Beginner zoekt afstandsbediening! (En wat is er mogelijk?)
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: **
Beginner zoekt afstandsbediening! (En wat is er mogelijk?)
Hallo allemaal!
Ik ben weer even terug op het forum hier, na het goede advies dat ik kreeg voor de aankoop van mijn eerste DSLR.
Ik heb mijn D3200 inmiddels al een tijdje en ben nu op zoek naar een afstandsbediening.
Heb al wat rondgekeken maar iets vinden is moeilijk als je niet precies weet wat je zoekt; want wat komt nou allemaal kijken bij het fotograferen met een afstandsbediening en wat is er mogelijk?
Ik zoek een goedkope afstandsbediening (waarschijnlijk wordt het dus een afstandsbediening met alleen een knop voor de sluiter, verder niks), maar of die draadloos of mét draad moet zijn weet ik dus niet.
Het idee wat ik nu van een afstandsbediening heb is dat als je op het knopje drukt, de camera een foto maakt volgens de instellingen van de camera zelf; dus als ik heb ingesteld dat
de sluitertijd 3 seconden is, de camera de foto ook pas maakt 3 seconden nadat ik op het knopje gedrukt heb. Maar is dat wel zo? Is er vertraging, of klikt ie meteen als het signaal van de afstandsbediening binnenkomt? etc.
Verder; hoe zit bij een draadloze afstandsbediening met de ontvangst van het signaal, vertraging daardoor en dat soort zaken?
Hopelijk kunnen jullie me een beetje duidelijk maken hoe een gemiddelde goedkope afstandsbediening werkt, alvast bedankt!
Ik ben weer even terug op het forum hier, na het goede advies dat ik kreeg voor de aankoop van mijn eerste DSLR.
Ik heb mijn D3200 inmiddels al een tijdje en ben nu op zoek naar een afstandsbediening.
Heb al wat rondgekeken maar iets vinden is moeilijk als je niet precies weet wat je zoekt; want wat komt nou allemaal kijken bij het fotograferen met een afstandsbediening en wat is er mogelijk?
Ik zoek een goedkope afstandsbediening (waarschijnlijk wordt het dus een afstandsbediening met alleen een knop voor de sluiter, verder niks), maar of die draadloos of mét draad moet zijn weet ik dus niet.
Het idee wat ik nu van een afstandsbediening heb is dat als je op het knopje drukt, de camera een foto maakt volgens de instellingen van de camera zelf; dus als ik heb ingesteld dat
de sluitertijd 3 seconden is, de camera de foto ook pas maakt 3 seconden nadat ik op het knopje gedrukt heb. Maar is dat wel zo? Is er vertraging, of klikt ie meteen als het signaal van de afstandsbediening binnenkomt? etc.
Verder; hoe zit bij een draadloze afstandsbediening met de ontvangst van het signaal, vertraging daardoor en dat soort zaken?
Hopelijk kunnen jullie me een beetje duidelijk maken hoe een gemiddelde goedkope afstandsbediening werkt, alvast bedankt!
AutoGespot "portfolio": http://www.autogespot.com/spots?spotter=Xa4" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Beginner zoekt afstandsbediening! (En wat is er mogelijk
Sluitertijd 3 seconden betekent niet dat de camera 3 seconden na indrukken van de ontspanknop pas fotografeert, maar dat wist je denk ik ook wel.
In de simpele vorm neemt de knop van de afstandsbediening gewoon de functie van de ontspankop op je camera 1-op-1 over, dus met alle instellingen zoals die op je camera zijn ingesteld.
Draadloos werkt even snel als bedraad.
In de simpele vorm neemt de knop van de afstandsbediening gewoon de functie van de ontspankop op je camera 1-op-1 over, dus met alle instellingen zoals die op je camera zijn ingesteld.
Draadloos werkt even snel als bedraad.
