jeroen13579 schreef:en een macro lens, kun je hier ook mee inzoomen ...
Ja, er is een macro zoom objectief: de Nikkor AF f4,5-5,6 70-180 millimeter ED is het enige macro zoom objectief dat ik zo ken.

(alleen tweedehands leverbaar)
Op je D3200 heb je met de AF f4,5-5,6 70-180 geen AF, want dat werkt alleen met AF-S Nikkor of USM, HSM, USD of SSM zoals andere objectief fabrikanten AF-S noemen.
De hierboven aangeraden AF-S Micro 105 f/2,8 G ED VR is waarschijnlijk het meest gebruikte Nikkor objectief. Zelf heb ik de oudere AF versie (m'n camera heeft geen AF-S nodig). Een 105 is het meest gebruikt vanwege de goede verhouding: prijs, werkafstand en kwaliteit. Met kortere macro objectieven verlies je op werkafstand.
Werkafstand is de afstand tussen de frontlens van je objectief en het onderwerp.
Een objectief koop je voor minstens 10 jaar. De meeste van mijn objectieven zijn zo rond de 25 jaar oud. Of je die kwaliteit en andere kwaliteiten zoals IF, VR, een snelle en niet huntende AF, geen lawaaiige AF motor, nodig hebt, is mede afhankelijk van de hoeveelheid geld die je wilt investeren.
Is je volgende camera weer een DX, kijk dan ook eens naar de AF-S DX Micro 85 f/3,5G ED VR.
Meer lezen:
http://www.hansbraakhuis.nl/macro.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;