ViewNX2 2.9.2 NIET icm Windows XP
ViewNX2 2.9.2 NIET icm Windows XP
FYI
Nikon heeft in al haar wijsheid besloten dat de meest recente versie van ViewNX2 2.9.2 niet meer draait op Windows XP.
https://support.nikonusa.com/app/answer ... a_id/18916" onclick="window.open(this.href);return false;
Updates that apply to both the Windows and Macintosh versions
•Support for the Nikon 1 V3 and COOLPIX S810C has been added.
Additional changes to the Windows version :
•Support for Windows XP has been eliminated.
Ɱ
Nikon heeft in al haar wijsheid besloten dat de meest recente versie van ViewNX2 2.9.2 niet meer draait op Windows XP.
https://support.nikonusa.com/app/answer ... a_id/18916" onclick="window.open(this.href);return false;
Updates that apply to both the Windows and Macintosh versions
•Support for the Nikon 1 V3 and COOLPIX S810C has been added.
Additional changes to the Windows version :
•Support for Windows XP has been eliminated.
Ɱ
- strangeartefact
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: ViewNX2 2.9.2 NIET icm Windows XP
Betekent dat ook dat het niet meer werkt of dat ze het niet meer testen, wat denk je? Ik vraag het me af nml, geen support is wat anders als werkt niet. Maar heb geen Xp meer draaien ergens dus testen wordt wat lastig 

Bijna leeg hier....
Support is inderdaad wat anders dan dat het niet meer werkt. De kans is wel groot dat ze ook niet meer (uitgebreid) testen of alles nog goed gaat onder XP. Langzamerhand kan het dus gebeuren dat nieuwe of aangepaste functies niet (goed) functioneren onder XP.
Is dat raar? Nee. Microsoft ondersteunt XP immers ook niet meer sinds vorige week. Het is dan ondoenlijk om als softwareleverancier die service wel te blijven bieden. Vaak is namelijk ook de maker van het OS nodig om een probleem op te lossen (daar merk je als klant niks van, maar achter de schermen gebeurt dat wel) en als die niet meer thuis geeft, kun je als sofwareleverancier ook weinig meer.
Je mag er overigens vanuit gaan dat geen enkele softwareleverancier XP nog ondersteunt bij komende updates/versies van hun software.
Is dat raar? Nee. Microsoft ondersteunt XP immers ook niet meer sinds vorige week. Het is dan ondoenlijk om als softwareleverancier die service wel te blijven bieden. Vaak is namelijk ook de maker van het OS nodig om een probleem op te lossen (daar merk je als klant niks van, maar achter de schermen gebeurt dat wel) en als die niet meer thuis geeft, kun je als sofwareleverancier ook weinig meer.
Je mag er overigens vanuit gaan dat geen enkele softwareleverancier XP nog ondersteunt bij komende updates/versies van hun software.
Niet omdat het moet • Maar omdat het kan
D7100 [Si 35 f1.4 A • Ni 85 f1.8G • Ta 17-50 f2.8 • To 11-16 f2.8] • OM-D E-M10 [Pa 20 f1.7 • M.Z 14-42 f3.5-5.6 • Sa 7,5 f/3.5 fisheye]
D7100 [Si 35 f1.4 A • Ni 85 f1.8G • Ta 17-50 f2.8 • To 11-16 f2.8] • OM-D E-M10 [Pa 20 f1.7 • M.Z 14-42 f3.5-5.6 • Sa 7,5 f/3.5 fisheye]
Zojuist geprobeerd op een testsysteem met WinXP:
ViewNX 2 does not run on your operating system
- ReneG
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
De enige (en juiste) beslissing die Nikon kon nemen wat mij betreft. Je moet gewoon niet op een unsupported platform willen werken, laat staan ontwikkelen. Tenzij je niet aan het Internet zit natuurlijk, dan maakt het niet uit.
Los van de risico's die je zelf neemt, worden dat op termijn grote bronnen van virussen en misbruik door kwaadwillenden. Denk bijvoorbeeld aan de mogelijkheid om die machines te gebruiken voor distributie van virussen, malware en inzet voor bot netwerken. Daar hebben/krijgen andere mensen ook last van.
Los van de risico's die je zelf neemt, worden dat op termijn grote bronnen van virussen en misbruik door kwaadwillenden. Denk bijvoorbeeld aan de mogelijkheid om die machines te gebruiken voor distributie van virussen, malware en inzet voor bot netwerken. Daar hebben/krijgen andere mensen ook last van.
