Ik fotografeer alweer een tijdje met de Nikkor 70-300 mm, (gebruik deze met name voor dieren, vogels in het bijzonder en wil in de toekomst wellicht ook safari oid). Mijn probleem is, dat deze lens eigenlijk boven de 250 mm niet echt goed presteert EN ik kom altijd mm's te kort.
Gezien het feit dat de 300 mm F 2.8 wel een beetje erg duur is, ben ik me aan het oriënteren op een 300 mm F4 (gewoon het laatste model). Mijn vraag is zijn er mensen die dit objectief gebruiken met een teleconverter en zo ja wat zijn de resultaten. Ik ben me bewust van de nadelen van een converter (minder licht, en tragere AF.
Ik zal de lens voornamelijk in vogelhutten gaan gebruiken, maar ook gewoon tijdens wandelingen. Natuurlijk is stabilisatie altijd beter maar ik heb helaas geen geldboom in de tuin staan. Mijn voorkeur gaat ook echt uit naar een vast brandpunt, vanwege de kwaliteit. 80-400 is geen optie omdat er teveel overlap is met de 70-300.
Ik wil de lens op dit moment gaan gebruiken op mijn huidige body, een D7000. Misschien wil ik in de toekomst naar FF, echter dat is voor vogelfotografie weer wat nadeliger omdat je door de grotere sensor een grotere beeldhoek (en dus grotere uitsnede) krijgt. Wellicht behoort een upgrade naar de D7100 (met extra crop) ook tot de mogelijkheden. Ik crop ook altijd in de nabewerking.
Graag advies / ervaringen!
groetjes Claudia
p.s. ik hou me ook aanbevolen voor DE ultieme ijsvogel-vogelkijkhut