1.

Onze Liriodendron in de achtertuin (Staat ook al in herfst topic maar ben erg benieuwd naar jullie mening)
2.

Groeten Erik
Hallo Irwan,Pancaran's schreef:Hoi Erik,
Mooie platen hoor.
Heb jij bij foto 1 dmv. de levels de plaat wat opgelicht?
Ik meen zoiets in het histogram te zien.
Dmv van de levels heb ik hem juist donkerder gemaakt en op MIJN scherm komt het wat warmer over.
Het is natuurlijk een kwestie van smaak en schermcalibratie, maar ik vind het strijklicht op deze plaat nog meer naar voren komen.
Als je wilt dat ik hem moet verwijderen lees ik het wel.
Nogmaals complimenten voor het goede oog.
Groet
Irwan
Hallo Irwan,Pancaran's schreef:Erik,
ik weet niet hoe het er daar op dat moment uit zag. Ben het met je eens dat je minder detail ziet. Alleen kijkend naar de schaduwwerking op de plaat denk ik dat dit beeld wel redelijk met de realiteit overeen komt. Wil je toch meer detail, dus helderder, dan kan dat met een kleursturingspunt van NX zo opgelost worden.
Wat het bewerken betreft:
Met Elements kan je ook de levels of niveau's bewerken. Ik heb zelf geen Elements maar CS3, maar heb 1 x Elements gezien. Bij CS3 en CS2 kun je niveau's bewerken door in de werkbalk te kiezen voor afbeelding> aanpassingen> niveau's.
Heb je een Engelse versie dan is het natuurlijk image>adjustments>levels.
Je krijgt dan het histogram van de afbeelding te zien. Je ziet twee balken met driehoekjes. De bovenste is de input en heeft 3 driehoekjes. De onderste heeft twee driehoekjes en heet output. Pak het linkse driehoekje in de bovenste balk en schuif dit naar rechts. Je zult zien dat je afbeelding donkerder wordt. Schuif je aan het rechterdriehoekje wordt de afbeelding lichter. Wat je eigenlijk doet is het menselijk oog in de maling nemen. Het programma gaat de afbeelding zeg maar egaliseren en zorgt ervoor dat er meer kleuren zichtbaar zijn. In totaal heb je 256 kleuren tot je beschikking die lopen van 0-255, meer kan het menselijk oog niet waarnemen. Het programma slaat enkele kleuren over en verdeelt de informatie van de afbeelding over meer kleuren. Dat is ook de reden dat als je aan levels gaat zitten, je een afbeelding warmer maakt. Je krijgt namelijk meer kleuren te zien. Als je na die bewerking het histogram nogmaals opent zie je ook dat er her en der witte strepen, dus ongebruikte kleuren, in staan.
Of zoals in het geval van jouw foto, zie je dat de informatie aan de linkerkant een egalere curve vertoont, dan in de plaat die je hier geplaatst hebt. De kleuren in het linkse gedeelte zijn dus op een egaler niveau gebracht.
Dit werkt dus anders dan alleen te schuiven met contrast en helderheid. Met curves haal je volgens mij ook alleen bepaalde kleuren omhoog of omlaag, afhankelijk hoe je schuift en waar je de curve hebt vastgezet. In ieder geval ga je schuiven met het niveau van de beschikbare kleuren.
Dat is volgens mij in het kort (nou ja kort) het verhaal. Nu ben ik geen PS expert, maar dit is mij bijgebleven vanuit mijn basiscursus fotografie.
groet,
Irwan
Zo is hetPancaran's schreef:Graag gedaan en dat is toch de bedoeling van dit alles, nietwaar?
Overigens kun je ook in Capture NX met levels aan de gang.
Tja en wat Cees zegt is natuurlijk een waarheid als een koe. Alles hangt af van hoe jij het op dat moment zag. Nu weet ik dat er iemand lid is van het forum die kleurenblind is, maar dat was jij geloof ik niet.
Succes.
Irwan