Sigma 150mm

Discussies over macro/micro objectieven
EdvandeZilver
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Sigma 150mm

Bericht door EdvandeZilver » zo mar 23 2014 1:16 pm

Als ik zo op het blote oog kan beoordelen is het niet echt bewegingsonscherpte (te lange sluitertijd) maar 'n gevalletje backfocus. Hier op 't forum komt dit fenomeen in verschillende draadjes aan bod.

Mirfotografie
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door Mirfotografie » zo mar 23 2014 1:17 pm

Dankjewel Plincky.

Hoe kleiner het diafragma, hoe meer kans van slagen ik vaak op de foto heb. Echter wil ik juist geregeld werken met een groot diafragma, wat dus meestal niet lukt.

Ook bij stilstaande objecten heb ik hetzelfde probleem met de focus :(

plincky
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door plincky » zo mar 23 2014 2:00 pm

Je scherpte gebied hangt af van de lengte van je lens, censor grote, afstand tot onderwerp en diafragma.

De foto van je dochter:
stel dat je op 2 meter afstand stond met een diafragma van f3.5 op 150mm op je D5000 geeft dat een scherpte gebied in je foto van 2.21cm. De rest zal onscherp zijn.
Als je op 5 meter afstand staat is dit 14.5cm.

Maar als je op 2 meter f9 zou gebruiken heb je 5.91cm scherpte gebied.
en op 5 meter 38.8 cm.

Dit kan je berekenen met dit soort rekenmachines.

Je ziet ook in mijn voorbeeldfoto's diafragma's van f22 bv van de spin. Hier zat ik op zo'n 50cm van de spin af. dan is er maar 1.06 cm scherp. je ziet dat zelfs met f22 dan alleen het begin van de spin scherp is. Dit komt omdat ik er zo dicht op zit. als ik die spin van 2 meter afstand op f22 zou fotograferen dan is hij wel helemaal scherp. omdat het scherpte gebied dan 22.4cm is.

Omdat dit gebied zo klein is kan elke minimale afwijking in de fabriek leiden tot verschillen. hiervoor hebben ze AF finetune ontwikkeld. hiermee kan je de fouten herstellen. vroeger wat het wat minder een probleem omdat het wat minder goed zichtbaar was. nu met de hoge megapixel camra's is dit steeds beter en vaker te zien.

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » zo mar 23 2014 2:15 pm

[quote="Mirfotografie"]Uiteraard ben ik me bewust van het aantal mm, met de cropfactor van 1,6 en dat uit de hand fotograferen dan bewegingsonscherpte op kan leveren. [/quote]
Het is mooi dat je je daar bewust van bent, maar heb je er ook naar gehandeld? Volgens mij is het gewoon bewegingsonscherpte.
Immers: "omgerekend" een brandpuntsafstand van 225 mm met 1/125 sec roept wel vragen op. Heb je een statief gebruikt? Of inderdaad alles uit de hand?

Mirfotografie
Forumlid
Forumlid

Bericht door Mirfotografie » zo mar 23 2014 2:30 pm

Het lijkt me stug dat het bewegingsonscherpte is, immers heb ik hetzelfde als ik 'm op statief zet en een stil object fotografeer.

Meisje is overigens niet mijn dochter ;) Bedankt voor je uitleg Plincky, helder verhaal.

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » zo mar 23 2014 2:32 pm

Zoals eerder in dit topic al aangegeven: ik zou die ISO maar eens verhogen zodat je aan aanzienlijk kortere sluitertijden komt.

EdvandeZilver
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door EdvandeZilver » zo mar 23 2014 3:08 pm

Marten schreef:Zoals eerder in dit topic al aangegeven: ik zou die ISO maar eens verhogen zodat je aan aanzienlijk kortere sluitertijden komt.
En dan nog blijft het naar mijn idee een geval van backfocus. Kijk 's naar de haren die wel meer schepte hebben.

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » zo mar 23 2014 3:45 pm

Maar ook die haren zijn niet scherp. Niets is scherp zoals het zou moeten zijn.
Wat backfocus of het verkeerd leggen van het scherpstelpunt kan er nog eens bij komen, naast bewegingsonscherpte.

Mirfotografie
Forumlid
Forumlid

Bericht door Mirfotografie » vr mar 28 2014 5:13 pm

Ik heb opnieuw foto´s gemaakt, de Iso omhoog gegooid en de sluitertijd korter ingesteld. Resultaat: precies hetzelfde. Scherptepunt niet op 't goede punt, ook al stel ik daar wel in. Het heeft dus echt niets met bewegingsonscherpte te maken.

plincky
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door plincky » vr mar 28 2014 6:54 pm

Ook hierbij graag even de foto plaatsen. kunnen we eventueel kijken of er wat meer info uit deze foto is te halen.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » vr mar 28 2014 6:59 pm

Even naar het begin: je klaagt dat pakweg vier van de honderd foto's scherp zijn.
Je realiseert je dat het om een langer macro-objectief gaat, en weet dat het dus kan liggen aan de afstandsinstelling of aan bewegingsonscherpte. Dat heb je dan toch in een half uur of minder getest en eventuele problemen geëlimineerd?

Over die afstandsinstelling: een macro-objectief is weliswaar gecorrigeerd voor het dichtbijbereik, maar dat wil niet zeggen dat foto's van verderaf gelegen onderwerpen niet goed worden afgebeeld, vaak integendeel. Dus daar zou ik de fout niet zoeken.

Je zult met een 150mm met de DX-cropfactor van 1,5 minimaal met 1/250 seconde moeten werken, ik zou veiligheidshalve naar 1/500 seconde gaan als je uit de hand werkt. En dan zit je bij een nog normale ISO op grote diafragma's die weinig scherptediepte opleveren.
Dus: camera op statief en dan een aantal foto's maken vanaf oneindig en dan steeds dichterbij. Tien tegen een dat je uitstekende foto's maakt.

Ik ga er gemakshalve even vanuit dat het objectief niet beschadigd of zo is.

De optie van front- of backfocus is ook geopperd: zou zeker ook kunnen!

bobcom
Forumlid
Forumlid

Bericht door bobcom » vr mar 28 2014 10:03 pm

Probeer eens twee keer dezelfde foto te maken - een keer met live view-scherpstelling en een keer via de zoeker. Neem een niet-bewegend onderwerp, behoorlijk diafragma, zodat je een redelijke scherptezone hebt, niet te lange sluitertijd en bijpassende iso. Gebruik voor alle zekerheid een afstandbediening of selftimer om cameratrilling zoveel mogelijk uit te sluiten. Live view scherpstelling stoort zich niet aan front- of back-focus, dus de foto zou i.i.g scherp moeten zijn op live view. Als alles goed is zou je non-live view foto er hetzelfde uit moeten zien. Anders is je lens bij- of verziend.

Oh, en zet de OS uit op statief. Het zou zomaar kunnen dat de onscherpte veroorzaakt wordt door de beeldstabilisatie in een lens die solide staat op een statief.
S3Pro, D80, D600, Nex5; 6x MF 35-300mm f2.0- 4,5; 7x AF 12-500mm f1.8-6.3; 4x conv 1.6-2x; SB80-800; 4x FD 70-200mm f1.8-4.5; 6x M42 29-200mm f2.0-4.0,

Plaats reactie

Terug naar “Macro/micro objectieven”