Lichtmeter

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Plaats reactie
Lucvh
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Lichtmeter

Bericht door Lucvh » vr apr 04 2014 10:23 am

Beste,

Als ik op de M stand wil fotograferen met mijn nieuwe Nikon D7000 komt er in de zoeker wel het balkje + en - (dus dat balkje dat in je zoeker komt en die aangeeft of de foto onder of overbelicht zal zijn) maar ik wil met die lichtmeter spelen maar dat verzet zich niet.
Ben een beginner!
kan iemand me meer wegwijs maken aub?

mvg - Luc :wink2:

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re:dat verzet zich niet.

Bericht door gijs sandberg » vr apr 04 2014 10:26 am

Beste Luc,
Kan je iets meer aangeven ?
Welke andere instellingen, welke lens, etc.
Tip: kijk eens op pagina 71 in het handboek.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Lucvh
Forumlid
Forumlid

Re: Lichtmeter

Bericht door Lucvh » vr apr 04 2014 10:41 am

De lens is een Nikon AF-S 18-200mm f/3.5-5.6G ED VR II DX

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » vr apr 04 2014 11:52 am

De verschillen voor de lichtmeter laten zich niet meer tonen met de streepjes op die balk, als het verschil meer is als plus of min 2 stops, over- of onderbelichting. (Dus bij elkaar 4 stops). Daarbuiten verschijnen er pijltjes links of rechts aan het einde van die balk ten teken dat het verschil groter is dan wat de streepjes kunnen aangeven, en knippert het balkje.

Het zou kunnen dat de lichtomstandigheden zodanig schaars zijn, dat je met de gekozen combinatie van diafragma, sluitertijd en ISO, je buiten het bereik van de weergave van die streepjes zit. Mogelijk kun je het diafragma al niet verder openen omdat die al maximaal "vol open" staat. Voor de sluitertijd kun je echter altijd nog een voldoende langzame tijd kiezen, dat op een gegeven moment de streepjes op de balk weer binnen het bereik komen dat je de verschillen weer wel ziet. Of de sluitertijd echter voldoende snel is om nog uit de hand te kunnen fotograferen, is daarmee niet gezegd. Verhoog anders de ISO.

Andersom, aan de andere kant van het bereik met erg veel licht, heb je een vergelijkbare situatie.

Zie blz. 72 van de handleiding, onder de kop "De belichtingsaanduiding"
Vriendelijke groet, Léon Obers

jfbat
Forumlid
Forumlid

Bericht door jfbat » vr apr 04 2014 1:26 pm

Lucvh schreef:Als ik op de M stand wil fotograferen met mijn nieuwe Nikon D7000 komt er in de zoeker wel het balkje + en - (dus dat balkje dat in je zoeker komt en die aangeeft of de foto onder of overbelicht zal zijn) maar ik wil met die lichtmeter spelen maar dat verzet zich niet.
Ik lees tussen de regels door dat je zoekt naar de manier om de belichting naar + of - te verschuiven, bijvoorbeeld met een instelwiel? Die mogelijkheid is er niet.

Wat je ziet is een aanduiding van in welke mate de foto onder- of overbelicht is (naar mening van de camera), op basis van de door jou ingestelde waarden voor ISO, diafragma en sluitertijd. Als je één (of meerdere) van die waarden aanpast, zul je zien dat de aanduiding op die +/- schaal ook verandert - hoewel je soms wel een paar klikjes moet geven voor er iets verandert.

Op de D7000 kun je meen ik wel belichtingscorrectie instellen, maar daar zou de handleiding uitsluitsel op moeten geven (je weet nu op welke term je moet zoeken). Ik zou wel adviseren je belichting in eerste instantie dmv de belichtingsdriehoek (ISO/diafragma/sluitertijd) goed te krijgen.
Niet omdat het moet • Maar omdat het kan
D7100 [Si 35 f1.4 A • Ni 85 f1.8G • Ta 17-50 f2.8 • To 11-16 f2.8] • OM-D E-M10 [Pa 20 f1.7 • M.Z 14-42 f3.5-5.6 • Sa 7,5 f/3.5 fisheye]

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » vr apr 04 2014 1:58 pm

Ik denk dat je niet met de lichtmeter moet spelen, maar je sluitertijd en/of je diafragma moet aanpassen voor de correcte belichting...

bobcom
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door bobcom » vr apr 04 2014 2:48 pm

Als je de camera in M hebt staan, kun je met het ene instelwiel de tijd veranderen, met het andere je diafragma. Het effect daarvan zie je op het instelbalkje van je lichtmeter. Meer streepjes naar "-" betekent dat je te weinig licht binnen krijgt (doordat of je diafragma te klein is (te hoge waarde) of je sluitertijd te kort (te hoge waarde). Meer streepjes naar "+" is het omgekeerde - teveel licht op je sensor vanwege te klein diafragmagetal of te klein sluitergetal.

