nieuw: ONE V3 met 2 objectieven

Discussies over fotografie met 1 serie.
Plaats reactie
Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

nieuw: ONE V3 met 2 objectieven

Bericht door Hans Braakhuis » do mar 13 2014 6:20 am

Lees maar:

V3: http://www.nikon.nl/nl_NL/products/prod ... 8190663183

Het persbericht:

Stel scherp op actie met de gloednieuwe Nikon 1 V3:
professionele prestaties op topsnelheid in een draagbare body
I AM THE MASTER OF SPEED

Amsterdam, 13 maart 2014 - Vandaag voegt Nikon de gloednieuwe Nikon 1 V3 toe aan hun assortiment revolutionaire Nikon 1-systeemcamera's. De Nikon 1 V3 is met zijn continu-opnamen van 20 beelden per seconde mét autofocus ’s werelds snelste systeemcamera. Met zijn professionele, supersnelle prestaties en draagbare behuizing is deze camera altijd klaar om actie vast te leggen.

De Nikon 1 V3 is ontworpen voor serieuze fotografen die snelheid, kracht en betrouwbaarheid eisen. Ervaar de ongelooflijk snelle continu-opnamen met een snelheid tot wel 60 beelden per seconde. Zelfs bij continue autofocus biedt de Nikon 1 V3 zeer hoge continu-opnamesnelheden tot 20 beelden per seconde, waardoor verrassende momenten in een fractie van een seconde met uiterste precisie kunnen worden vastgelegd. Nikon's baanbrekende hybride AF-systeem heeft maar liefst 171 autofocuspunten die razendsnel op de actie scherpstellen. De grote CMOS-sensor van 18,4 megapixels met ISO 160-12.800 zorgt voor prachtig gedetailleerde resultaten en de nieuwe EXPEED 4A-beeldprocessor verhoogt de algehele prestaties en geeft de camera een baanbrekende snelheid en groot dynamisch bereik.

Als eerste Nikon 1-camera heeft de Nikon 1 V3 een zeer gevoelig en kantelbaar aanraakscherm. Dankzij de ingebouwde Wi-Fi heeft u de vrijheid om uw beelden direct via uw smart-apparaat te delen of om uw camera op afstand te bedienen. De Nikon 1 V3 is een slimme keus om snel en probleemloos te filmen. De bestaande Nikon 1-voordelen op filmgebied zijn in deze camera uitgebreid met een reeks nieuwe filmstanden die meer instelmogelijkheden over het eindresultaat bieden.

Samen met de Nikon 1 V3 worden een nieuw 1 NIKKOR-superteleobjectief en een uiterst compact kitobjectief met motorgestuurde zoom uitgebracht, die Nikon 1-fotografen in elke situatie een creatief voordeel geven.

Matthieu van Vliet, Country Manager Nikon Nederland, merkt op: “De zeer snelle Nikon 1 V3 is het antwoord op de eisen van fotografen die niets aan het toeval willen overlaten. Dit is een systeemcamera met supersnelle prestaties en hoge beeldkwaliteit. Zijn kleine, robuuste bouw en verbeterde ontwerp leveren de ultieme creatieve controle in draagbare vorm. Fotografen en filmers die meer magie in de details willen stoppen, zullen de vrijheid van compositie waarderen die het kantelbare aanraakscherm en de optionele elektronische zoeker bieden.”

Razendsnelle professionele prestaties
De Nikon 1 V3 is ontwikkeld voor fotografen die geen actie aan zich voorbij te laten gaan en biedt opname na opname hoge prestaties en kwaliteit van professioneel niveau. De grote CX-formaat CMOS-sensor van 18,4 megapixels heeft geen optisch laagdoorlaatfilter, zodat elke pixel optimaal wordt benut. Zelfs de fijnste patronen worden in scherp detail vastgelegd en het grote ISO-bereik van 160-12.800 zorgt voor smetteloze beelden bij weinig licht. De Nikon 1 V3 biedt zeer hoge continu-opnamesnelheden tot 20 beelden per seconde met continue autofocus. Als de scherpstelling is vastgezet in het eerste beeld, kan de camera 40 opnamen in RAW maken met een snelheid van 60 bps. De nieuwe EXPEED 4A-beeldprocessor is de motor achter deze buitengewone snelheid en beeldkwaliteit en herbergt twee krachtige processoren: de ene zorgt ervoor dat snelle schrijftijden met gemak worden gerealiseerd en de andere zorgt voor superieure ruisonderdrukking, buitengewone scherpte en rijk geschakeerde afbeeldingen. Hoe snel de actie zich ook ontvouwt, de baanbrekende hybride AF van Nikon 1 heeft nu 171 autofocuspunten (eerder waren dat 135 punten) om snel op het onderwerp scherp te stellen. Er zijn maar liefst 105 AF-punten met fasedetectie op gelijke afstand over het midden van het beeld verdeeld voor een uitstekende scherpstelling bij acties en voor scherpe filmopnamen. AF-punten voor contrastdetectie lopen tot aan de rand van het beeld en zorgen voor opmerkelijk scherpe details, ook bij moeilijke lichtomstandigheden.