Niet omdat het moet • Maar omdat het kan
D7100 [Si 35 f1.4 A • Ni 85 f1.8G • Ta 17-50 f2.8 • To 11-16 f2.8] • OM-D E-M10 [Pa 20 f1.7 • M.Z 14-42 f3.5-5.6 • Sa 7,5 f/3.5 fisheye]
D7100 [Si 35 f1.4 A • Ni 85 f1.8G • Ta 17-50 f2.8 • To 11-16 f2.8] • OM-D E-M10 [Pa 20 f1.7 • M.Z 14-42 f3.5-5.6 • Sa 7,5 f/3.5 fisheye]
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Waarom wil je een afstandsbediening? Uit jouw verhaal haal ik vooral dat een afstandsbediening gebruiken een doel is, terwijl het een middel hoort te zijn. Je kunt er bijvoorbeeld eentje gebruiken als je vanaf statief schiet met lange(re) sluitertijden om de trillingen van je hand op de camera te voorkomen.NikonXavier schreef:Heb al wat rondgekeken maar iets vinden is moeilijk als je niet precies weet wat je zoekt; want wat komt nou allemaal kijken bij het fotograferen met een afstandsbediening en wat is er mogelijk?
Daarnaast kun je afstandsbediening gebruiken bij sluitertijden langer dan de maximale instelbare sluitertijd van de camera (meestal 30 seconde). In de bulb stand kun je dan sluitertijden van meer dan 30 seconden, soms wel minuten, gebruiken.
Als jij geen doel hebt om er eentje te gebruiken dan zou ik ze vooral in de winkel laten liggen want ik ken weinig fotografen die zonder reden een afstandsbediening gebruiken. Of je moet graag van je geld afkomen

Fin.
Och, zo duur hoeft het niet te zijn en veel ruimte neemt zo'n dingetje ook niet in je tas. Ik vind het echt een accesoire in de categorie "altijd handig". Gebruik hem ook zelden, maar toch inmiddels een keer of wat meegemaakt dat het handig was dat ie in mijn tas zat.
Er zijn ook genoeg mensen met een polarisatiefilter dat nooit uit de verpakking komt. En bij een goede versie daarvan gaat het om flik meer geld dat zit in iets dat je niet gebruikt…
Er zijn ook genoeg mensen met een polarisatiefilter dat nooit uit de verpakking komt. En bij een goede versie daarvan gaat het om flik meer geld dat zit in iets dat je niet gebruikt…

Niet omdat het moet • Maar omdat het kan
-
- Forumlid
Mijn excuses, ik heb me misschien een beetje ongelukkig uitgedrukt bij die 3 seconden, maar u snapt wat ik bedoel; de camera begint natuurlijk meteen te 'werken' maar met ''maken'' bedoel ik de definitieve klik zegmaar.
De reden waarom ik een afstandsbediening wil is de reden die u zelf al noemt, het vanaf een statief schieten met langere sluitertijden. In mijn geval is dat o.a. het fotograferen van de 'achterlichtlichtsporen' van langsrijdende auto's. Verder is een afstandsbediening ook handig bij het maken van een time-lapse, zo heb ik van een vriend geleerd.
Ik neig nu naar een afstandsbediening met draad, goedkope draadloze afstandsbedieningen schijnen vaan een eigen willetje te hebben en dus alleen te reageren als ze daar zin in hebben. En aangezien de infrarood ontvanger aan de voorkant zit gaat het fotograferen van áchter de camera vaak ook niet zo lekker, lees ik vaak.
De reden waarom ik een afstandsbediening wil is de reden die u zelf al noemt, het vanaf een statief schieten met langere sluitertijden. In mijn geval is dat o.a. het fotograferen van de 'achterlichtlichtsporen' van langsrijdende auto's. Verder is een afstandsbediening ook handig bij het maken van een time-lapse, zo heb ik van een vriend geleerd.
Ik neig nu naar een afstandsbediening met draad, goedkope draadloze afstandsbedieningen schijnen vaan een eigen willetje te hebben en dus alleen te reageren als ze daar zin in hebben. En aangezien de infrarood ontvanger aan de voorkant zit gaat het fotograferen van áchter de camera vaak ook niet zo lekker, lees ik vaak.