MAAR...als je je iso-instelling op "iso-auto" hebt staan past de camera eerst de gevoeligheid (iso) aan voordat hij een indicatie geeft "onder-of-overbelichting" (want dat betekenen de streepjes). En dan kan het heel goed gebeuren dat je geen effect ziet op de streepjes als je met de tijd- en diafragmawieltjes speelt. Wat je wel zou moeten zien is een verandering van de iso-waarde die voor de streepjes staat. Die kan zomaar van 100 naar 6400 gaan terwijl het streepje keurig in het midden blijft staan.

Dus probeer eerst eens (aan de hand van de gebruiksaanwijzing) de iso op een vaste waarde in te stellen, en kijk dan nog eens wat de streepjes doen als je met het tijd- en diafragmawieltje gaat spelen.

Dat staat allemaal ook wel in het manual, en anders kan Google je er van alles over vertellen (zoektermen "fotografie" en "beginners")
S3Pro, D80, D600, Nex5; 6x MF 35-300mm f2.0- 4,5; 7x AF 12-500mm f1.8-6.3; 4x conv 1.6-2x; SB80-800; 4x FD 70-200mm f1.8-4.5; 6x M42 29-200mm f2.0-4.0,

Lucvh
Forumlid
Forumlid

Bericht door Lucvh » vr apr 04 2014 10:21 pm

Hartelijk dank iedereen voor de uitleg! :D :wink2:

Lucvh
Forumlid
Forumlid

Bericht door Lucvh » zo apr 06 2014 8:36 pm

Nog een vraagje! Vandaag met de Nikon D7000 op M stand gefotografeerd buiten en het was echt bewolkt weer. Goed resultaat gehad met 200 iso
125 f5.6

(werk met lens Nikon AF-S 18-200mm f/3.5-5.6G ED VR II DX)

Welke instelling zou ik op M stand best hanteren bij fel zonlicht?

Grtjs - Luc :wink2:

oud0001

Bericht door oud0001 » zo apr 06 2014 9:13 pm

Er is niet 1 beste stand.
Het ligt er aan wat je wilt fotograferen en hoe.

Bij sport wil je een kortere sluitertijd om een scherpe foto te kunnen maken.
Bij een portret wil je misschien minder scherpte/diepte.
Dat is een kwestie van keuzes maken.
Je ISO wil je zo laag mogelijk houden om ruis te voorkomen.

Dus ISO 200. Diafragma of sluitertijd naar de keuze.
Kies je voor een diafragma pas je de sluitertijd aan tot je een goede belichting hebt.
Kies je voor de sluitertijd pas je het diafragma aan.
Zijn doafragma en sluitertijd beide van groot belang kun je de ISO verhogen.

bobcom
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door bobcom » zo apr 06 2014 10:31 pm

door Lucvh » zo, 06 apr 2014 20:36

Nog een vraagje! Vandaag met de Nikon D7000 op M stand gefotografeerd buiten en het was echt bewolkt weer. Goed resultaat gehad met 200 iso
125 f5.6
(werk met lens Nikon AF-S 18-200mm f/3.5-5.6G ED VR II DX)
Welke instelling zou ik op M stand best hanteren bij fel zonlicht?
Daarvoor zijn nu juist die streepjes in je lichtmeter. Streepje in het midden betekent dat je belichting OK is. Dat kun je bereiken door aan je diafragma- en je tijdwieltje te draaien. Er is dus geen "beste stand" voor bewolkt of fel zonlicht of zo- hangt gewoon allemaal of van hoe je diafragma, je tijd en je ISO zijn ingesteld - en, zoals hierboven al gezegd, van wat en hoe je wilt fotograferen.

Voor elk soort licht (van fel dag tot hartje nacht) is er een hele serie combinaties van die drie mogelijk. (Zoek maar eens op "!lichtwaarde" of "EV"). Zo lang je streepje in het midden staat (en je niet hebt gemikt op iets wat heel licht of heel donker is) is je belichting OK.

Maar serieus: probeer je toch eerst eens in te lezen over wat een diafragma, een sluitertijd en een ISO-waarde (alias gevoeligheid) nou precies is, want anders blijf je vragen houden.
S3Pro, D80, D600, Nex5; 6x MF 35-300mm f2.0- 4,5; 7x AF 12-500mm f1.8-6.3; 4x conv 1.6-2x; SB80-800; 4x FD 70-200mm f1.8-4.5; 6x M42 29-200mm f2.0-4.0,

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”