Advies nieuwe lens

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm
Plaats reactie
Nhgroes

Advies nieuwe lens

Bericht door Nhgroes » do apr 10 2014 9:57 pm

Beste,

Ik heb nu al enkele jaren een Nikon D3100 met de 18-55 kitlens. Ik heb hier altijd met veel plezier foto's mee gemaakt maar ik zou graag wat meer kwaliteit hebben.
Nu heb ik zelf niet heel veel kennis en ervaring met andere lenzen dus vandaar dat ik hier wat advies zoek.

Ik gebruik mijn camera vooral voor het fotograferen van auto's, maar ik fotografeer ook vaak allround in de natuur en de stad. Voor de autofotografie betekend dit dat ik meestal wel op een korte afstand fotografeer. Met de 18-55 lens was dit meestal op 18mm. Wat ik voor de andere foto's soms wel is mis is een groter bereik.
Aangezien ik ook wel regelmatig in de avond of tegen schemering fotografeer ben ik op zoek naar een lens die goed presteert bij weinig licht. Verder zou het ook heel mooi zijn als deze lens redelijk snel kan scherp stellen voor als ik bewegende wagens probeer te fotograferen. Ik kan best goed overweg met Lightroom mocht dat interessant zijn voor jullie.

Ik heb zelf al wat op het internet gezocht en van de Nikon lenzen die aan de eisen voldoen die ik hier stel kom ik al snel op bedragen uit die soms 2 tot 3 keer zo hoog zijn als de aanschafprijs van de D3100 destijds. Dus ik vroeg me af of ik met een budget van ongeveer 500 tot max 600 euro een leuke lens kan vinden of dat ik dan beter een nieuwe camera kan kopen? Misschien kunnen jullie mij hiermee helpen/adviseren?

Dus nog even kort samengevat:
-redelijk bereik
-licht gevoelig
-snel scherp stellen
-max 600 euro.

Ik hoop niet dat ik nu echt onmogelijk of onredelijk ben maar nogmaals, ik heb niet heel veel verstand van de lenzen zelf.

Alvast hartelijk dank,

Niels

henkk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Advies nieuwe lens

Bericht door henkk » do apr 10 2014 10:00 pm

Nikkor 70-300. Kent veel tevreden gebruikers.
Lichtgevoeliger zoom gaat niet binnen je budget.
Een andere camera gaat je niet onmiddellijk vooruithelpen.
Of een vast-brandpunt. Maar ik weet even niet welke: 50 mm, 85 mm? Past ook prima binnen je budget, wellicht beide!
Succes! Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

Jahoe
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Jahoe » do apr 10 2014 10:25 pm

Voor auto's en andere objecten die niet te ver weg staan is de Sigma of Tamron 17-50 f/2.8 een aanrader. Sigma heeft ook vibratiereductie. De Tamron variant schijnt de versie zonder vibratiereductie beter zijn. Ik heb net de Sigma aangeschaft en is hier op het forum ook een populaire lens. Kost 400 euro, heeft een snelle autofocus en is lichtsterk.
Meer zoom krijg je inderdaad geen lichtsterkere lenzen voor je budget en zal je of concessies moeten doen of verder moeten sparen.
Primes zijn ook een goede optie, zijn vaak nog lichtesterker, maar je moet ook opletten of je wel genoeg scherpte diepte overhoud bij lage F waardes.
D500 / Z6 en een hoop glas

Boem
Clublid
Clublid

Bericht door Boem » do apr 10 2014 10:36 pm

ff in een notendop mijn opinie:
Meer bereik en iets meer kwaliteit? nikon 16-85 of 18-105. Met VR, dus meer mogelijkheden bij minder licht.
Meer kwaliteit, meer licht maar niet meer bereik? De Sigma 17-50 OS (= VR) inderdaad. Scherp, snel en lichtsterk.
Z6 met allerlei lenzen voor langzaam fotograferen

Flickr Boem

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » do apr 10 2014 10:48 pm

Meer bereik en lichtsterk? Probeer iets als een Sigma 50-150 f2.8 te vinden. Tweedehands, het oude model. De nieuwe is veel duurder en groter.

De Tamron 17-50 f2.8 is sowieso een aanrader. Het optische verschil is zo klein dat je prima de versie MET VC kan kiezen als je die handig vindt. En VC is handig!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Nhgroes

Bericht door Nhgroes » vr apr 11 2014 12:08 am

Bedankt voor jullie snelle reacties!

De Tamron 17-50 was ik inderdaad ook al tegen gekomen. Die ziet er zeker goed uit. Het extra bereik is niet zo heel erg. Ik heb gelukkig nog een 70-200.
Ik denk dat ik die is ga proberen te huren in de buurt om te kijken hoe dat gaat.

Hartelijk dank nogmaals.

En verdere tips zijn altijd nog welkom ;)

Jacob_O
Forumlid
Forumlid

Bericht door Jacob_O » vr apr 11 2014 12:21 am

Op het forum wordt nog een Sigma 17-50 OS aangeboden compleet met filters:

http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... =5&t=55035

Nhgroes

Bericht door Nhgroes » di apr 15 2014 5:16 pm

Beste,

Ik kreeg deze week het aanbod om een gloed nieuwe Nikon 18-35 te kopen voor bijna de helft van de huidige prijs. Ik heb deze kans na wat overleg gepakt.
Ik heb mijn wensen daarbij wat overboord gegooid maar ben overtuigd door de verkoper. Deze zijn namelijk dat 2.8 wel heel mooi en leuk is maar dat het voor auto's niet handig is aangezien je dan ook met je DOF zit. Hier heeft hij helemaal gelijk in.
Helaas lever ik wel een beetje in op bereik maar de prijs was zo gunstig dat ik nog een leuk bedrag over houd om te gaan kijken voor een iets betere zoom lens.

Hartelijk dank voor jullie advies nog. Van mij kan deze discussie gesloten worden.

Plaats reactie

Terug naar “Standaardzoom”