Corrigeren van een oude foto

Discussies over fotobewerking en archivering
Plaats reactie
rberkers
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Corrigeren van een oude foto

Bericht door rberkers » ma mar 24 2014 9:27 am

Ik ben momenteel bezig met het bewerken van een aantal oude (familie-) foto's. En meestal naar tevredenheid. Maar bij één foto loop ik tegen een probleempje aan.

Dit is de foto waar het om gaat (het origineel is groter dan het geplaatste exemplaar). Deze zeer streng kijkende dame is overigens mijn grootmoeder:

Afbeelding

Nadat ik een paar standaard dingetjes heb gedaan (zoals bijvoorbeeld de foto een klein beetje bijsnijden, zodat de beschadigde randen wegvallen), ga ik meestal met het contrast aan de slag. Wat in het origineel al een beetje te zien is, wordt door het contrast te verhogen nog duidelijker, namelijk de "korreligheid" van de foto.. Is hier nog wat aan te doen of is het gewoon accepteren dat dit een oude foto is en zo laten (wat voor mij een totaal aanvaardbare optie is). Ben gewoon benieuwd of hier nog iets aan te doen is.

Afbeelding

Alvast bedankt.

Groet,
Rob.
Photography is the skill to steal a moment from time...
http://www.rberkers.nl

NCN-lid

ATOR
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Corrigeren van een oude foto

Bericht door ATOR » ma mar 24 2014 12:22 pm

Op het kleine formaat wat je laat zien is het lastig te beoordelen, je zou eigenlijk een 100% beeld moeten laten zien.

Wat me het meest opvalt is de lichte noise in de donkere delen. Je zou in photoshop op een gekopieerde nieuwe laag van het origineel alle noise weg kunnen halen en dan met Blend Mode Darken of Layer Style - Blending Options - Blend if, alleen de lichtere noise weg kunnen laten halen.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Re: Corrigeren van een oude foto

Bericht door emdeklerk » ma mar 24 2014 3:42 pm

Ik zou nooit foto's afsnijden ("bij"-snijden), maar de rafeltjes met de omliggende toon opvullen.
Alle verlies van een uniek origineel moet vermeden worden.

En korrel hoort erbij. Het is logisch dat je het contrast wat wilt verhogen als het origineel wat flets geworden is, maar een beetje korrel is normaal. Trouwens, op de oude foto's die ik ken is de korrel nou niet echt prominent... Zou me er niet druk over maken.

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”