Betrouwbare en nauwkeurige controle
Bij de Nikon 1 V3 draait alles om vrijheid van compositie. De camera is zo ontworpen dat u alles nauwkeurig kunt instellen en opnamen kunt maken zonder uw ogen van het onderwerp te halen. Hiervoor beschikt u over een hoofdinstelschijf en een secundaire instelschijf, twee programmeerbare functieknoppen en een functieknop voor snelle toegang tot het menu. Het dunne kantelbare scherm heeft een zeer gevoelig aanraakscherm waarmee u kunt scherpstellen en afdrukken, belangrijke instellingen kunt aanpassen of een voorbeeld van creatieve functies kunt bekijken door eenvoudig de LCD-monitor van 7,5 cm (3,0 inch) met 1.037.000 beeldpunten aan te raken. U kunt gemakkelijk het aanraakscherm uitschakelen of de camera instellen op gecombineerde aanraak- en knopbediening. De nieuwe optionele Nikon 1 DF-N1000 elektronische zoeker biedt een beelddekking van ong. 100% voor een nog grotere precisie. Deze afneembare elektronische zoeker met 2.359.000 beeldpunten heeft een hoog contrast en een hoog oplossend vermogen, geeft belangrijke opname-informatie weer en kan onderwerpen uitvergroten voor een nauwkeurige, handmatige scherpstelling. De optionele GR-N1010 grip heeft onder een hoek geplaatste bedieningsknoppen waardoor de ontspanknop makkelijker bereikbaar is voor een betere stabiliteit tijdens opnamen met een teleobjectief en heeft ook een derde programmeerbare functieknop en een secundaire instelschijf.

Films van professionele kwaliteit
De Nikon 1 V3 is de perfecte filmpartner, ideaal wanneer u licht bepakt, snel en discreet wilt filmen. Het hybride autofocussysteem met snelle accurate fasedetectie-AF garandeert vloeiende videoacties en volgt het onderwerp nauwkeurig. U kunt direct met filmen beginnen door op de opnameknop te drukken of eerst handmatig de belichting en ISO-instelling aanpassen. De elektronische VR (E-VR) staat garant voor scherpe beelden in HD-films die zijn gemaakt met 1080/30p of 720/30p. U kunt dramatische effecten creëren met Slow Motion, een functie die een drie seconden durende HD-filmclip met 120 bps terugspeelt in 12 seconden.

Nieuwe creatieve filmstanden die hun debuut maken in de Nikon 1 V3 zijn Versneld afspelen, Jump-cut en 4-secondenfilm. Net als bij alle Nikon 1-camera's kunt u tijdens het filmen hogeresolutiefoto's maken door eenvoudig op de ontspanknop te drukken of door Nikon's nieuwe functie Automatische beeldopname te gebruiken. Deze functie, die voor het eerst beschikbaar is op de Nikon 1 V3, analyseert elk beeld en maakt een foto wanneer de omstandigheden optimaal zijn.

Nikon 1-innovaties
Originele Nikon 1-innovaties bieden snelle en makkelijke manieren om altijd de beste opname te maken en veranderen gewone opnamen in de camera in iets bijzonders. De geprezen stand Beste moment vastleggen beschikt nu ook over Nikon's nieuwe functie Actieve selectie, die tot 40 hogeresolutiebeelden in minder dan een seconde neemt en u laat kiezen welke bewaard moet blijven. De gloednieuwe optie Creatief palet, beschikbaar in de stand Creatief van de camera, biedt een nieuwe manier om artistieke filters op foto's toe te passen voor u de opname maakt. Creatief palet past de helderheid, verzadiging en witbalans aan terwijl het door verschillende effecten bladert. Het enige wat u hoeft te doen is uw vinger over de ring op het aanraakscherm te bewegen of aan de multi-selector te draaien, zodat het beeld op de monitor verandert en u ziet wat u vastlegt op het moment dat u afdrukt. De gemakkelijk toegankelijke geheugenkaartsleuf zorgt dat eenvoudig een microSD-geheugenkaart geplaatst kan worden.