Spul waarmee je foto's maakt...
Helder, ook niet ongebruikelijk. Nikon heeft ViewNX dus blijkbaar niet getest op XP en kan en wil dus ook niet voor de correcte werking ervan in staan.CaptainHook schreef:Zojuist geprobeerd op een testsysteem met WinXP:
Wellicht ook dat Microsoft de softwareleveranciers heeft gevraagd hun programma's ook niet meer te laten draaien op XP, om gebruikers van XP te "dwingen" over te stappen op een nieuwer OS. Dat klinkt onvriendelijk ("ze willen natuurlijk geld verdienen"), maar heeft ook als doel XP zo snel mogelijk uit de wereld te helpen om de redenen die ReneG al noemt.
Ze zouden dat overigens wel iets duidelijker mogen melden, "not supported" betekent in softwareland namelijk niet automatisch dat het ook helemaal niet werkt.
Voor de rest: begrijpelijk, zoals ik net al heb aangegeven.
Haha, dream on.ReneG schreef: Denk bijvoorbeeld aan de mogelijkheid om die machines te gebruiken voor distributie van virussen, malware en inzet voor bot netwerken. Daar hebben/krijgen andere mensen ook last van.

Daar zul je altijd last van blijven houden. Of het nou een supported platform is of niet. Het grootste deel van de computergebruikers heeft zo weinig kennis van ICT security, die zijn zonder enig probleem een willig slachtoffer van allerlei malware, phishing zooi, botnets, ransomware, etc, etc. Daar helpen updates van de OS leveranciers ook niet tegen.
En ja, ik maak het dagelijks beroepsmatig mee (helaas

- strangeartefact
- Forumlid
- Contacteer:
Nou byzonder vind ik het wel......gewoon niet werken. Wat is er aan viewnx zo verandert in deze versie dat het niet 'kan' werken onder onder XP??
Tjah, je kan er lang of kort over discusieren, het kan dus niet meer en ik vind dat beetje kort door de bocht.
Peter
Tjah, je kan er lang of kort over discusieren, het kan dus niet meer en ik vind dat beetje kort door de bocht.
Peter
Bijna leeg hier....
Los van de tweede reden die ik in mijn vorige post gaf, stel je eens voor dat het nog wel werkte onder XP, maar een functie niet meer goed werkte? En ook niet meer goed werkend te krijgen is, omdat Microsoft geen ondersteuning meer biedt? Dan zou het gezeur ook niet van de lucht zijn.strangeartefact schreef:Tjah, je kan er lang of kort over discusieren, het kan dus niet meer en ik vind dat beetje kort door de bocht.
Maar zoals ik al zei: ze zouden het wel iets duidelijker mogen melden dan "Support has been eliminated".
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Er is alleen een extra ondersteuning voor een paar nieuwe modellen camera's erbij gezet. Lijkt mij sterk overtrokken dat de software dan ineens niet meer zou werken op basis van "Windows XP".
Enkel de opgave van Nikon dat er geen support meer wordt gegeven, is voldoende om gezeur af te wentelen. Maar om de software dan zodanig te blokkeren dat het dan niet meer onder Windows XP te installeren valt, vind ik ook te kort door de bocht.
Enkel de opgave van Nikon dat er geen support meer wordt gegeven, is voldoende om gezeur af te wentelen. Maar om de software dan zodanig te blokkeren dat het dan niet meer onder Windows XP te installeren valt, vind ik ook te kort door de bocht.
Vriendelijke groet, Léon Obers
- strangeartefact
- Forumlid
- Contacteer:
Weet je het gaat om veiligheids updates die er niet meer zijn dacht ik waar ondersteuning weg is, verder werd er al niks meer aangepast aan Xp, al poos niet meer.
Persoonlijk maakt het niet uit, geen xp meer hier, maar velen nog wel. En dan is het dus ajuu met viewnx
Eens met Leon zijn reactie. Hij nuanceert het net even iets verder, maar we bedoelen hetzelfde.
Persoonlijk maakt het niet uit, geen xp meer hier, maar velen nog wel. En dan is het dus ajuu met viewnx

Eens met Leon zijn reactie. Hij nuanceert het net even iets verder, maar we bedoelen hetzelfde.
Bijna leeg hier....