AutoGespot "portfolio": http://www.autogespot.com/spots?spotter=Xa4" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Ik heb laatst de Nikon ML-L3 voor hetzelfde doel gekocht. werkt perfect.
Op mijn D5100 moet je dan instellen dat je ipv bijv. single shot of zelfsontspanner de wireless remote gebruikt. Die staat dan bij mij standaard op 2sec.
http://www.cameranu.nl/nl/search?q=ML-L3" onclick="window.open(this.href);return false;
originele Nikon ca 25 euro. Andere merken kan je nog een paar euro besparen
Op mijn D5100 moet je dan instellen dat je ipv bijv. single shot of zelfsontspanner de wireless remote gebruikt. Die staat dan bij mij standaard op 2sec.
http://www.cameranu.nl/nl/search?q=ML-L3" onclick="window.open(this.href);return false;
originele Nikon ca 25 euro. Andere merken kan je nog een paar euro besparen
D500 / Z6 en een hoop glas
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Het ligt eraan hoeveel geldt je wilt uitgeven.NikonXavier schreef: Ik neig nu naar een afstandsbediening met draad, goedkope draadloze afstandsbedieningen schijnen vaan een eigen willetje te hebben en dus alleen te reageren als ze daar zin in hebben.
Met draad kost via E-bay vanaf pakweg Euro 3,50
Draadloos, met een portable WiFi Router van Euro 45,- kun je op afstand alles instellen van je camera wat je wilt, als je een Adroid smartphone hebt. Zelfs LiveView op afstand, plus TimeLabs etc. En betrouwbaar tot pakweg 50-60 meter. Daarboven gaat het meer haperen, totdat je geen verbinding meer hebt.
Vriendelijke groet, Léon Obers
- Bak
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Hallo NikonXavier,
Ik heb hier nog een afstandsbediening liggen waar ik niets meer mee doe. Op mijn huidige camera werkt deze niet.
Het is een Yongnuo die er precies uitziet als de hiervoor genoemde ML-L3.
Je mag hem gratis van me hebben. Zoals gezegd is hij hier werkeloos en als jij er blij mee bent, ben ik dat ook.
Laat maar weten of je belangstelling hebt.
Groet,
Hans
Ik heb hier nog een afstandsbediening liggen waar ik niets meer mee doe. Op mijn huidige camera werkt deze niet.
Het is een Yongnuo die er precies uitziet als de hiervoor genoemde ML-L3.
Je mag hem gratis van me hebben. Zoals gezegd is hij hier werkeloos en als jij er blij mee bent, ben ik dat ook.
Laat maar weten of je belangstelling hebt.
Groet,
Hans
-
- Forumlid
Hallo Hans,
Ik ga graag op u aanbod in! Perfecte kans om eens in de weer te gaan met een afstandsbediening
Ik zal u even een berichtje sturen voor de verdere afhandeling
Ik ga graag op u aanbod in! Perfecte kans om eens in de weer te gaan met een afstandsbediening

Ik zal u even een berichtje sturen voor de verdere afhandeling

- a vgastel
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
Batterij gaat zeer lang mee maar het is niet onverstandig even de datum in de gaten te houden hoelang hij er in zit.
Doe meestal afhankelijk van gebruik om de twee jaar er een andere in.
Veel plezier er mee.
http://www.fotokonijnenberg.nl/varta-cr ... ium-3-volt" onclick="window.open(this.href);return false;
Doe meestal afhankelijk van gebruik om de twee jaar er een andere in.
Veel plezier er mee.

http://www.fotokonijnenberg.nl/varta-cr ... ium-3-volt" onclick="window.open(this.href);return false;
mvgr bert
Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
-
- Forumlid
Heb de afstandsbediening vandaag binnen gekregen, hartstikke bedankt!
Zojuist vanalles geprobeerd maar krijg'm nog niet aan de praat.
Ik neem aan dat ie wel werkt met een D3200, heb hem ingesteld op quick remote dus hij zou moeten werken toch?
