Wat zegt de DXO mark site?
Andere vraag om tot een beslissing voor een nieuwe camera te komen. Ik meen te begrijpen dat DXOmark hier ook wel als meetgraad wordt gebruikt.
Moet ik die site serieus nemen of moet daar een korreltje zout bij. In mijn verwoede poging een gegronde keuze te maken, speur ik het internet af. DXOmark waardeert vele camera's, vele lenzen en nog veel meer combinaties van die twee.
Als ik een korte vergelijking maak van dezelfde lenzen op de D7100 en de D610 kom ik tot de conclusie dat de 7100 duidelijk minder is... Zie het vergelijk van dezelfde lenzen op beide camers's. Wat moet ik hiermee? (sorry voor de layout, copieer even naar Libreoffice of execl)
Dezelfde lenzen worden op de 610 structureel veel beter beoordeeld dan op de 7100... Wat zegt dat over de camera's of over DXOmark?
Als iemand me kan vertellen hoe ik een exel kan toevoegen, wordt het wel wat overzichtelijker...
7100 610
Lens '$$$$ DXO score scherpte Lens '$$$$ DXO score scherpte
Nikon AF-S NIKKOR 70-200mm f/2.8G ED VR II 2699 23 15 Nikon AF-S NIKKOR 70-200mm f/2.8G ED VR II 2699 28 18
Tamron SP 70-200mm F/2.8 Di VC USD Nikon 1699 23 16 Tamron SP 70-200mm F/2.8 Di VC USD Nikon 1699 29 19
Sigma 70-200mm F2.8 EX DG APO Macro HSM II Nikon 949 21 12 Sigma 70-200mm F2.8 EX DG APO Macro HSM II Nikon 949 23 13
Nikon AF-S NIKKOR 70-200mm f/4G ED VR 1399 21 13 Nikon AF-S NIKKOR 70-200mm f/4G ED VR 1399 27 20
Sigma 70-200mm F2.8 EX DG APO OS HSM Nikon 1699 20 12 Sigma 70-200mm F2.8 EX DG APO OS HSM Nikon 1699 24 15
Nikon AF-S VR Zoom-Nikkor 70-200mm f/2.8G IF-ED 1850 19 11 Nikon AF-S VR Zoom-Nikkor 70-200mm f/2.8G IF-ED 1850 25 15
Tamron SP AF 70-200mm F/2.8 Di LD (IF) MACRO Nikon 770 17 6 Tamron SP AF 70-200mm F/2.8 Di LD (IF) MACRO Nikon 770 25 15
Sigma 70-200mm F2.8 EX DG APO HSM Nikon 880 16 10 Sigma 70-200mm F2.8 EX DG APO HSM Nikon 880 22 14
Moet ik die site serieus nemen of moet daar een korreltje zout bij. In mijn verwoede poging een gegronde keuze te maken, speur ik het internet af. DXOmark waardeert vele camera's, vele lenzen en nog veel meer combinaties van die twee.
Als ik een korte vergelijking maak van dezelfde lenzen op de D7100 en de D610 kom ik tot de conclusie dat de 7100 duidelijk minder is... Zie het vergelijk van dezelfde lenzen op beide camers's. Wat moet ik hiermee? (sorry voor de layout, copieer even naar Libreoffice of execl)
Dezelfde lenzen worden op de 610 structureel veel beter beoordeeld dan op de 7100... Wat zegt dat over de camera's of over DXOmark?
Als iemand me kan vertellen hoe ik een exel kan toevoegen, wordt het wel wat overzichtelijker...
7100 610
Lens '$$$$ DXO score scherpte Lens '$$$$ DXO score scherpte
Nikon AF-S NIKKOR 70-200mm f/2.8G ED VR II 2699 23 15 Nikon AF-S NIKKOR 70-200mm f/2.8G ED VR II 2699 28 18
Tamron SP 70-200mm F/2.8 Di VC USD Nikon 1699 23 16 Tamron SP 70-200mm F/2.8 Di VC USD Nikon 1699 29 19
Sigma 70-200mm F2.8 EX DG APO Macro HSM II Nikon 949 21 12 Sigma 70-200mm F2.8 EX DG APO Macro HSM II Nikon 949 23 13
Nikon AF-S NIKKOR 70-200mm f/4G ED VR 1399 21 13 Nikon AF-S NIKKOR 70-200mm f/4G ED VR 1399 27 20
Sigma 70-200mm F2.8 EX DG APO OS HSM Nikon 1699 20 12 Sigma 70-200mm F2.8 EX DG APO OS HSM Nikon 1699 24 15
Nikon AF-S VR Zoom-Nikkor 70-200mm f/2.8G IF-ED 1850 19 11 Nikon AF-S VR Zoom-Nikkor 70-200mm f/2.8G IF-ED 1850 25 15
Tamron SP AF 70-200mm F/2.8 Di LD (IF) MACRO Nikon 770 17 6 Tamron SP AF 70-200mm F/2.8 Di LD (IF) MACRO Nikon 770 25 15
Sigma 70-200mm F2.8 EX DG APO HSM Nikon 880 16 10 Sigma 70-200mm F2.8 EX DG APO HSM Nikon 880 22 14
Laatst gewijzigd door bigtwin op do mar 27 2014 5:16 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
- Reest
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Wat zegt de DXO markt site?
je hebt al een draadje openstaan.
