Reparatie of nieuwe aanschaf
Reparatie of nieuwe aanschaf
Soms kom ik mensen tegen (vooral op MP) die een defecte lens aanbieden.
Nu is er bij mij door een stomiteit van mijn zoon een lens defect geraakt. Hij had bij een Sigma 17-70mm F/2.8-4.0 DC Macro HSM per ongeluk de scherpstelring vast gehouden tijdens het fotograferen. Aangezien deze mee draait tijdens het automatisch scherpstellen was de HSM unit defect geraakt, met tot gevolg dat hij een gillend geluid maakte en haperde tijdens het scherpstellen.
Wat nu, laten repareren of een nieuwe lens aanschaffen! Nu bevalt deze lens mij zeer goed en ik gebruik hem veel. Als je gaat kijken wat een nieuwe kost ben je al gauw zo'n 420 tot 450 euro kwijt.
Nu moest ik laatst naar KE voor het ophalen van mijn nieuwe Nikon 50mm lens en heb ik de Sigma maar mee genomen.
Aan de balie kreeg ik te horen dat de onderzoekskosten 70 euro waren, en dat als de kosten voor reparatie onder de 100 euro zijn (puur de onderdelen) er zonder bericht overgegaan werd tot reparatie. Anders zou ik een reparatie offerte toegezonden krijgen en kunnen bepalen wat er moest gebeuren.
Als de reparatie te duur zou uitvallen zou ik tegen betaling van de onderzoekskosten en het retour zenden á 40 euro (samen dus 110 euro) de lens terug krijgen of alleen de onderzoekskosten betalen en de lens zou worden vernietigd.
Nu ontving ik donderdag een mail van KE dat mijn lens klaar lag en ben ik vrijdag de lens wezen halen.
Gelukkig viel de schade mee. De HSM unit was vervangen en de totale kosten waren 151 euro, met 3 maanden reparatie garantie.
De lens werkt weer heerlijk stil zoals het hoort, Pff dat viel gelukkig mee!
Nu is er bij mij door een stomiteit van mijn zoon een lens defect geraakt. Hij had bij een Sigma 17-70mm F/2.8-4.0 DC Macro HSM per ongeluk de scherpstelring vast gehouden tijdens het fotograferen. Aangezien deze mee draait tijdens het automatisch scherpstellen was de HSM unit defect geraakt, met tot gevolg dat hij een gillend geluid maakte en haperde tijdens het scherpstellen.
Wat nu, laten repareren of een nieuwe lens aanschaffen! Nu bevalt deze lens mij zeer goed en ik gebruik hem veel. Als je gaat kijken wat een nieuwe kost ben je al gauw zo'n 420 tot 450 euro kwijt.
Nu moest ik laatst naar KE voor het ophalen van mijn nieuwe Nikon 50mm lens en heb ik de Sigma maar mee genomen.
Aan de balie kreeg ik te horen dat de onderzoekskosten 70 euro waren, en dat als de kosten voor reparatie onder de 100 euro zijn (puur de onderdelen) er zonder bericht overgegaan werd tot reparatie. Anders zou ik een reparatie offerte toegezonden krijgen en kunnen bepalen wat er moest gebeuren.
Als de reparatie te duur zou uitvallen zou ik tegen betaling van de onderzoekskosten en het retour zenden á 40 euro (samen dus 110 euro) de lens terug krijgen of alleen de onderzoekskosten betalen en de lens zou worden vernietigd.
Nu ontving ik donderdag een mail van KE dat mijn lens klaar lag en ben ik vrijdag de lens wezen halen.
Gelukkig viel de schade mee. De HSM unit was vervangen en de totale kosten waren 151 euro, met 3 maanden reparatie garantie.
De lens werkt weer heerlijk stil zoals het hoort, Pff dat viel gelukkig mee!
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Re: Reparatie of nieuwe aanschaf
Maar wat is je vraag nu met "reparatie of aanschaf" nu dat je de lens hebt laten maken en het antwoord en oplossing er dus al is?
Vriendelijke groet, Léon Obers
Goed lezen Léon ! niet alles in een forum bericht is een vraag. Soms is het een stukje om te discussieren, of in dit geval aan te tonen dat het soms loont om een lens te laten repareren.
Het punt is dat het in een heleboel gevallen niet inzichtelijk is wat de reparatiekosten zijn van een dingen.
Het punt is dat het in een heleboel gevallen niet inzichtelijk is wat de reparatiekosten zijn van een dingen.
- Sandervb
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Goed lezen is nog best wel lastig door de minder goede manier waarop het stukje tekst geschreven is.
Hierdoor begrijp ik de vraag van Léon goed, dit aangezien ik mij eerst hetzelfde afvroeg.
Ik ben in ieder geval blij voor je dat de lens weer helemaal goed werkt.
Hierdoor begrijp ik de vraag van Léon goed, dit aangezien ik mij eerst hetzelfde afvroeg.
Ik ben in ieder geval blij voor je dat de lens weer helemaal goed werkt.
Nikon D500
Nikon AF-S NIKKOR 24-70mm f/2.8G ED \ Tamron SP 17-50 2.8 \ Tamron 70-300 4-5.6 Di VC USD \ Sigma 105 2.8 Macro \
Metz Mecablitz 44 AF-1 \ LowePro 202 AW \ Vanguard Alta Pro 263AT met Manfrotto 391RC2
Carry Speed FS-Slim Prime
Nikon AF-S NIKKOR 24-70mm f/2.8G ED \ Tamron SP 17-50 2.8 \ Tamron 70-300 4-5.6 Di VC USD \ Sigma 105 2.8 Macro \
Metz Mecablitz 44 AF-1 \ LowePro 202 AW \ Vanguard Alta Pro 263AT met Manfrotto 391RC2
Carry Speed FS-Slim Prime
Ach ja, ben geen neerlandicus!
Maar vraag mij af of er niet een overzicht kan komen wat een reparatie bij benadering kost, aangezien ik regelmatig dingen tegen kom omtrent reparatie van body, lens enz.
Ook aan de balie van de winkel weten ze niet wat een reparatie gaat kosten, maar als we data verzamelen van forum leden kunnen we misschien een overzicht maken.
Maar vraag mij af of er niet een overzicht kan komen wat een reparatie bij benadering kost, aangezien ik regelmatig dingen tegen kom omtrent reparatie van body, lens enz.
Ook aan de balie van de winkel weten ze niet wat een reparatie gaat kosten, maar als we data verzamelen van forum leden kunnen we misschien een overzicht maken.
- Rikietje
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Ja lijkt me een goed idee! Reparatie database!
Camera : Nikon D3200
Lens : Nikkor 18-105mm
Bekijk ook eens mijn Flickr en voeg me toe als contact =)
Lens : Nikkor 18-105mm
Bekijk ook eens mijn Flickr en voeg me toe als contact =)
- JaapV
- Clublid
- Contacteer:
Staat daar nou "Sorry voor mijn reactie. Ik had het zelf nog eens moeten nalezen"?Gideon van den Berg schreef:Ach ja, ben geen neerlandicus!
(...)