Misschien heeft het er iets mee te maken dat mijn batterij, of de batterij van de afstandsbediening leeg is.
Zojuist vanalles geprobeerd maar krijg'm nog niet aan de praat.
Ik neem aan dat ie wel werkt met een D3200, heb hem ingesteld op quick remote dus hij zou moeten werken toch?
Misschien heeft het er iets mee te maken dat mijn batterij, of de batterij van de afstandsbediening leeg is.
- a vgastel
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
De D3200 beschikt nu over twee infrarood sensoren, zowel voor en achter. De ML-L3 is op een grote afstand te gebruiken, maar als hij soms niet reageert kan dit afhankelijk van de stand van de afstandsbediening tov de camera zijn.
Loop je instellingen nog eens na via de handleiding van de camera.
En ja kan inderdaad aan je batterij liggen plaats een andere er in of vraag hans hoe lang hij er in zit gaan vrij lang mee.
Als de batterij van de camera leeg is werkt het ook niet.
Loop je instellingen nog eens na via de handleiding van de camera.
En ja kan inderdaad aan je batterij liggen plaats een andere er in of vraag hans hoe lang hij er in zit gaan vrij lang mee.
Als de batterij van de camera leeg is werkt het ook niet.
mvgr bert
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
- Bak
- Clublid
Hallo Xavier,
Goed dat hij is aangekomen. Nu nog werkend zien te krijgen... Ik heb nog kunnen terugvinden dat ik hem in februari 2011 gekocht heb en sindsdien heb ik er nooit een ander batterij ingedaan. Zou dus best kunnen dat die leeg is.
Voor mijn toenmalige D90 kan ik me herinneren dat ik de handleiding goed moest lezen voor de juiste instelling. Die vond ik toen niet heel logisch en dat ging in het begin dan ook even fout. Geen idee hoe dat bij jouw camera is, maar de suggestie om nog eens goed door te lezen hoe het moet is wel een goede.
Misschien dat er nog anderen kunnen reageren met hetzelfde model camera om je de gouden tip te geven. Dat zou mooi zijn.
Hoop dat je hem snel aan de praat hebt en dan wens ik je er veel plezier mee.
Goed dat hij is aangekomen. Nu nog werkend zien te krijgen... Ik heb nog kunnen terugvinden dat ik hem in februari 2011 gekocht heb en sindsdien heb ik er nooit een ander batterij ingedaan. Zou dus best kunnen dat die leeg is.
Voor mijn toenmalige D90 kan ik me herinneren dat ik de handleiding goed moest lezen voor de juiste instelling. Die vond ik toen niet heel logisch en dat ging in het begin dan ook even fout. Geen idee hoe dat bij jouw camera is, maar de suggestie om nog eens goed door te lezen hoe het moet is wel een goede.
Misschien dat er nog anderen kunnen reageren met hetzelfde model camera om je de gouden tip te geven. Dat zou mooi zijn.
Hoop dat je hem snel aan de praat hebt en dan wens ik je er veel plezier mee.
-
- Forumlid
Hallo Hans,
Sorry voor de ietwat late reactie maar ik ben al een tijdje niet meer online geweest.
Had toevallig precies dezelfde batterijen liggen en de afstandsbediening werkt nu perfect!
Heb inmiddels hier en daar al wat geëxperimenteerd en hoop binnenkort wat resultaat te kunnen laten zien, groeten!
Sorry voor de ietwat late reactie maar ik ben al een tijdje niet meer online geweest.
Had toevallig precies dezelfde batterijen liggen en de afstandsbediening werkt nu perfect!
Heb inmiddels hier en daar al wat geëxperimenteerd en hoop binnenkort wat resultaat te kunnen laten zien, groeten!
- Bak
- Clublid
Fijn om te horen, dank dat je het nog laat weten.
Veel plezier ermee en we zien vast wel een keer wat mooie resultaten voorbij komen.
Veel plezier ermee en we zien vast wel een keer wat mooie resultaten voorbij komen.