Ik denk dat het beter is dáár te posten
Rinus
Ik denk dat het beter is dáár te posten
Rinus
Nikon | Gitzo en iets wat schommelt
Re: Wat zegt de DXO markt site?
Nee, dat draadje wordt steeds weer gebruikt voor andere vragen... Dit is ook een ander onderwerp, gaat over wat ik van DXO mark moet vinden in mijn zoektocht naar "onpartijdige" advies/review sites.
Laatst gewijzigd door bigtwin op do mar 27 2014 5:16 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Re: Wat zegt de DXO mark site?
Heel eenvoudig. De D610 is een full frame camera met 24 megapixels, de D7100 een DX camera met een kleiner formaat sensor ook met 24 Megapixels.bigtwin schreef: Als ik een korte vergelijking maak van dezelfde lenzen op de D7100 en de D610 kom ik tot de conclusie dat de 7100 maar een matige camera is... Zie het vergelijk van dezelfde lenzen op beide camers's. Wat moet ik hiermee, anders dan concluderen dat de D7100 maar matig is?
De pixels van de D7100 zijn lineair dus pakweg een factor 1,5x kleiner. Objectieven hebben optisch gezien bepaalde limieten. Fouten zullen eerder opvallen bij de nog meer kleinere pixels van een D7100 dan bij de D610. Onscherpte idem.
Door de kleinere pixels van de D7100 zal ruis e.d. ook eerder opvallen dan van een camera met grotere pixels (als vergelijk van sensors, pixels en achterliggende techniek uit ongeveer dezelfde ontwikkelingsperiode).
Vriendelijke groet, Léon Obers
- strangeartefact
- Forumlid
- Contacteer:
Tjah zo kan het ook, het past wel in dat andere draadje natuurlijk. Het is meer een kwestie dat jij op zoek lijkt naar de beslissing, maar die mag je zelf nemen. Ga eens lezen over het verschil tussen dx en fx sensor, dan begrjp je de waarden van dx0mark denk ik meteen beter. Ga eens op flickr of 500px zoeken op foto's gemaakt met de d7100 en de d610. Kortom lezen en meten is weten maar doe dat dan ook, je draadje elders op dit forum heb ik me nml ook al afgevraagt of je alles wel leest
Niet lullig bedoeld verder hoor maar advies vragen is 1 en dat heb je al uitgebreid gehad en nu noem je dat vervuiling.
Succes en groet.

Succes en groet.
Bijna leeg hier....
Dit vind ik toch werkelijk fraai...strangeartefact schreef: Niet lullig bedoeld verder hoor maar advies vragen is 1 en dat heb je al uitgebreid gehad en nu noem je dat vervuiling.
Succes en groet.
Ik ben nog stees niet op zoek naar mijn keuze, maar naar advies en meningen...
Ik zou erg blij zijn als er veel mensen hun mening en reaktie geven.
Ik zou erg blij zijn als er veel mensen hun mening en reaktie geven.
- strangeartefact
- Forumlid
- Contacteer:
Fraai of niet wat mis je nu dan nog aan advies en/of meningen?
Wil je graag 25 mede forummers die zeggen d7100 en 30 die zeggen d610 en je bent er wel uit?
Er staat al zoveel info in je andere draadje nml, heb net nog eens teruggelezen en misschien vind jij veel vervuiling maar er staan werkelijk duidelijke adviezen en meningen.
Ik wil je graag nog verwijzen naar dpreview zowel de d7100 als de d610 zijn daar zeer uitgebreid gereviewd en nogmaals attenderen op ga eens online gewoon foto's bekijken gemaakt , met de 2 camera's zodat je de beeldkwali kan beoordelen.
Maar goed, ben vast wederom onaardig hoe goed bedoeld het ook is van mijn kant.
Peter
Wil je graag 25 mede forummers die zeggen d7100 en 30 die zeggen d610 en je bent er wel uit?
Er staat al zoveel info in je andere draadje nml, heb net nog eens teruggelezen en misschien vind jij veel vervuiling maar er staan werkelijk duidelijke adviezen en meningen.
Ik wil je graag nog verwijzen naar dpreview zowel de d7100 als de d610 zijn daar zeer uitgebreid gereviewd en nogmaals attenderen op ga eens online gewoon foto's bekijken gemaakt , met de 2 camera's zodat je de beeldkwali kan beoordelen.
Maar goed, ben vast wederom onaardig hoe goed bedoeld het ook is van mijn kant.
Peter
Bijna leeg hier....
Peter, dank voor je antwoord. Nee, je bent niet onaardig, ik ben een beetje een twijfelaar. Een beetje dan...
