Fish eye lens d40

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
Plaats reactie
yaiza

Fish eye lens d40

Bericht door yaiza » ma okt 22 2007 1:19 pm

hoi,
ik heb een vraagje ik heb vorige week een d40 gekocht en ik vroeg me af welke fish eye lens hierop past en waar je zoiets krijgt..ik zag bij marktplaats dat je niet perse een groothoek lens hoeft te kopen maar dat je ook van die fish eye voorstukjes hebt voor op je bestaande lens. ik heb op de d40 een 18-55 mm lens zitten...kan iemand mij misschien helpen..ik ga morgen namelijk naar milaan en zou leuk zijn als ik het dan al geregeld heb.
ps ik heb mijn camera gekocht bij fotokonijnenberg.nl voor 450 euro..kan iemand mij ook wat vertellen over die cashback want daar weet ik niets van.
gr yaiza

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » ma okt 22 2007 2:07 pm

een fisheye voorzetstuk heet een converter en die zijn er van Raynox (www.raynox.com) konijnenberg heeft die wel. De kwaliteit en gebruik etc. is echter niet te evenaren aan een echte fisheye. Er zijn verschillende fisheye's op de markt, uiteraard die van Nikon zelf, maar er zijn ook russische modellen op de markt voor veel goedkoper. Die hebben dan weer wel handmatige focus en handmatige belichting en ook die kwaliteit is natuurlijk niet zoals de Nikon 10,5 fish. Zoek eens op zenith en peleng (op Duthcphotozone.com bied iemand een peleng 8 mm. aan voor € 200,- en een zenith 16 mm voor € 125,- zie hier: http://www.dutchphotozone.com/viewtopic.php?t=44753)
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

vis oog

Bericht door George Fennes » ma okt 22 2007 2:10 pm

Hoi Yaiza, welkom op ons forum.

Let er wel op als je een objectief koopt dat het er een is met ingebouwde scherpstelmotor.

Voorzetlenzen, denk niet dat je daar blij van wordt, kwalitatief een stuk minder.

Nikkor heeft een 10,5mm fish eye maar die is redelijk prijzig rond de 600 euro, maar volgens mij ook geen scherpstelmotor.

Dan zal je met de hand scherp moeten stellen.

Zal niet zo'n probleem zijn omdat zo'n fish eye een gigantische scherptediepte heeft.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

Macer

Bericht door Macer » ma okt 22 2007 2:43 pm

De Cashback actie was tot 1 september, dus daar ben je te laat voor.

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Re: vis oog

Bericht door M.Oorthuis » ma okt 22 2007 2:44 pm

George Fennes schreef: Zal niet zo'n probleem zijn omdat zo'n fish eye een gigantische scherptediepte heeft.
Dit is natuurlijk ook niet altijd zo, denk aan dichtbij focussen bij f/2,8 ;)

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Roelof » ma okt 22 2007 2:59 pm

De 10,5mm is niet zo'n verschrikkelijk probleem met de D40, ik heb die combinatie zonder problemen gebruikt. Zelfs blindelings.
Ik kan nu niet makkelijk een voorbeeld vinden, want meestal gebruik ik die lens op de D200. Het enige voorbeeld dat ik zo gauw kan vinden met de D40 en de 10,5 mm is dit:
Afbeelding
En ik zal de eerste zijn om toe te geven dat dit niet de standaard groothoekfoto is, maar ik had de 70-200 VR op de D200 zitten. Deze foto was gewoon een kwestie van lens op oneindig gezet en blind klikken met de D40.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » ma okt 22 2007 3:35 pm

roelof, nogmaals op oneindig gaat dit makkelijk ja, maar zodra je leuke portretjes wilt maken wordt het focussen toch wat moeilijker vooral met een groot diafragma :)

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Roelof » ma okt 22 2007 3:42 pm

Nu is een fisheye ook niet direct het eerste waar ik naar grijp voor een portretlens, dus daar raak je dan ook gauw over uitgepraat. :-)
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *

leuk

Bericht door George Fennes » ma okt 22 2007 3:55 pm

Een portret met een fish eye, wordt meestal een monster, kan ik niet mooi vinden.
Maar voor alles wat een paar meter van je verwijderd is, is over het algemeen scherp.
Yaiza gaat naar Milaan en ik denk dat portretten daar niet het hoofddoel zal zijn, maar eerder gebouwen en overzichten.
Dan kan je lekker uit de voeten met de 10.5mm van Nikkor.
Maar wel rond de 649 euro bij Konijn en 645 euro bij Corné.

Succes ermee.

Groetjes george :D
Laatst gewijzigd door George Fennes op ma okt 22 2007 6:06 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Blijf het objectief bekijken

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » ma okt 22 2007 5:08 pm

ik noemde maar een voorbeeld, maar partyfotografie is toch wel leuk met een fisheye en dan sta je soms ook dicht op personen en/of objecten.

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”