Beste vrienden
Alhoewel ik reeds verschillende jaren aan natuur fotografie doe met de D300 heb ik toch een vraag
Wat is de beste instelling voor de groote van het meetgebied (b5) 6-8-10 of 13mm of Avg gemiddeld.
Wat zijn de verschillen?
Avg.
Meetpunt
- Etienne2
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Meetpunt
http://www.fotografie-etienne.be" onclick="window.open(this.href);return false;
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: Meetpunt
Welke de beste is hangt van de situatie af. En je eigen voorkeur natuurlijk. De grootte die aangegeven wordt is de grootte van het deel van het beeld dat meegenomen wordt bij het bepalen van de juiste belichting.
Belangrijker vind ik persoonlijk dat je weet hoe de camera onder bepaalde omstandigheden werkt. Zo werk ik vrijwel altijd met de matrixmeting. Die ken ik inmiddels goed. Ik heb voor de keren dat ik een spotmeting wil gebruiken het te gebruiken gebied bewust zo klein mogelijk gezet.
Belangrijker vind ik persoonlijk dat je weet hoe de camera onder bepaalde omstandigheden werkt. Zo werk ik vrijwel altijd met de matrixmeting. Die ken ik inmiddels goed. Ik heb voor de keren dat ik een spotmeting wil gebruiken het te gebruiken gebied bewust zo klein mogelijk gezet.
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
Etienne,
Eens met Patrick, meestal voldoet de Matrixmeting, maar het is lastig om te herkennen wanneer die in de fout zal gaan.
Als je in hetzelfde licht zit als het onderwerp kan je ook proberen de binnenkant van jouw hand te meten.
Bovendien: zolang je in RAW/NEF schiet en af en toe op de monitor van de kamera kijkt is de kans op echte fouten niet groot.
Groeten, Gijs (die de belichting meestal handmatig meet)
Eens met Patrick, meestal voldoet de Matrixmeting, maar het is lastig om te herkennen wanneer die in de fout zal gaan.
Als je in hetzelfde licht zit als het onderwerp kan je ook proberen de binnenkant van jouw hand te meten.
Bovendien: zolang je in RAW/NEF schiet en af en toe op de monitor van de kamera kijkt is de kans op echte fouten niet groot.
Groeten, Gijs (die de belichting meestal handmatig meet)
Laatst gewijzigd door gijs sandberg op zo mar 23 2014 12:32 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- Etienne2
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Ben vanmorgen op pad geweest, en het een en ander eens ingesteld ivm. Meetpunt en belichting.
Op het eerste zicht zie ik weinig tot geen verschillen.
Mvg.
Op het eerste zicht zie ik weinig tot geen verschillen.
Mvg.
http://www.fotografie-etienne.be" onclick="window.open(this.href);return false;