Bij updates worden vaak ook nog openstaande bugs verholpen. Dat wordt over het algemeen niet heel expliciet vermeld. We weten helemaal niet of er naast het toevogen van onderstuening van een paar nieuwe camera's niet ook verder nog iets onder de motorkap is aangepast. Iets dat wellicht wel voor problemen kan zorgen onder XP, want daar niet op getest.
Het is bepaald niet ongewoon dat het werken onder een bepaald(e versie van een) OS wordt uitgezet. Het had in dit geval wel wat explicieter vermeld mogen worden.
Tsja, en mensen die nog met XP werken zullen het de komende tijd steeds lastiger krijgen. ViewNX zal echt niet de enige software zijn die er niet meer op werkt na een update. De laatste computers met XP als eerste installatie zijn inmiddels al een jaar of 5 geleden uitgeleverd. Als het niet aan XP zou hebben gelegen, dan wel aan de hardware dat het een keer ophoudt met het nog bij kunnen benen van de nieuwe (versies van) software.
Het is bepaald niet ongewoon dat het werken onder een bepaald(e versie van een) OS wordt uitgezet. Het had in dit geval wel wat explicieter vermeld mogen worden.
Tsja, en mensen die nog met XP werken zullen het de komende tijd steeds lastiger krijgen. ViewNX zal echt niet de enige software zijn die er niet meer op werkt na een update. De laatste computers met XP als eerste installatie zijn inmiddels al een jaar of 5 geleden uitgeleverd. Als het niet aan XP zou hebben gelegen, dan wel aan de hardware dat het een keer ophoudt met het nog bij kunnen benen van de nieuwe (versies van) software.
- Léon Obers
- Forumlid
Zoals gezegd, het is allemaal een sterk overtrokken actie van Nikon. Ook dat het dan zogenaamd niet meer zou werken.
Bugs hebben doorgaans meer met fouten in de software zelf te maken, dan met het operating systeem.
Zelf draai ik bijv. onder Windows 8 zonder problemen een stukje 32 bit software met betrekking tot een kalibratie meetkop, waarvan de laatste software update uit 2007 stamt. Dus jaren voordat Windows 8 überhaupt op de plank lag. Zo kan het dus ook.
Doorgaans heb ik de indruk dat al die OS updates juist voor meer problemen zorgen dan dat het helpt om zorgeloos je OS en software te draaien. Mijn OS draait het best en meest stabiel als ik een oude systeem backup terug zet, waar helemaal nog geen updates op zijn uitgevoerd. De problemen ontstaan juist bij het automatisch updaten van het OS.
Bugs hebben doorgaans meer met fouten in de software zelf te maken, dan met het operating systeem.
Zelf draai ik bijv. onder Windows 8 zonder problemen een stukje 32 bit software met betrekking tot een kalibratie meetkop, waarvan de laatste software update uit 2007 stamt. Dus jaren voordat Windows 8 überhaupt op de plank lag. Zo kan het dus ook.
Doorgaans heb ik de indruk dat al die OS updates juist voor meer problemen zorgen dan dat het helpt om zorgeloos je OS en software te draaien. Mijn OS draait het best en meest stabiel als ik een oude systeem backup terug zet, waar helemaal nog geen updates op zijn uitgevoerd. De problemen ontstaan juist bij het automatisch updaten van het OS.
-
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Dat 32 bit software nog draait op Windows 8 is niet zo zeer knap van de ontwikkelaar als wel van Microsoft. Backwards compatible blijven is ook niet eenvoudig maar dat is de verantwoordelijkheid van MS en niet van de software ontwikkelaar. Heb zelf onlangs aan een 'update' van software gewerkt waarbij voor de gebruiker niks veranderd was maar waarbij 75% van de code was veranderd. Testen of alles nog werkt kan alleen maar op een OS dat door MS wordt ondersteund.
Nikon zou de vorrige versie ter beschikking kunnen stellen aan XP user en de laatste versie voor de rest van de gebruikers. Dat zou wel zo nettjes zijn.
Nikon zou de vorrige versie ter beschikking kunnen stellen aan XP user en de laatste versie voor de rest van de gebruikers. Dat zou wel zo nettjes zijn.
Marc
:: Nikon Z6III :: Ricoh GR IIIx ::
:: Nikon Z6III :: Ricoh GR IIIx ::
- Léon Obers
- Forumlid
Nikon USA doet dat in ieder geval nog wel:
https://support.nikonusa.com/app/answer ... -%28mac%29" onclick="window.open(this.href);return false;
https://support.nikonusa.com/app/answer ... -%28mac%29" onclick="window.open(this.href);return false;