Nieuwe 1 NIKKOR-objectieven
Samen met de Nikon 1 V3 worden twee nieuwe 1 NIKKOR-objectieven uitgebracht. Het krachtige 1 NIKKOR VR 70-300mm f/4.5-5.6 superteleobjectief met Super ED-glas en Nano Crystal Coat geeft fotografen de vrijheid snelle, smetteloze superteleopnamen te maken zonder statief. Het 1 NIKKOR VR 10-30mm f/3.5-5.6 PD-ZOOM-objectief is voor het eerst als kitobjectief voor de Nikon 1 V3 verkrijgbaar en levert snelheid, flexibiliteit en een ongeëvenaarde beeldkwaliteit, rechtstreeks uit de verpakking. Dit platte zoomobjectief is uitgerust met een automatische elektronische objectiefbescherming en een intrekbaar objectiefmechanisme. Hiermee legt u zelfs de meest onverwachte foto- of filmmomenten zonder vertraging vast.

Prijzen en beschikbaarheid
De Nikon 1 V3 met de 1 NIKKOR VR 10-30mm f/3.5-5.6 PD-ZOOM is naar verwachting verkrijgbaar vanaf 17 april 2014 voor een adviesprijs van € 969,-. De adviesprijs van de body alleen bedraagt € 869,-.

Overzicht van belangrijke kenmerken:
Grote CMOS-sensor van 18,4 megapixels: snelle CX-formaat sensor, ontworpen zonder laagdoorlaatfilter. Legt fijne patronen scherp vast en levert smetteloze, heldere beelden op.
ISO 160-12.800: automatische ISO heeft een bereik van 160-6400 en de gevoeligheid kan tot ISO 12.800 worden verhoogd. Twee geavanceerde ruisonderdrukkingsinstellingen verminderen ruis wanneer met ISO 6400 of 12.800 wordt gefotografeerd.
EXPEED 4A: hiermee kunt u spectaculaire foto's en HD-films met hoge snelheid blijven maken.
Wi-Fi: De Wi-Fi-functie verbindt de camera rechtstreeks met een smartapparaat, zodat u foto's kunt delen direct nadat u ze hebt gemaakt. Of bedien uw camera op afstand met uw smart-apparaat.

Professionele controle: hoofd- en secundaire instelschijf, twee programmeerbare functieknoppen en PSAM-opnamestanden.
Bediening via een touchscreen: touchscreen LCD-monitor van 7,5 cm (3,0 inch) met 1.037.000 beeldpunten.
Geavanceerde hybride AF: AF-systeem met 171 punten. Heeft 105 fasedetectiepunten die snel en nauwkeurig op de actie scherpstellen.
Bliksemsnelle beelden per seconde: maak beelden tot 20 bps met continue AF of maak 40 RAW-foto's met 60 bps als de scherpstelling is vastgezet in het eerste beeld.
Films van professionele kwaliteit: Full HD-films (1080p) (beeldverhouding 16:9) met een beeldsnelheid van 60p/30p en volledig handmatige controle over instellingen. Elektronische VR levert scherpe beelden voor HD-films die zijn opgenomen met 1080/30p of 720/30p. Neem hogeresolutiefoto's tijdens het filmen en bekijk HD-films die met 120 bps zijn opgenomen in extreme slow motion.
Virtuele horizon: u kunt de horizontale kanteling en de verticale kanteling (naar voren en naar achteren) controleren op de LCD-monitor of via de externe zoeker.
Weergave van hoge lichten: wijst op mogelijke belichtingsproblemen tijdens de weergave.
Nikon 1-innovaties: Beste moment opname (met de nieuwe opties Actieve selectie, Slimme fotoselectie en Trage weergave), Bewegingssnapshot.
Creatief palet: pas voorafgaand aan de opname artistieke filters toe op foto's via het touchscreen of de multi-selector van de camera.
Gemakkelijk toegankelijke geheugenkaartsleuf: maakt het eenvoudig een microSD-geheugenkaart te plaatsen.