Groet, Jaap
Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
"Zuiver schrijven is zuiver denken".
(D.A.M. Binnendijk. Schrijver, dichter, neerlandicus. Leermeester van o.a. Karel en Gerard Reve.)
(D.A.M. Binnendijk. Schrijver, dichter, neerlandicus. Leermeester van o.a. Karel en Gerard Reve.)
Nee niet echt! Er staat dat ik geen schrijver ben, meer niet.JaapV schreef:Staat daar nou "Sorry voor mijn reactie. Ik had het zelf nog eens moeten nalezen"?Gideon van den Berg schreef:Ach ja, ben geen neerlandicus!
(...)

Doe mijn best om het zo duidelijk mogelijk te verworden, met goede zins opbouw.
Gezien het feit dat niemand geïnterresseerd is in een eventuele kosten plaatje van een reparatie kan van mij dit draadje dicht.
- Peter
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Ik snap je opmerking niet.
Het komt over alsof we je tekort doen
Je hebt verder toch gewoon vermeld nu wat de kosten waren ?
Het komt over alsof we je tekort doen

Je hebt verder toch gewoon vermeld nu wat de kosten waren ?
- PeterGD
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Hi,Gideon van den Berg schreef:Gezien het feit dat niemand geïnterresseerd is in een eventuele kosten plaatje van een reparatie kan van mij dit draadje dicht.
ik vind het zeker wel interessant om te weten wat reparaties kosten.
Dus kan het draadje a.u.b. open blijven?
Greetz, Peter
This message was sent from my iMac.
Nikon D610+MB-D14|Nikon D7000+MB-D11|Nikon SB900|Nikkor 24-70 f/2.8|Nikkor 50 f/1.8|Nikkor 70-300 f/4.5-5.6|Nikkor 85 f/1.8|Nikkor 105 f/2.8
Nikon D610+MB-D14|Nikon D7000+MB-D11|Nikon SB900|Nikkor 24-70 f/2.8|Nikkor 50 f/1.8|Nikkor 70-300 f/4.5-5.6|Nikkor 85 f/1.8|Nikkor 105 f/2.8
- JaapV
- Clublid
- Contacteer:
Ik zag net mijn klomp breken!
Is dit draadje dan bedoeld als verzameldraadje voor reparatiekosten?
Dat heb ik namelijk nergens zien staan (zoals hier kennelijk wel meer tussen de regels door schijnt te staan...).

Is dit draadje dan bedoeld als verzameldraadje voor reparatiekosten?
Dat heb ik namelijk nergens zien staan (zoals hier kennelijk wel meer tussen de regels door schijnt te staan...).

Groet, Jaap