Alsof ik alles door een grote DoF zie.
Vandaar mijn vele vragen.
Ik ga nog wat bekijken en lezen. En wat vastpakken in de winkels.
Dank je, en de rest van de adviseurs ook!
Alsof ik alles door een grote DoF zie.
Vandaar mijn vele vragen.
Ik ga nog wat bekijken en lezen. En wat vastpakken in de winkels.
Dank je, en de rest van de adviseurs ook!
- Peter
- Clublid
- Contacteer:
Vraag me werkelijk af hoe men 'vroeger' een camera kocht..
geen internet, geen forum, geen reviews, geen DXO, geen mediamarkt, geen dozenschuivers... alleen maar de vakhandel.
Of zou die vakhandel voor een goed advies nog wellicht een optie zijn ?
neen, vast niet
geen internet, geen forum, geen reviews, geen DXO, geen mediamarkt, geen dozenschuivers... alleen maar de vakhandel.
Of zou die vakhandel voor een goed advies nog wellicht een optie zijn ?
neen, vast niet

-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Uit nood heb ik mijn step-up ring dus bij de vakhandel gekocht! 

- John'47
- Forumlid
@Peter
Vroegah gaf de vakhandel boekjes uit met wat ze verkochten
En stond er meer in fotobladen dan nu
En waren er verschillende schrijvers die het meestal over compositie hadden maar intussen ook vergelijkingen tussen camera's en toebehoren maakten
Vroegah gaf de vakhandel boekjes uit met wat ze verkochten
En stond er meer in fotobladen dan nu
En waren er verschillende schrijvers die het meestal over compositie hadden maar intussen ook vergelijkingen tussen camera's en toebehoren maakten
Nikon D810, Sony RX1R II.
- Léon Obers
- Forumlid
@Peter
Tijdschriften als Foto en Focus publiceerden testrapporten. Dan ging ik naar de bibliotheek om hele stapels artikelen door te nemen.
Tijdschriften als Foto en Focus publiceerden testrapporten. Dan ging ik naar de bibliotheek om hele stapels artikelen door te nemen.
- Peter
- Clublid
- Contacteer:
John
met jouw achtergrond..., moet jij in staat zijn om mijn opmerking anders te interpreteren
De Beatles zijn mij ook niet onbekend
@Leon
Zal ik je vertellen hoe ik de keuze van mijn body heb gemaakt.?
Op gevoel., letterlijk. Dom wellicht maar de grip van de D300s bevalt me nog steeds prima. Grote vent, grote handen.
De camera zit net soms net zo onder de drek als me laarzen als ik weer eens onderuit ga in de blubber van een natuurgebied. Het zal me een worst zijn
Met alle respect, ieder heeft zijn zijn eigen voorkeur als het gaat om 'specificaties'. Ik heb eens de D3200 van mijn vrouw een dag geleend door 'weer en wind' .
Het toestel was gelijk 'bevochtigd' en kon richting het service centrum. Absurd. Plastic troep, maar wel met goede 'specificaties' gelet op de prijs-prestatie verhouding. En natuurlijk met veel betere 'specs' als die oude D300s. Sneller dit, beter zus en beter zo..
Tenzij het regent of wanneer er per ongeluk een tikkie wordt uitgedeeld,
Dus om terug te komen op de vraag van de topic starter. Mij zegt DxO helemaal niets.
.
met jouw achtergrond..., moet jij in staat zijn om mijn opmerking anders te interpreteren

De Beatles zijn mij ook niet onbekend
@Leon
Zal ik je vertellen hoe ik de keuze van mijn body heb gemaakt.?
Op gevoel., letterlijk. Dom wellicht maar de grip van de D300s bevalt me nog steeds prima. Grote vent, grote handen.
De camera zit net soms net zo onder de drek als me laarzen als ik weer eens onderuit ga in de blubber van een natuurgebied. Het zal me een worst zijn
Met alle respect, ieder heeft zijn zijn eigen voorkeur als het gaat om 'specificaties'. Ik heb eens de D3200 van mijn vrouw een dag geleend door 'weer en wind' .
Het toestel was gelijk 'bevochtigd' en kon richting het service centrum. Absurd. Plastic troep, maar wel met goede 'specificaties' gelet op de prijs-prestatie verhouding. En natuurlijk met veel betere 'specs' als die oude D300s. Sneller dit, beter zus en beter zo..
Tenzij het regent of wanneer er per ongeluk een tikkie wordt uitgedeeld,
Dus om terug te komen op de vraag van de topic starter. Mij zegt DxO helemaal niets.
.
- Léon Obers
- Forumlid
Buiten testen die ik las, is bij mij als het effen kan ook nodig om spullen ook werkelijk in de hand te hebben, om te kijken hoe het vastpakt. Zeker bij een camera. Lenzen heb ik ook wel gekocht "op afstand". Zonder spijt overigens omdat ik toch me toch aardig had geïnformeerd en me er een voorstelling van kon maken hoe het zou vastpakken.