Speciale optionele accessoires:
• DF-N1000 EVF: afneembare elektronische zoeker met 2.359.000 beeldpunten. Met een hoog contrast, een hoog oplossend vermogen en een beelddekking van bijna 100%.
• GR-N1010 grip: geeft stabiliteit aan de camera voor betrouwbare telefotoresultaten. Biedt een extra programmeerbare functieknop, secundaire instelschijf en ontspanknop.
• SB-N7 Speedlight: een compacte en krachtige flitser.
• FT1 vattingadapter: maakt het mogelijk een NIKKOR D-SLR-objectief op een Nikon 1-camera te gebruiken.
Meegeleverde accessoires:
• EN-EL20a oplaadbare Li-ion accu
• MH-29 acculader
• UC-E20 Micro USB-kabel
• AN-N1000 draagriem
• Nikon 1 objectief- en bodydoppen en afdekkapje voor de flitsschoen
• Bijgeleverde software: View NX2

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Re: nieuw: ONE V3 met 2 objectieven

Bericht door Hans Braakhuis » do mar 13 2014 6:32 am

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ericb
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Ericb » do mar 13 2014 7:40 am

De V3 is op een aantal punten een heel aantrekkelijke camera maar heeft 1 heel groot probleem.

Nikon heeft helaas niets geleerd van het recente verleden als het om de prijsstelling gaat.
969 euro voor body en lens. Adviesprijs VS 1200 dollar incl grip en VHF, dat is 864 euro.
En nu weet ik wel dat er verschillen in belasting etc zit maar dit is echt over de top.
Nikon Z8, Z6 en wat lenzen en een hoop andere zooi.

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » do mar 13 2014 7:52 am

Ericb schreef:Nikon heeft helaas niets geleerd van het recente verleden als het om de prijsstelling gaat. ...
Wat bedoel je?

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Skippy » do mar 13 2014 8:03 am

Kansloos met deze (advies)prijzen.

Ericb
Clublid
Clublid

Bericht door Ericb » do mar 13 2014 8:22 am

Precies, kansloos met deze prijzen. De V1 begon ook pas te verkopen toen de prijs meer dan gehalveerd was.
Een 70/300 voor bijna 1000 euro, dat is meer dan het dubbele van wat een FX 70/300 kost.

Ik ben met de V1 ook pas ingestapt nadat de prijs flink gezakt was. Ik kan mij voorstellen dat iedereen die de prijsontwikkelingen van de 1 serie een beetje gevolgd heeft nu een jaartje wacht zodat je het toestel dan voor de helft of minder kunt kopen.

Optionele zoeker 349, handgreep 169 euro. Totaal voor de body, lens, grip en zoeker iets van 1500 euro. Dat is dan bijna 2 keer de Amerikaanse prijs, laat staan de vergelijking met het verre oosten.
Die Fuji XT-1 of OMD 5 zien er steeds meer uit als koopjes.
Laatst gewijzigd door Ericb op do mar 13 2014 8:44 am, 1 keer totaal gewijzigd.

ArendV
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArendV » do mar 13 2014 8:36 am

Inderdaad stevig geprijsd, aan de ander kant op bepaalde punten - met name autofocus snelheid en dekking en snelheid van serie opnamen - zeer veel potentie.
De vraag is alleen wie deze snelheid nodig heeft in een systeemcamera en dus bereid is er voor te betalen.

Ik zie de volgende adviesprijzen voorbij komen voor Europa (op dpreview.com):
Body only €849
€949 with the 10-30mm PD zoom.
The camera, zoom, EVF and grip kit will set them back around €1249

Een paar dingen in vergelijking met mijn V1:
* Geen ingebouwde elektronische zoeker, jammer en dat wordt dus nog een paar honderd euro extra voor de DF-N1000.
* Hij gebruikt micro-SD kaartjes i.p.v. SD, erg vreemde beslissing van Nikon.
* De grip ziet er vreemd uit en lijkt mij niet echt nodig met de kleinere objectieven (er zit al een klein gripje dat bij de V1 ontbrak - opgelost met Franiec grip).
* Nieuw is het kantelbare scherm achterop, zeker handig.
* Bediening zal verbeterd zijn met meer knoppen waar je een functie aan kunt toewijzen (maar voor mij al geen echt probleem met de V1 als je hem eenmaal kent).

