact
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door strangeartefact » do mar 20 2014 8:47 pm

Succes! ben benieuwd naar je ervaringen na alle tips en reacties die je in de praktijk kan brengen!
Even ter verduidlijking. De Raw kan tegen vallen in sommige photoviewers op je pc. De jpeg ziet er dan beter uit, dus dat kan je dan direct herkennen. Als je de raw gaat bewerken kan je wel mooiere resulteten bereiken als jpeg in de camera(als je het goed aanpakt).
In LR zal de raw er dan ook bv minder uit zien dan de jpeg in je photoviewer bijvoorbeeld, let er maar eens op!

Ben benieuwd!
Peter
Bijna leeg hier....

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”