Mocht hij uiteindelijk flink wat goedkoper worden dan heb ik misschien interesse (Video gebruik ik nauwelijks en die hoge snelheid heb ik ook niet nodig in mijn fotografie).
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn

D. Haaksma
Forumlid
Forumlid

Bericht door D. Haaksma » do mar 13 2014 8:55 am

Ik kantel langzaam aan naar een systeemcamera waarop ik ook mijn nikon lenzen kan gebruiken als dan niet met een tussenring - adapter o.i.d.
Maar als ik zo lees, inschat en zie, komt ook deze V3 weer niet in aanmerking.
Snelheid heeft bij mij geen prioriteit, dat zal ook wel schelen.

Genster
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Genster » do mar 13 2014 5:45 pm

Nog steeds geen aps-c :(
Had in mijn beleving best gemogen voor die prijs :shock:

JerryBig
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door JerryBig » do mar 13 2014 8:28 pm

Voor de US prijs ben ik zeer geïnteresseerd, voor de NL in het geheel niet. Belachelijk.
V1 + J5 + D750 en kilo's aan glaswerk

Ericb
Clublid
Clublid

Bericht door Ericb » do mar 13 2014 9:14 pm

Correctie: ook als set in Nederland voor 1269, dus body, lens, grip en zoeker.
Blijft (te) veel geld in mijn opinie voor een dergelijke camera.
En waarom als set alleen te koop met standaardlens, ik heb al twee 10 tot 30 mm lenzen :( Wel als losse body maar als je er een grip en zoeker bij koopt kun je net zo goed de hele set kopen.
Daarnaast zoals al eerder aangegeven, weer een andere batterij en een ander type geheugenkaart en natuurlijk weer een andere oplader. Daarbij een volgens mijn eigen ervaringen nogal kwetsbaar kaartje.
Dus naast de kosten voor de camera komen er in ieder geval weer extra kosten bij voor de geheugenkaarten, batterijen etc..

Zo langzamer hand kun je niet meer echt van een systeem spreken want steeds meer onderdelen zijn niet uitwisselbaar.

jvdme
Forumlid
Forumlid

Bericht door jvdme » ma mar 17 2014 9:49 pm

Mijn eerste reactie bij het zien van de foto's van deze nieuwe kamera was: Wow, prachtige kamera, wel duur, lijkt op een Olympus, had 5 jaar geleden uit moet komen.
Ik gebruik zelf de 1J1, ben er enthousiast over en de 1V3 zou over tig jaren zijn opvolger kunnen worden.

Maar ik verbaas mij nu vooral over de reacties hier, of liever, over de weinige reacties.
Bij het nieuws van de Nikon Df regende het commentaar en op- en aanmerkingen, maar nu is het oorverdovend stil.
Heeft Nikon weer geen nieuw gat in de markt opgespoord .........?
John.

RVK
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door RVK » ma mar 17 2014 10:10 pm

Een gat in de markt ? Ik denk eerder een misser. kijk eens wat Thom Hogan er over zegt, hij heeft meestal een scherpe kijk op de zaken en als je dan ook moet lezen dat de problemen met de D600 ook nog niet helemaal opgelost zijn ( naar zeggen in China) dan geeft dat toch te denken

http://www.sansmirror.com/newsviews/nik ... es-v3.html" onclick="window.open(this.href);return false;

RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/

Ericb
Clublid
Clublid

Bericht door Ericb » di mar 18 2014 7:44 pm

Voorlopig zie ik maar 1 doelgroep die bereid zou kunnen zijn om zoveel geld uit te geven voor de V3.
En dat zijn bv vogelfotografen. Een V3 met de 70/300 geeft je voor iets meer dan 2000 euro een compacte super tele van ongeveer 860 mm met een redelijke lichtsterkte.
Maar of die doelgroep groot genoeg is om veel camera's te verkopen weet ik niet.
daarbij zou Nikon die groep dan ook wel marketing technisch moeten bewerken.

Ik ben op dit moment in ieder geval niet van plan om in een V3 en meer lenzen te investeren. Daarvoor is de toekomst van CX te onzeker en de alternatieven te aantrekkelijk.

ArendV
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArendV » do mar 20 2014 7:45 pm

DXOMark heeft de V3 al op de testbank gehad.
http://www.dxomark.com/Reviews/Nikon-1- ... ompetition

Bij de hogere resolutie blijven ruis bij hoge ISO, kleurdiepte en dynamisch bereik vergelijkbaar met de V2 en V1. Aan de ene kant knap maar ik had toch wat meer verwacht.
En Sony haalt nog steeds meer uit de 1 inch sensor en dat bij een nog hogere resolutie (20 MP vs. 18 MP).
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn

Plaats reactie

Terug naar “1 serie”